توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز تهیه تاس کباب تبریزی خوشمزه

تاس کباب تبریزی ترکیبی از گوشت و سبزیجات است که با ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه یا ادویه مخصوص گوشت طعم‌دار می‌شود و روش پخت آن منحصر به فرد است.

طرز تهیه تاس کباب تبریزی

سیرافی ها| سرویس آشپزی – در قدیم گوشت را با حرارت ملایم در دیگ‌های سنگین مسی به نام “تاس” می‌پختند و به همین دلیل این غذا به تاس کباب معروف است. تاس کباب نیز مانند سایر خوراک‌های سنتی ایرانی مانند آبگوشتبا گوشت گوساله یا گوسفند درست می‌شود، ولی به دلیل منع استفاده از گوشت‌های قرمز در سال‌های اخیر، به جای آن از گوشت مرغ استفاده می‌شود که البته چنین غذایی در واقع نوعی خوراک مرغ بوده و نباید آن را تاس کباب نامید. 

گاهی می‌توان با افزودن گوجه فرنگی یا رب، آلوچه و لیمو عمانی طعم‌های متنوعی از تاس کباب را ایجاد کرد، ولی ما در اینجا قصد داریم شما را با طرز تهیه تاس کباب تبریزی اصل آشنا سازیم.

طرز تهیه تاس کباب تبریزی


این غذا برای ۵-۴ نفر مناسب است. زمان آماده سازی مواد اولیه حدود ۳۰ دقیقه و زمان پخت و انتظار حدود ۱.۵ الی ۲ ساعت خواهد بود.


مواد لازم
گوشت گوساله یا گوسفند 600 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
هویج بزرگ پوست گرفته و حلقه حلقه شده 2 عدد
سیب زمینی متوسط پوست گرفته و حلقه حلقه شده 3 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1/2 قاشق چایخوری
فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
ادویه گوشت 1/2 قاشق چایخوری
زعفران ساییده (اختیاری) 1/4 قاشق چایخوری
آب جوش  1.5 فنجان
روغن مخصوص سرخ کردن یا کره 2 قاشق غذاخوری
دستور تهیه:
  1. ابتدا باید سس تاس کباب تبریزی را آماده کنید: یک پیاز متوسط را پوست گرفته، به صورت خلال‌های نازک خرد کنید و با ۲ قاشق غذاخوری روغن یا کره تفت دهید تا به رنگ طلایی درآید. سپس زردچوبه و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و حدود ۲ دقیقه روی حرارت متوسط رو به پایین تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. ۱/۵ فنجان آب جوش به قابلمه اضافه کرده و به آن نمک، فلفل سیاه و در صورت تمایل زعفران ساییده بیفزایید. وقتی سس به جوش آمد، حرارت را خاموش کرده و مشغول آماده کردن سایر مواد شوید.
  2. گوشت را به قطعات مربعی به ابعاد ۴ سانتی‌متر برش دهید، سپس تکه‌های گوشت را روی تخته آشپزی قرار داده و با بیفتک کوب آن‌ها را بکوبید تا سطح آن‌ها صاف شده و نازک شوند. ابتدا یک طرف را بکوبید، سپس گوشت را برگردانید و طرف دیگر را بکوبید تا تکه‌های گوشت نازک شوند و ضخامت آن‌ها به حدود ۲۵ میلی‌متر برسد.

    طرز تهیه تاس کباب تبریزی

  3. پیاز را پوست گرفته و به صورت حلقه‌ای برش بزنید، سپس ۱/۳ آن را کف یک قابلمه با سایز متوسط بچینید.
  4. تکه‌های گوشت را روی حلقه‌های پیاز بچینید و سپس ۱/۲ قاشق چایخوری ادویه گوشت روی آن بپاشید.
  5. سیب زمینی و هویج‌ها را پوست گرفته و به صورت حلقه ای برش بزنید.

    طرز تهیه تاس کباب تبریزی

  6. ۱/۲ حلقه‌های پیاز باقیمانده را روی گوشت بچینید، سپس روی آن را با ورقه‌های سیب زمینی و هویج بپوشانید. در انتها باقیمانده‌ی پیاز را روی سیب زمینی و هویج بچینید.

    طرز تهیه تاس کباب تبریزی

  7. سسی که قبلا آماده کردید روی مواد موجود در قابلمه ریخته و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا سس به جوش آید.
  8. حرارت را روی متوسط رو به پایین تنظیم کنید، درب قابلمه را محکم ببندید و حدود ۱/۵ تا ۲ ساعت صبر کنید تا گوشت پخته و نرم شده و سس غلیظ شود. اگر آب تاس کباب زیاد است، چند دقیقه درب قابلمه را بردارید تا آب آن بخار شده و سس غلیظ شود.
  9. تاس کباب را با نان تازه سنگک یا لواش به همراه سبزی خوردن و انواع ترشی مانند ترشی بادمجان،ترشی انبه و ترشی لیمو میل کنید.
  10. به جای نان می‌توانید تاس کباب را با چلو یا کته سرو کنید.

    طرز تهیه تاس کباب تبریزی


نکته: 
طعم دهنده‌ی اصلی تاس کباب تبریزی ادویه گوشت است که از ترکیب ادویه جات زیر درست می‌شود:
ترکیب ادویه گوشت
زردچوبه 2 قاشق غذاخوری
پودر زیره سبز 3 قاشق چایخوری
دارچین 1.5 قاشق چایخوری
برگ بوی پودر شده 1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری
پودر چیلی 1 قاشق چایخوری
پودر پاپریکا 1 قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز 1 قاشق چایخوری
پودر هل 3/4 قاشق چایخوری
پودر جوز هندی 1/4 قاشق چایخوری
پودر زنجبیل 1 قاشق چایخوری
پودر سیر 1 قاشق چایخوری
تاس کباب یکی از غذا‌های سنتی ایران است که با گوشت گوساله یا گوسفند درست می‌شود و در آن سبزیجات ریشه‌ای تازه و ادویه‌های معطر به کار می‌رود. هرچند استفاده از این غذا همیشه دلچسب و رضایت بخش است، ولی در فصول سردی مانند پاییز و زمستان میل به خوردن آن بیشتر می‌شود. ترکیبی از ادویه جات گرم مانند دارچین، زنجبیل، هل و زیره تکمیل کننده‌ی طعم و مزه این غذاست. در تهیه‌ی تاس کباب، گوشت و سبزیجات به صورت لایه لایه در قابلمه چیده شده و بر روی حرارت ملایم پخته می‌شوند تا رنگ و شکل اصلی آن‌ها حفظ شود. سبزیجات مورد استفاده در تهیه تاس کباب، سیب زمینی، هویج و پیاز هستند که در هر موقعی از سال به وفور در دسترس قرار دارند.
به نظر شما بهترین روش برای تهیه تاس کباب چیست؟ تجربیات آشپزی خود را در انتهای این صفحه در قسمت”ارسال نظر” با ما و سایر مخاطبان سیرافی ها به اشتراک بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا