توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بناهای تاریخیسیرافگردشگری و دیدنی

آثار باستانی موجود در بندر سیراف

از بین دهها آثار موجود در این منطقه ،در زیر ما به مهمترین آنها اشارات جزیی خواهیم داشت:

1) قلعه سیراف ( قلعه ی  شیخ ) :

که قریب به دویست سال است که به دستور شیخ جبار نصوری توسط استاد چیره دست شیرازی (استاد علی اصغر شیرازی) روی تپه ای مشرف بر ساحل زیبای سیراف بنا شده است. مصالح بکار رفته در این بنای عظیم، سنگ ، خشت  آجر ، گچ وساروج می باشد در ورودی این قله به نحو زیبایی طراحی شده و دارای کتیبه و گل میخ های جالبی است این بنا مانند بسیاری از بناهای دوره قاجاریه دارای دو حیاط بیرونی و اندرونی و یک شاه نشین است که بالای همه اتاق ها قرار گرفته. چهار ستون زیبای گچبری شده داخلی ایوان غربی حیاط بیرونی این قلعه می باشدکه خود دارای ارزش تاریخی و هنری است.

در این گچبری ها نقش درختان، شاخ و برگ و گلدان های زیبا و فرشتگان زیادی با نقاشی پرندگانی چون طوطی و هدهد و طاووس است علاوه بر گچبری های زیبا،                                                                                                
در هجده تابلو اشعار شاهنامه فردوسی بر روی دیوار کنده کاری شده است. که از جمله این تابلوها می توان به تابلوی کیخسرو و کیکاوس،‌ فرخی و عنصری، بارگاه انوشیروان دادگر، گذشتن سیاوش از آتش، سیاوش در شکارگاه، گودرز و گیو و تابلوهای دیگر اشاره نمود.

این قلعه در سالها ی اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده و حیاط اندرونی آن مرمت شده است.

2) مسجد جامع سیراف:

این مسجد بزرگ که بر فراز خرابه های دژقدیمی با ابعاد 37× 57 بنا شده و متشکل از یک شبستان ویک صحن سیصد و پنجاه متری و سه رواق  به موازات سه ضلع خود می باشدمصالح بکار گرفته در این بنای بزرگ سنگ و ساروج می باشد .و قطردیواره های سترگش از 90تا 120 سانتیمتر متغیر است . قدمت این مسجد به قرون دوم و سوم هجری قمری می رسد.

اکنون بقایای این مسجد در جنوب غربی سیراف کنار خیابان اصلی  در محله زینبیه واقع شده شده است . این اثر در تاریخ هفتم مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۵۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با توجه به وجود مذاهب و ادیان مختلف در سیراف وجود چنین مساجدی بزرگ در این شهر خود حکایت از فراوانی جمعیت مسلمان در این خطه می باشد.

3) مسجد امام حسن بصری:

این بنا بر فراز تپه ای واقع در شمال غربی سیراف مشرف به گلزار شهداست و داری آب انبار، زیر زمین ،  اصطبل و سالنی برای گفتگو و تدریس دینی است قدمت این بنا به قرن دوم هجری قمری می رسد.

در سالهای اخیر این مسجد توسط اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان استحکام بخشی شده است.

4) مجموعه چاه ها و گوردخمه ها:

این مجموعه بی نظیر و زیبا در دل صخره ای در دره لیر (شیلو)واقع شده که شامل چاههای بسیار زیبا و دقیق و استودان هاو دخمه هایی است که در نظر اول،  هر بیننده ای را مسحور خویش می گرداند.

 در دامنه این کوه حوضچه هایی  به منظور استحصال آب به منظور تزریق به سفره های زیر زمینی جهت تقویت چاهها به طور شگفت انگیزی کنده کاری شده است و هر سال پذیرای هزاران مهمان داخلی و خارجی است.  البته بعضی از کارشناسان و دانشمندان عقیده بر اینند که این حوضچه ها قبوری بوده که زرتشتیان مردگان خویش رادر آنها رو به آسمان دفن می کرده اند!؟

در کوههای دره ی لیر(دره ی شیلو) دخمه هایی کنده شده است که گمان می رودمردم،  بیمارانی که به امراض واگیر دار مبتلا شده بودند  را با آب واندک غذا یی در آنها جای می دادند تا در انزوا و به دور از چشم همگان دنیا را وداع کند . البته این نظریه با توجه به سفارشات مکرر اسلام مبنی بر نیکی به والدین در باره مسلمانان بعید به نظر می رسد.

در سراشیب دامنه همین کوه چاههای زیبایی در دل صخره با وسایل ابتدایی بطور ماهرانه ای کنده شده است که هر بیننده ای را به خلسه ای عمیق فرو می برد . برخی از این چاهها از سه طرف بوسیله ی دیواره های صخره ای نسبتا” نازکی محصور شده و در این دیواره ها سوراخ هایی منظم به منظور گذراندن ریسمان -تعبیه گردیده است و عمق بیشتر این چاهها به  بیش از چهل متر می رسد و اغلب دارای آب هستند و تا چند سال قبل منبع تامین آب شرب مردم سیراف فعلی  بوده اند.

در میان این مجموعه ی زیبا پله هایی کنده کاری  شده وجود داردکه عبور و مرور بین این حوضچه ها را آسان تر می سازد.

ظرافت طبع و سلیقه خوب طراحان و عرق پیشانی کارگران باعث بوجود آمدن یک پدیده ی بی نظیر در دامن کوههای تنگ لیر شده است.

5) بازار سیراف:

بازار سیراف نیز مانند بقیه آثار باستانی این شهر ،در غرب این شهر  در کنار خیابان اصلی (بلوار خلیج فارس) قرار دارد و دارای حجره هایی کوچک و به هم فشرده ای است  که مساحت آنها از شش متر مربع تجاوز نمی کند.راهرو های میان این حجره ها به اندازه ای باریک اند که تردد دو نفر باهم در عرض آن به سختی صورت می گیرد.

گویا این حجره ها به منظور معرفی نمونه اجناس مختلف و محل عقد قرارداد های بازرگانی  بین تاجران سیرافی و چینی و هندی و سومالیایی بوده است.

این بازار مجهز به سرویس های بهداشتی و حمام و چاه و احیانا” مهمانپذیر هایی نیز بوده است. بازارهای این شهر تاریخی برسر راه بازرگانی ابریشم قرار داشت و عمده ترین قرارداد های اقتصادی کشور در آن زمان در همین حجره های به ظاهر محقر رقم می خورد.

6) آتشکده:

روی تپه ی مقابل مجموعه ی چاهها و حوضچه ها کمی مایل به چپ اتاقی کوچک نظر مارا به خود جلب می کند که دارای سقفی گنبدی شکل و دیوارهایی گچبری شده است

این بنا سالم ترین آثار به جا مانده از سیراف قدیم است که البته به دلیل عدم نگهداری صحیح سالیانه قسمتی از آن در حال ریزش است.

وجود ادیان مختلف از جمله زرتشتیان در این شهر و آثار دوده که منجر به سیاه شدن قسمت داخلی دیوارهای آن شده احتمال صحیح بودن فرضیه آتشکده برای این بنای تاریخی را بیشتر می کند. البته عده ای بر این باورند که اینجا مدرسه ای بوده ولی با توجه به کوچکی این بنا نسبت به جمعیت آن روز سیراف احتمال صحیح بودن این فرضیه به حداقل می رسد.

7) آثار بدست آمده از قبیل : دهها سنگ قبری که با خط زیبای کوفی به صورت برجسته به آیات قرآنی تزیین شده است، کشف کشتی اشکانیان در فاصله هفتاد متری این شهرووجودسکه هایی که در سیراف ضرب می شده نشانه ی شکوه و عظمت دوران گذشته این شهرو دیار بوده است تعدادی ازاین سکه ها در اسپانیا، چین ، زنگبار ، هندوستان و دیگر نقاط جهان به دست آمده اندکه هر کدام از آنان منگوله ای بر سندحقانیت پارسی بودن خلیج فارس اند.کوزه سفالي، آمفوره یا خمره هایی که از دل دریا بیرون کشیده شده اند از جمله آثاری اند که در موزه مردم شناسی سیراف نگهداری می شوند.

طی چند  سال گذشته تیم های مختلف کاوشگر دریایی به منظورکشف آثار زیر آبی فعالیت خود رادر آبهای سیراف شروع کرده اند که منتج به کشف بقایای شهر درحدود چهارصد متری دریا شد.  

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا