توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های خودرو

آشنایی با خودرو مگان و قابلیت‌های آن

خودرو مگان از جمله محصولات شرکت رنو محسوب می‌شود که علاوه بر بازارهای جهانی در بازار خودروی ایران نیز عرضه شده است. این محصول یک خودروی سواری یا سدان شهری است.

آشنایی با خودرو مگان و قابلیت‌های آن

سیرافی ها| سرویس خودرو – خودرو مگان (Mégane) برای نخستین بار حدود 24 سال قبل وارد خط تولید شرکت رنو شد. در طول این دو دهه سه نسل مختلف از این خودرو در بازارهای جهانی عرضه شده است. نسل نخست این خودروی سواری حدود 7 سال در خط تولید شرکت رنو قرار داشت و در سال 2002 میلادی جای خود را به نسل دوم مگان داد. برخلاف نسل نخست پس از تولید نسل دوم این محصول بازار خودروی ایران نیز پذیرای آن بود. به گونه‌ای که در حال حاضر تمام نسخه‌های موجود از خودروی مگان در کشور ما به نسل دوم این محصول تعلق دارد.

البته نسل سوم مگان که روند تولید آن از سال 2008 میلادی آغاز شد نیز مانند نسل پیش از خود حضور در بازار خودروی ایران را تجربه کرد. با این حال خودروهای این نسل از مگان در کشور ما با نام رنو اسکالا شناخته می‌شوند. جدیدترین نسل از مگان یعنی نسل چهارم این خودرو نیز از حدود سه سال قبل وارد خط تولید شرکت رنو شد. با این حال هنوز هیچ خبری از حضور نسل چهارم مگان در بازار خودروی ایران نیست.

اگرچه این خودروی سواری تا کنون در قالب مدل‌های مختلفی نظیر کوپه، کروکی و استیشن به بازار عرضه شده است، اما در بازار خودروی ایران بیشتر شاهد حضور مدل سواری صندوق‌دار آن بوده‌ایم. از آن‌جایی که نمونه‌های موجود از خودروی مگان در ایران به طور عمده به نسل دوم این محصول تعلق دارند، در مطلب پیش رو نیز تمرکز اصلی ما بر همین نسل از خودروی Mégane قرار خواهد داشت.

مشخصات فنی خودرو مگان

مشخصات فنی خودرو مگان

خودرو مگان در قالب دو مدل مختلف در بازار خودروی ایران حضور دارد. مدل‌هایی که بیش از هر خصلت دیگری از نظر گنجایش موتور با یکدیگر متفاوت هستند. نخستین مدل موجود از این خودرو در بازار داخل به یک موتور 1600 سی‌سی مجهز است. در حالی که دیگر نسخه‌ی عرضه شده از خودروی رنو مگان به بازار ایران از وجود موتوری با گنجایش 2000 سی‌سی بهره می‌برد. با این حال هر دو موتور مذکور از ساختار خطی برخوردار بوده و موتورهای تنفس طبیعی به شمار می‌روند.

حداکثر توان خروجی موتور 2 لیتری خودروی Mégane رقمی معادل 132 اسب بخار با احتساب 5500 دور در دقیقه است. ضمن آن که حداکثر گشتاور تولید شده توسط این موتور بنزین‌سوز نیز برابر با 188 نیوتن متر با احتساب 4250 دور در دقیقه ارزیابی می‌شود. به این ترتیب می‌توان حدس زد که شتاب صفر تا صد این خودرو نمی تواند در حالت ایده‌آلی قرار داشته باشد. در عمل نیز چنین است و موتور 2 لیتری خودروی Mégane تنها پس از سپری شدن مدت‌ زمانی در حدود 11.1 ثانیه قادر به رساندن سرعت این خودرو از رقم صفر به رقم صد کیلومتر در ساعت خواهد بود. حداکثر سرعت قابل دست‌یابی توسط این خودروی سواری نیز رقمی در حدود 195 کیلومتر در ساعت اندازه‌گیری می‌شود.

جالب این جا است که شتاب صفر تا صد مدل 1.6 لیتری خودرو مگان تفاوت چندانی با مدل 2 لیتری این خودرو ندارد ندارد و تقریبا در همان حول و حوش 11.1 ثانیه به دست می‌آید. این در حالی است که حداکثر توان خروجی و گشتاور تولید شده توسط موتور این خودرو کمتر از مدل 2 لیتری آن است. در واقع حداکثر توان خروجی و حداکثر گشتاور تولید شده توسط موتور 1.6 لیتری خودروی Mégane به ترتیب برابر با 115 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه و 151 نیوتن‌متر با احتساب 4250 دور در دقیقه اندازه‌گیری می‌شود.

مشخصات خودرو مگان

شاید دلیل اصلی این اختلاف را بتوان به تفاوت موجود میان جعبه دنده‌‌های به کار رفته در این دو خودرو مربوط دانست. در شرایطی که مدل 2 لیتری خودروی Mégane از وجود یک جعبه دنده‌ی خودکار چهار سرعته بهره می‌برد، مدل 1.6 لیتری این خودرو به یک جعبه دنده‌ی پنج سرعته‌ی دستی مجهز است. مسلما به کمک یک جعبه دنده‌ی دستی می‌توان شتاب بهینه‌تری را توسط خودروی سواری به ثبت رساند. به احتمال فراوان اگر مدل 2 لیتری خودروی رنو مگان از وجود جعبه دنده‌ی دستی بهره می‌برد، با توجه به گنجایش موتور بیشتر و توان فنی بالاتری که نسبت به مدل 1.6 لیتری این خودرو داشت، می‌توانست شتاب بهینه‌تری را ثبت کند و چالاک‌تر از حالت کنونی به نظر بیاید.

مدل 1.6 لیتری خودروی رنو مگان از نظر متوسط میزان مصرف سوخت نیز عملکرد بهتری نسبت به مدل 2 لیتری این خودرو دارد. در شرایطی که متوسط میزان مصرف سوخت مدل 1.6 لیتری خودرو مگان حدود 7 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر اندازه‌گیری می‌شود، این رقم در مدل 2 لیتری خودروی Mégane حدود 7.8 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت است. با این اوصاف می‌توان گفت که مدل 1.6 لیتری خودروی رنو مگان چه از نظر میزان مصرف سوخت و چه از نظر شتاب عملکرد بهتری نسبت به مدل 2 لیتری این خودرو دارد. البته خودکار بودن جعبه دنده‌ی مدل 2 لیتری این خودرو مسلما در نزد بسیاری از خریداران آن از جذابیت بیشتری نسبت به جعبه دنده‌ی دستی برخوردار خواهد بود.

در مجموع خودرو مگان قادر است به خوبی از پس وظایف یک خودروی متوسط شهری بر بیاید و عملکرد قابل قبولی را در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر از خود به نمایش بگذارد. سایر جزییات مربوط به مشخصات فنی این خودرو هم در جدول زیر قابل مشاهده است. 

مشخصات فنی خودرو مگان (مدل 2000 سی سی)
طول خودرو ۴۴۹۸ میلی متر
عرض خودرو بدون آينه‌ها ۱۷۷۷ میلی متر
ارتفاع خودرو ۱۴۶۰ میلی متر
وزن خالص خودرو ۱۳۸۵ کیلوگرم
نوع جعبه دنده‌ی خودرو  ۴ سرعته‌ی خودکار
نوع موتور خودرو تنفس طبیعی خطی از نوع F۴R۱۷
تعداد سيلندر ۴ سيلندر
تعداد سوپاپ ۱۶ سوپاپ
گنجایش موتور خودرو ۱۹۹۸ سی سی
حداكثر توان خروجی موتور خودرو ۱۳۲ اسب بخار با احتساب ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور تولیدی موتور خودرو ۱۸۸ نیوتن متر با احتساب ۴۲۵۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت قابل دست یابی توسط خودرو ۱۹۵ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد خودرو ۱.۱۱ ثانیه
گنجایش مخزن سوخت خودرو ۶۰ لیتر
متوسط میزان مصرف سوخت خودرو در حالت چرخه‌ی تركيبی ۸.۷ لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت

امکانات خودرو مگان

امکانات و قابلیت های خودرو مگان

از آن‌جایی که نسل دوم خودرو مگان بیش از پانزده سال عمر دارد نمی‌توان از آن انتظار برخورداری از امکانات و قابلیت‌های مدرن و به روز را داشت. از همین رو در این خودرو شاهد وجود آپشن‌های کاملا معمولی هستیم. مواردی که نمونه‌های مشابه با آن را در بسیاری از خودروهای هم‌رده هم می‌توان مشاهده کرد. شاید شاخص‌ترین قابلیتی که بتوان در این خودرو از آن نام برد وجود سنسور باران و دکمه‌ی استارت در خودروی Mégane است. البته در برخی از مدل‌های این خودرو از طریق دکمه‌های کنترل سیستم صوتی که روی فرمان تعبیه شده‌اند می توان به تعامل با سیستم صوتی پرداخت. قابلیتی که ظاهر مدرنی به این خودرو بخشیده است.

از نظر برخورداری از قابلیت‌های مرتبط با کنترل و پایداری هم می‌توان گفت که خودروی Mégane اندکی بهتر از سایر همتایان خود عمل کرده است. به این دلیل که در این خودرو شاهد وجود سیستم ترمز ضد قفل ABS در کنار قابلیت‌های مکملی نظیر EBV و EBA هستیم. همچنین به منظور محافظت از سرنشینان ردیف جلوی این خودرو دو کیسه هوای ایمنی هم برای حفظ امنیت راننده و سرنشین کنار دست او در نظر گرفته شده است.

از جمله نقاط مثبت خودروی Mégane سیستم ترمز این خودرو است که هم در بخش جلو و هم در بخش عقب به شکل دیسکی طراحی شده است. البته در بخش جلوی این سیستم حالت تهويه نیز وجود دارد.

قابلیت خودرو مگان

این در حالی است که برخی از خودروهای هم‌رده، به خصوص آنهایی که مانند مگان عمر طولانی‌تری دارند، از وجود حالت کاسه‌ای در بخش عقب سیستم ترمز خود بهره می‌برند. سایر قابلیت‌ها و امکانات مهم به کار رفته در خودرو مگان را هم می‌توانید در ادامه‌ی متن پیش رو به شکل فهرست‌وار مشاهده نمایید.

  • مجهز به سيستم تهويه مطبوع خودکار
  • امکان روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌های جلوی خودرو
  • برخورداری از چراغ مه شكن در بخش جلوی خودرو
  • مجهز به سيستم صوتی که از وجود امکان پخش رادیو و سی‌ دی بهره می‌برد و توسط دکمه‌های تعبیه شده روی فرمان خودرو می‌توان آن را كنترل کرد
  • بهره‌مندی از آينه‌های جانبی برقی که از وجود قابلیت گرم‌كن بهره می‌برند
  • وجود شیشه بالابر برقی در بخش جلو و عقب خودرو
  • مجهز به كامپيوتر سفری
  • برخورداری از پرده در شيشه‌های جانبی و عقب خودرو
  • بهره‌مندی از استاندارد آلایندگی یورو 4
  • مجهز به فرمان الكتريكی
  • وجود سيستم تعليق جلوی خودرو به شکل مک فرسون با بازوی چهارگوش و ميله موج‌گير
  • وجود سيستم تعليق عقب خودرو به شکل ميله پيچشی با نقاط اتصال بيرونی   

همان گونه که از لیست آپشن‌های اختصاصی این خودرو بر می‌آید نمی‌توان امکانات و قابلیت‌های به کار رفته در این محصول را با خودروهای روز مقایسه کرد. چرا که در بسیاری از خودروهای جدید، حتی در محصولات چینی نسبتا ارزان‌ قیمت حاضر در بازار از وجود امکانات و قابلیت‌های متنوع‌تری نسبت به این خودروی فرانسوی قدیمی بهره گرفته شده است.   

مشخصات ظاهری خودرو مگان

مشخصات ظاهری خودرو مگان

با توجه به نسل دومی بودن نمونه‌های موجود از خودروی رنو مگان در بازار خودروی ایران نمی‌توان انتظار بهره بردن از ظاهر مدرن و به روزی را از این خودرو داشت. بنابراین خودروی سواری نسل دومی رنو از نظر مشخصات ظاهری حرف چندانی برای گفتن ندارد. با این حال بدون تردید رنو مگان در رقابت با محصولات ساخت داخل از نظر سر و شکل ظاهری سربلند بیرون می‌آید.

نمای جلوی خودرو

در بخش جلوی خودرو مگان شاهد وجود چراغ‌های نسبتا کشیده‌ای هستیم که از حالت اریب برخوردار بوده و به بخش جلو پنجره‌ی این محصول چسبیده‌اند. بخش جلو پنجره‌ی خودروی مگان از دو تکه‌ی مجزا تشکیل شده است که جدا از یکدیگر بوده و از دو طرف به گوشه‌ی چراغ‌های جلو چسبیده‌اند. در فضای خالی موجود میان بخش جلو پنجره نیز آرم رنو خودنمایی می‌کند.

در شرایطی که سطح کاپوت خودروهای ساخت داخل معمولا از وجود خطوط حجم دهنده بی‌بهره است، در وسط کاپوت این خودرو و در کناره‌های آن اثری از خصلت حجم دهندگی خطوط معدود اما کاملا واضحی به چشم می‌خورد. در مجموع اگر چه نمای جلوی خودروی رنو مگان در قیاس با محصولات روز کم فروغ جلوه می‌کند اما اگر این محصول را در همان زمانی که وارد بازار شد مورد قضاوت قرار دهیم می‌بینیم که ظاهر آن کاملا قابل قبول به نظر می‌رسد.
  ‌

ظاهر خودرو مگان

نمای کنار خودرو

وجود نواری با رنگ متفاوت در بخش میانی بدنه‌ی خودروی مگان جلوه‌ی دو چندانی به نمای کناری این خودرو بخشیده است. هر چند باید اعتراف کرد که نمای کناری این محصول از جزییات چندانی برخوردار نیست و کم و بیش ساده به نظر می‌رسد. با این حال مواردی نظیر برجستگی گلگیرها و رویت شدن بخشی از سطح چراغ‌های عقب خودرو مگان در نمای جانبی این خودرو از جمله ویژگی‌هایی است که موجب می‌شود تا نمای کناری رنو مگان اندکی از سادگی و حالت معمولی خود خارج شود.

خودرو مگان

نمای عقب خودرو

نمای عقب خودرو مگان با توجه به معیارهای روز از حالت نسبتا ساده‌ای برخوردار است. چراغ‌های عقب این خودرو شامل دو بخش هستند که بخشی از آنها روی نمای کناری این خودرو قرار می‌گیرد. به حاشیه رانده شدن چراغ‌های عقب خودروی رنو مگان موجب شده است تا بخش وسط نمای عقب این خودرو تا حدی خالی جلوه کند. در طراحی سپر عقب نیز نمی‌توان نکته‌ی قابل ذکری را مشاهده کرد. به هر حال همان گونه که به آن اشاره شد اگر ظاهر خودروی رنو مگان را بر اساس زمان ورود آن به بازار بسنجیم می‌توان به آن نمره‌ی قبولی داد. در غیر این صورت ظاهر این خودرو در زمان فعلی کاملا قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد.
   

آشنایی با خودرو مگان

نمای داخل خودرو

این موضوع در نمای داخلی خودرو مگان نیز کاملا قابل مشاهده است. نوع طراحی کنسول وسط این محصول چندان با معیارهای روز هم‌خوان نیست و کاملا قدیمی جلوه می‌کند. ذر طراحی سایر اجزای کابین نیز نکته‌ی قابل اشاره‌ای مشاهده نمی‌شود. البته سطح داشبورد این خودرو به شکل سراشیب و قوس‌دار طراحی شده است. موضوعی که موجب شده است تا شکل ظاهری این بخش از خودرو تا حدی از حالت عادی و معمولی خارج شود و جلوه‌ی متفاوتی به خود بگیرد. از نظر اندازه‌ی فضای کابین نیز این خودرو نسبت به رقیبان خود عملکرد قابل قبولی را به نمایش می‌گذارد. 
      

قیمت خودرو مگان

قیمت خودرو مگان

اکنون مدتی است که دیگر خبری از حضور نمونه‌های صفر کیلومتر خودرو مگان در بازار خودروی ایران به گوش نمی‌رسد و نسخه‌های موجود از این خودرو در کشور ما بیشتر نمونه‌های کار کرده و دست دوم را شامل می‌شود. هم اکنون یعنی در هفته‌ی سوم از دی ماه 1397 قیمت نمونه‌های کار کرده از خودروی Mégane به طور متوسط حول و حوش رقم 100 میلیون تومان قرار دارد. البته این رقم مختص به مدل 1600 سی‌سی خودروی سواری رنو است. برای در اختیار گرفتن مدل 2000 سی‌سی این خودرو باید مبلغی حدود 30 میلیون تومان اضافه پرداخت کرد.

البته ارقام یاد شده به متوسط قیمت نمونه‌های دست دوم خودرو مگان اختصاص دارد. به این معنی که با توجه به شاخص‌هایی نظیر کیفیت یا سال ساخت و همچنین 1.6 لیتری یا 2 لیتری بودن گنجایش موتور این خودرو می‌توان نمونه‌هایی با قیمت بیشتر یا کمتر از ارقام یاد شده را نیز در بازار یافت. در پایان اگر مایل به آشنایی بیشتری با خودروی Mégane هستید می‌توانید ویدیوی زیر را از نظر بگذرانید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا