توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های نوزادانمادر و کودک

آیا می‌توان از شربت هیدروکسی زین برای نوزادان استفاده کرد؟

آیا می‌توان از شربت هیدروکسی زین برای نوزادان استفاده کرد؟

شربت هیدروکسی زین برای نوزادان در موارد نادر توسط پزشک تجویز می‌شود. مصرف شربت هیدروکسی زین برای نوزادان زیر ۶ ماه ممنوع است و برای کودکان زیر ۲ سال با تجویز پزشک، صورت می‌گیرد. در این مقاله توضیحاتی درباره سن مناسب کودک برای مصرف این شربت، موارد منع مصرف و عوارض مصرف این دارو بیان شده است.

از چه سنی می توان از شربت هیدروکسی زین برای نوزادان استفاده کرد؟

سیرافی ها| سرویس مادر وکودک – شربت هیدروکسی زین یک آنتی هیستامین است. پزشک این شربت را در شرایط خاص برای کاهش علائمی که ممکن است ناشی از آلرژی باشد برای کودک تجویز می‌کند. خواب آلودگی از عوارض بارز مصرف آنتی هیستامین‌ها است.

شربت هیدروکسی زین چیست؟

هیدروکسی زین فعالیت سیستم عصبی بدن را کاهش می‌دهد. از این دارو به عنوان آنتی هیستامین نیز استفاده می‌شود. شربت هیدروکسی زین (Hydroxyzine) برای درمان آلرژی و خارش تجویز می‌شود. در واقع هیدروکسی زین در بدن دو کار انجام می‌دهد. اول اینکه موجب کاهش فعالیت سیستم اعصاب مرکزی شده و دوم اینکه موجب کاهش هیستامین شیمیایی طبیعی در بدن می‌شود. هیستامین‌ها می‌توانند موجب بروز علائمی از قبیل عطسه و آبریزش بینی یا ایجاد کهیر بر روی پوست شوند؛ بنابراین این دارو می‌تواند در درمان آبریزش بینی موثر باشد.  
هیدروکسی زین به صورت کپسول، قرص، شربت و سوسپانسیون موجود است. میزان و نحوه مصرف هیدروکسی زین توسط پزشک مشخص می‌شود و باید از مصرف مقدار بیشتر یا کمتر خودداری شود.

از چه سنی می توان از شربت هیدروکسی زین برای نوزادان استفاده کرد؟

محدودیت استفاده از دارو‌ها به سن کودک بستگی دارد. دادن برخی از دارو‌ها در کودکان کمتر از ۶ ماه به طور کامل ممنوع است. به عنوان مثال شربت‌های سرماخوردگی، قطره فنیل افرین و آنتی هیستامین‌ها اصولاً نباید برای نوزادان زیر ۶ ماه استفاده شود. البته در زیر ۳ ماهگی مصرف این دارو‌ها کاملاً ممنوع و در ۳ تا ۶ ماهگی به طور نسبی ممنوع است و بین ۶ ماه تا ۲ سال هم توصیه می‌شود که از آن‌ها استفاده نشود، مگر اینکه پزشک با توجه به شرایط خاص نوزاد آن تجویز کند.  
بنابراین آنتی هیستامین‌هایی مانند دیفن هیدرامین، پرومتازین و هیدروکسی زین، باید در سنین بالای ۲ سال و با احتیاط مصرف شوند، چون ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای کودک داشته باشد.  
اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا اعلام کرده است مصرف داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه به خصوص آنتی هیستامین‌ها، در کودکان کم سن، به ویژه در کودکان زیر دو سال می‌تواند منجر به عوارض ناگوار و حتی مرگبار شود.

موارد مصرف شربت هیدروکسی زین برای نوزادان چیست؟

  • درمان آلرژی
  • در درمان آبله مرغان در کودکان، گاهی آنتی‌هیستامین نیز تجویز می‌شود. یکی از شاخص‌ترین آنتی‌هیستامین‌ها شربت هیدروکسی‌زین است که باید با توجه به سن و وزن کودک با نظر پزشک از آن استفاده شود.
  • درمان کهیر
  • کنترل حالت تهوع و استفراغ

از چه سنی می توان از شربت هیدروکسی زین برای نوزادان استفاده کرد؟

عوارض شربت هیدروکسی زین برای نوزادان چیست؟

  •  این دارو سبب خواب آلودگی در نوزادان می‌شود؛ به همین دلیل به هیچ عنوان نباید برای کودکان زیر دو سال این دارو را تجویز کرد. 
  • این دارو ممکن است روی اعصاب کودک تاثیر داشته باشد. مشکلات رفتاری، تربیتی، نوسان قند خون و بیماری‌های تیروئید نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روی عصبی شدن کودک هستند.
  • حرکات بی قرار در چشم، زبان یا فک و گردن
  • گیجی
  • تشنج

موارد منع مصرف شربت هیدروکسی زین برای نوزادان چیست؟

  • در حساسیت کودک به نوعی از شیر خشک، نباید از شربت هیدروکسی زین استفاده کرد، بلکه باید نوع شیر خشک را تغییر دهید.
  • در مواردی که کودک تب و اسهال دارد، بدون معاینه پزشک و خودسرانه شربت هیدروکسی زین مصرف نشود.
  • در صورت گرفتگی بینی نوزاد و خلط و سرفه، بدون معاینه پزشک و خودسرانه شربت هیدروکسی زین مصرف نشود.
  • در موارد اگزما و خشکی پوست نوزاد
  • در موارد دل درد و یبوست در نوزادان

از چه سنی می توان از شربت هیدروکسی زین برای نوزادان استفاده کرد؟

سخن آخر سیرافی ها با پدر و مادرها … 

گاهی مادر‌ها برای آرام کردن نوزاد خود به دلیل بی قراری‌های او و گریه‌های مداوم، به نوزاد خود شربت هیدروکسی زین (بدون تجویز پزشک) می‌دهند. والدین در نظر داشته باشند مصرف خودسرانه دارو‌ها برای نوزادان زیر شش ماه کاملاً ممنوع است و دادن دارو به نوزادان شش ماهه تا دو سال باید زیر نظر پزشک انجام گیرد.  
بنابراین برای اینکه نوزاد خود را آرام کنید و اندکی خستگی خود را رفع کنید، به کودک شربت خواب آور ندهید، زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. آنگاه دیگر افسوس و حسرت برای بازگرداندن سلامتی کودک، سودی ندارد.  
 

مهسا زارعی

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا