توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهنان و شیرینی

طرز تهیه مربای انجیر به ۳ روش

طرز تهیه مربای انجیر به ۳ روش

مربای انجیر نوعی مربا با ظاهری متنوع است که بسته به نوع انجیر و روش تهیه آن با عنوان مربای انجیر سیاه، مربای انجیر سفید، مربای انجیر خشک، مربای انجیر درسته و مربای انجیر له شده شناخته می‌شود.
سیرافی ها| سرویس آشپزی – مربای انجیر یک مربای ساده است که تنها از ترکیب انجیر تازه یا انجیر خشک، شکر و آب لیمو درست می‌شود و برای تهیه آن نیازی به افزودن پکتین نیست. این مربا را می‌توان با انجیر سیاه یا سفید و به شکل مربای انجیر درسته یا مربای انجیر له شده درست کرد و به عنوان یک صبحانه دلچسب مورد استفاده قرار داد. در ادامه با ۳ روش تهیه مربای انجیر آشنا می‌شوید.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر به موضوع دلخواه خود برسید.

  • مربای انجیر سیاه له شده
  • مربای انجیر درسته
  • مربای انجیر خشک

 

مربای انجیر سیاه


۱. طرز تهیه مربای انجیر سیاه له شده

مواد لازم
انجیر رسیده 1300 گرم
شکر 2 پیمانه
لیمو 1 عدد
 
مواد لازم برای تهیه مربای انجیر سیاه
 
 
دستور تهیه:
  1. انجیر‌ها را شسته و اجازه دهید کاملا خشک شوند، سپس دم آن‌ها را کاملا جدا کرده و هر یک را به ۴ قسمت تقسیم کنید.
  2. لیمو را از وسط نصف کرده، آب آن را بگیرید و پوست آن را رنده کنید.
  3. تکه‌های انجیر، شکر، آب لیمو و پوست لیموی رنده شده را در یک قابلمه یا شیر جوش بزرگ بریزید.

    ریختن مواد در قابلمه یا شیر جوش

  4. قابلمه را روی حرارت متوسط رو به پایین قرار دهید و مرتب هم بزنید تا مواد شروع به حباب زدن کنند. درب قابلمه را بسته، حرارت را خیلی ملایم کنید و اجازه دهید انجیر یک ساعت بپزد، در این فاصله گاهی مربا را هم بزنید.

    پختن مربای انجیر

  5. درب قابلمه را بردارید و یک دماسنج شیرینی پزی در قابمه قرار دهید، مراقب باشید ته دماسنج با ته قابلمه تماس نداشته باشد. اجازه دهید مربا همچنان بجوشد و در این فاصله گاهی آن را هم بزنید تا مربا غلیظ شود. وقتی مربا غلیظ شد مرتب آن را هم بزنید که ته نگیرد.

    اندازه گیری دمای پختن مربا با دماسنج

  6. به حرارت دادن مربا ادامه دهید تا دمای آن به ۲۲۰ درجه فارنهایت برسد، سپس حرارت را خاموش کنید. برای اطمینان از اینکه مربا به غلظت مناسب رسیده یا نه، یک نعلبکی را چند دقیقه در فریزر قرار دهید تا کاملا سرد شود، سپس نعلبکی را از فریزر خارج کرده و کمی مربا در آن بریزید. نعلبکی را دوباره یک دقیقهدر فریزر قرار دهید، اگر مربا به غلظت مناسب رسیده باشد پس از خارج کردن نعلبکی از فریزر و فشار دادن مربا با پشت قاشق، سطح مربا چین خورده و مواج می شود.

    تست کردن غلظت مربای انجیر

  7. پس از اینکه مربای انجیر آماده شد، بطری مخصوص مربا را آماده کنید. برای این منظور بطری‌های شیشه‌ای را در یک قابلمه آب جوش قرار دهید طوریکه تا نیمه در آب جوش قرار گیرند. حرارت را کم کنید و اجازه دهید بطری‌ها در آب جوش بمانند.

    استریل کردن بطری مخصوص مربای انجیر

  8. در ظرف دیگر آب را به جوش آورده، درب‌های بطری‌ها را در آب جوش بریزید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید درب‌ها تا زمان استفاده در آب جوش بمانند.

    استریل کردن درب بطری ها

  9. بطری‌ها را با مربای انجیر پر کنید طوریکه حدود ۳-۲ میلی متر سر بطری‌ها خالی باشد. در صورت ریختن مربا روی لبه‌های بطری، آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید. درب بطری‌ها را گذاشته و محکم ببندید.
  10. بطری‌های شیشه‌ای را در یک قابلمه آب جوش قرار دهید طوریکه ۳-۲ سانتی‌متر روی آن‌ها را آب جوش بگیرد. اجازه دهید بطری‌ها ۱۰ دقیقه در آب در حال جوش بمانند.

    جوشاندن بطری های حاوی مربا

  11. بطری‌ها را از آب جوش خارج کرده و روی یک دستمال تمیز قرار دهید.
  12. اجازه دهید مربای انجیر در دمای محیط خنک شود و سپس آن را در محل تاریک و خنک نگهداری کنید.
  13. مربای تهیه شده به این روش را می‌توانید تا بیش از یک سال در خارج یخچال نگهداری کنید. در غیر اینصورت می‌توانید پس از خنک شدن مربا آن را در ظرف دردار کاملا تمیز و استریل بریزید و برای بیش از یک هفته در یخچال یا بیش از یک ماه در فریزر نگهداری کنید.

مربای انجیر سیاه


۲. طرز تهیه مربای انجیر درسته

مواد لازم
انجیر 1 کیلوگرم
آب 1-1.5 پیمانه
شکر 700 گرم
آبلیموی تازه 2 قاشق غذاخوری
عصاره وانیل یا گلاب مقداری
 
دستور تهیه:
  1. شکر را در قابلمه بریزید، آب را به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر در آب حل شده و کمی قوام آید.
  2. انجیر را در شربت حاصل بریزید و به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم بپزید تا انجیر‌ها نرم شوند.
  3. در انتها مقداری عصاره وانیل یا گلاب به مربای انجیر اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید. 

دو نکته:

  • برای اینکه انجیر‌ها موقع پختن له نشوند و شکل خود را حفظ کنند، دم آن‌ها را از ته نگیرید.
  • برای خوشرنگ‌تر شدن مربای انجیر می‌توانید ۳-۲ قاشق زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

مربای انجیر درسته


۳. طرز تهیه مربای انجیر خشک

مربای انجیر خشک را از روی دستور مربای انجیر درسته تهیه کنید با این تفاوت که:
  • ابتدا انجیر خشک را به مدت ۳ ساعت در آب سرد خیس کنید تا کاملا نرم شود.
نکته: از آنجا که انجیر جزو میوه‌های شیرین است می‌توانید میزان شکر مورد استفاده در تهیه مربای انجیر را کمتر در نظر بگیرید. برای یک کیلوگرم مربا معمولا از ۷۰۰ گرم شکر استفاده می‌شود، ولی در صورت تمایل می‌توانید مقدار آن را تا ۵۰۰ گرم نیز تقلیل دهید.

مربای انجیر

 
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا