توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز تهیه چکدیرمه پلوی سنتی مردم ترکمن

طرز تهیه چکدیرمه پلوی سنتی مردم ترکمن

طرز تهیه چکدیرمه پلوی سنتی مردم ترکمن

طرز تهیه چکدیرمه ترکمنی

شاید تابحال از غذاهای سنتی مردم ترکمن چیز زیادی نشنیده باشید در زیر طرز تهیه چکدیرمه یک پلوی بسیار سنتی ترکمنی را قرار داده ایم. امیدوارم این پلویلذیذ که با استفاده از سیر میتوانید آنرا خوشبو کنید را حتما در منزل بپزید.

مواد لازم براى تهیه‌ی غذا  ی چكدیرمه برای چهار نفر:

برنج: ۸۰۰گرم

روغن: بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ گرم

گوشت گوساله یا بره‌ی شش ماهه با استخوان: ۴۰۰ گرم (یا ۴۰۰ گرم گوشت مرغ)

پیاز: یك عدد متوسط

رب گوجه‌فرنگی: ۳ یا ۴ قاشق غذاخوری

نمك: به مقدار لازم
همراه غذا: ماست،ترشی، سبزیجات و سالاد

طرز تهیه چکدیرمه

ابتدا روغن را در دیگ ته‌گرد چدنی می‌ریزیم. پس از داغ شدن روغن ،گوشت را به‌اندازه‌ های ۵۰ گرمی قطعه‌قطعه می‌كنیم و با روغن داغ حدود ده دقیقه تفت می‌دهیم تا رنگش مایل به قهوه‌ای شود.در این مرحله پیاز خوردشده‌را در دیگ می‌ریزیم. برای این كه پیاز نسوزد، حرارت اجاق را كمتر می‌كنیم تا حدود ۲۵ دقیقه به آرامی با گوشت پخته‌شود.برخی دوست دارند چكدیرمه به رنگ قهوه‌ای سیر درآید بدین خاطر گوشت و پیاز را در این مرحله باحرارت بیشتر می‌پزند. اكنون رب‌گوجه را بیفزایید تا در اثر پختن ،حالت طبیعی و طعم خامى خود را از دست بدهد.دراین مرحله حدود دو لیتر آب یا كمتر از آن – بسته به نوع برنج- در دیگ می‌ریزیم و شعله‌ی اجاق رابیشتر می‌كنیم تاآب بجوشد . بعد جوشش آب را خیلی آرام می‌كنیم ولی به شكلی كه از جوش نیفتد.

پختن غذا حدود دو ساعت طول می كشد؛ تا زمانی كه تقریباً نیم لیتر از آب تبخیر شود. برنج شسته و آماده را درون دیگ می‌ریزیم و به‌هم می‌زنیم.مزه‌ی نمك را می چشیم و به میزان دل خواه تنظیم می‌كنیم.آب حدود چهار سانتی‌متر بالاتر از برنج باید باشد.شعله را بالا برده، بلافاصله پس از به جوش آمدن كم می‌كنیم تا برنج به آرامی آب را به خود بكشد.( نام غذا چكدیرمه از این مرحله یعنی جذب آب به برنج گرفته‌شده‌است) پس از حدود ۱۵دقیقه كه آب به طور كامل كشیده شد،با ته كفگیر روی برنج می زنیم تا مطمئن شویم كه ته برنج هیچ آبی نمانده است.

در این مرحله برنج را از ته دیگ به طور كامل از تمام جوانب برمی گردانیم.اگر تشخیص دادید كه برنج خام است و با دم كردن پخته نمی شود،نصف لیوان آب روی برنج بریزید.اگر ته دیگ نیاز دارید شعله را كمی بیشتر كنیدوگرنه با حرارت كمتر برنج حدود بیست دقیقه بر اثر بخار پخته می شود.

مراحل تهیه ی چكدیرمه:

۱- ریختن روغن در دیگ چدنی و داغ كردن آن

۲- تفت دادن گوشت در روغن

۳-كم نمودن حرارت و سرخ كردن پیاز

۴- افزودن رب گوجه و پختن آن

۵- افزودن حدود دو لیترآب و بالا بردن شعله ی اجاق

۶- تبخیر حدود نیم لیتر آب براثر جوشیدن

۷- ریختن برنج در دیگ و افزودن حرارت شعله برای چند لحظه تا حد جوشش آب

۸- كاستن حرارت و جذب شدن آب به برنج در طی ۱۵ دقیقه

۹- برگرداندن برنج با كفگیر از ته به روی دیگ
۱۰- پختن غذا با حرارت كم در حدود ۲۰ دقیقه

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا