جدیدترین مطالب امروز

طرز تهیه چند نوع افطاری خوشمزه، ساده و جدید

مجموعه: آشپزی و تغزیه, آموزش انواع غذاها, رژیم در رمضان تعداد بازدید: 8

طرز تهیه چند نوع افطاری خوشمزه، ساده و جدید

افطاری خوشمزه، ساده و جدید را با استفاده از مواد غذایی تازه درست کنید و در عین حال با استفاده از روش های پخت سالم، شرایطی فراهم آورید که با رعایت عادت های غذایی درست، در پایان ماه مبارک رمضان احساس سلامتی بیشتری داشته باشید.
افطاری خوشمزه، ساده و جدید
 

افطار را باید با غذا‌های سبک و از نظر مقدار نیز مثل نهار سبک روز‌های معمول شروع کرد. استفاده از مواد سبک و حاوی فیبر و قند طبیعی باعث کنترل اشتها می‌شود، غذا‌هایی نظیر فرنی، حلیم کم‌ روغن و سوپ‌های ساده برای افطار مناسب هستند در حالیکه آش‌های پرحبوبات مانند آش رشته، ممکن است معده را اذیت کنند.
افطار، زمان بازسازی و بالا بردن سطح انرژی بدن است، بنابراین باید غذا‌هایی مصرف شود که از غذا‌های اصلی باشد و از همه گروه‌های غذایی شامل میوه‌ها و سبزیجات، برنج، گوشت، حبوبات و محصولات لبنی برای وعده افطار در نظر گرفته شود. نان سبوس دار، برنج قهوه‌ای و نودل غلات کامل، کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای هستند که می‌توانند انرژی، فیبر و مواد معدنی بدن را تامین می‌کنند. این غذا‌ها در مقایسه با غذا‌های شیرین و دسر‌ها که سریع می‌سوزند انرژی پایداری را برای بدن فراهم می‌کنند. همچنین غذا‌های پروتئینی مثل گوشت بدون چربی، گوشت مرغ بدون پوست، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و فرآورده‌های لبنی از دیگر مواد غذایی هستند که باید در ماه مبارک رمضان مصرف شوند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با طرز تهیه چند نوع افطاری خوشمزه، ساده و جدید آشنا سازیم.

۱. افطاری خوشمزه با سیب زمینی

مواد لازم
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پیاز کوچک ۱ عدد
سیب زمینی پخته و پوست گرفته۲ عدد
سس سفید۲ پیمانه
پنیر رنده شده۱۰۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
پودر سوخاریبه میزان لازم
نمک، فلفل و روغنبه میزان لازم
دستور تهیه:
  1. گوشت را با پیاز رنده شده در تابه بریزید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ آن عوض شود و به روغن بیفتد.
  2. سیب زمینی را با رنده ریز رنده کنید و در کاسه‌ای بریزید، سپس گوشت تفت داده، پنیر و اندکی نمک و فلفل به آن اضافه کنید.
  3. سس سفید را داغ کنید و کم کم روی مایه بریزید و مخلوط کنید تا خمیر سفتی به دست آید، سپس فرصت دهید تا خنک شود.
  4. سفیده و زرده تخم مرغ‌ها را جدا کنید.
  5. زرده تخم مرغ زده را با مایه خنک شده مخلوط کنید.
  6. سفیده تخم مرغ را در یک ظرف جداگانه بزنید تا کف کند.
  7. از مایه، گلوله‌هایی به اندازه گردو برداشته و کف دو دست گرد کنید، سپس فشار دهید تا اندکی پهن شود، در سفیده تخم مرغ بزنید و سپس در پودر سوخاری بغلطانید.
  8. سپس در روغن سرخ کنید، همین که رویه آن طلایی شد برداشته و روی دستمال نخی قرار دهید تا روغن آن گرفته شود و به صورت داغ سرو کنید. 

افطاری خوشمزه با سیب زمینی


۲. افطاری خوشمزه با عدس قرمز 

با عدس قرمز می توان نوعی افطاری خوشمزه درست کرد که ترک‌ها به آن “کوفته مردمک” می‌گویند و می‌توان آن را به عنوان یک پیش غذا در فاصله افطار تا شام میل نمود. منظور از عدس قرمز در تهیه این غذا، عدس پوست کنده یا لپه عدس ریز است که به دال عدس نیز معروف است. این نوع عدس در جنوب ایران برای تهیه غذاهای خوشمزه ای چون دال عدس مورد استفاده قرار می گیرد. 

مواد لازم
عدس قرمز۱ پیمانه
بلغور خیسانده۳/۴ پیمانه
پیاز رنده شده۳-۴ قاشق غذاخوری
جعفری ساطوری۱ پیمانه
تره ساطوری۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
پودر زیره۳ قاشق چایخوری
پودر فلفل قرمز۱ قاشق چایخوری
روغن زیتون۱/۴ پیمانه
نمکبه میزان لازم
دستور تهیه:
  1. عدس را با دو و نیم پیمانه آب و اندکی نمک روی حرارت قرار دهید و همین که جوش آمد، کف آن را بگیرید.
  2. سپس حرارت را کم کرده و درب قابلمه را ببندید و ۱ ساعت فرصت دهید تا عدس بپزد و آب آن خورد رود.

  3. بلغور را روی عدس ریخته و اجازه دهید ۴-۳ دقیقه دیگر با هم بپزند، سپس از روی حرارت برداشته و بگذارید خنک شود.
  4. پیاز را سرخ کنید، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.
  5. همه مواد به جز جعفری را در یک کاسه ریخته و خوب با هم مخلوط کنید تا به صورت خمیر در آید، سپس نمک و فلفل آن را اندازه کنید.
  6. از این خمیر به اندازه ۲ فندق برداشته و کوفته ریزه درست کنید، کوفته‌ها را در جعفری خرد شده بغلطانید، در ظرف بچینید و در یخچال قرار دهید تا سرد شود.
  7. این کوفته را می‌توانید به عنوان اردور و قبل از غذای اصلی به صورت سرد سرو کنید. 

افطاری خوشمزه با عدس قرمز


۳. افطاری خوشمزه با گوشت و برنج

یک افطاری خوشمزه که با گوشت و برنج می توان درست کرد، نوعی کوفته است که در زبان عربی به “کبه” معروف است. این غذا در ترکیه و خوزستان هم بسیار پرطرفدار است و به صورت خام و پخته‌ی آبدار یا روغن جوش درست می‌شود. سالم‌ترین نوع این غذا برای افطار، به صورت آبدار است که در زیر یک نمونه از آن ارائه شده است.
 

مواد لازم
پیاز خرد شده۴ قاشق غذاخوری
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
آب قلم یا عصاره گوشت یا آب ساده۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
جعفری یا گشنیز ساطوری۲ قاشق غذاخوری
روغن۳ قاشق غذاخوری
برنج۱ پیمانه
گرد لیمو۱ قاشق مرباخوری
زیره ساییده۱ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفلبه میزان لازم

دستور تهیه:

  1. ۳ قاشق از پیاز خرد شده را با ۱ قاشق روغن تفت دهید تا طلایی شود و سپس کمی زردچوبه به آن اضافه کنید.
  2. گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.
  3. جعفری یا گشنیز و نمک و فلفل را اضافه کرده و کمی تفت دهید تا آب آن کشیده شود.
  4. برنج را شسته و با ۲ پیمانه آب و یک قاشق مرباخوری نمک در یک قابلمه با درب باز، به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید.
  5. همین که دانه‌های برنج نرم شد، برنج را در آبکش ریخته و فرصت دهید تا خنک شود.
  6. زعفران آب کرده و زیره را به برنج اضافه کرده و در غذاساز بریزید تا خمیر یکدستی حاصل شود.

  7. دست خود را در آب بزنید، به اندازه یک تخم مرغ از خمیر برنج برداشته و گلوله کنید.

  8. وسط گلوله را با انگشت گود کنید و یکی دو قاشق از مایه گوشت را در آن ریخته و دهانه آن را ببندید. کوفته را باز میان دو دست گلوله کنید. همه خمیر را به همین شکل آماده کرده و در سینی بچینید.
  9. بقیه روغن را در تابه داغ کرده و بقیه پیاز خرد کرده را در آن تفت دهید تا نرم شود، سپس رب گوجه فرنگی و آب قلم یا عصاره گوشت را اضافه کنید، نمک و فلفل بزنید و فرصت دهید تا به جوش آید.
  10. کوفته‌ها را در آب بگذارید، حرارت را کم کنید و درب تابه را نیمه باز بگذارید و اجازه دهید به مدت ۴۰-۳۵ دقیقه بپزد و آب آن غلیظ شود.
  11. کوفته‌ها را در بشقاب کشیده، از آب آن روی کوفته‌ها بریزید و با نان سرو کنید.

افطاری خوشمزه با گوشت و برنج

آنچه مسلم است و بسیاری از متخصصان تغذیه به آن تاکید دارند این است که در وعده افطار نباید یکباره حجم زیادی از غذا یا مایعات وارد معده شود، زیرا اتساع ناگهانی معده باعث اختلال در جریان خون به دیگر اندام‌ها و اعضای بدن می‌شود و از طرفی باعث بروز سوءهاضمه می‌گردد. ما سعی کردیم در این مطلب دستور تهیه غذا‌هایی را ارائه دهیم که در آن از گروه‌های غذایی متنوعی استفاده شده تا بدن با کمبود املاح و ویتامین‌های ضروری مواجه نشود. امیدواریم این غذا‌های خوشمزه را به عنوان افطاری درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

 

فیروزه حدادی
چه بخوریم تا فشار خون و دیابت نگیریم؟
خواندن این مطلب

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “طرز تهیه چند نوع افطاری خوشمزه، ساده و جدید”

قالب تفریحی