توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهبرنامه رژیمیتازه های روانشناسیمراقبت های بارداری

آیا کاهش وزن خیلی سریع بد است؟

آیا کاهش وزن خیلی سریع بد است؟

 

کاهش وزن

طبیعی است که می خواهید وزن خود را در سریعترین حد ممکن کاهش دهید. اما احتمالا به شما گفته شده است که بهتر است وزن خود را با سرعت ثابت و آرام کاهش دهید. این به این دلیل است که بیشتر مطالعات نشان می دهد افرادی که وزن خود را به آهستگی کم می کنند ، به احتمال زیاد می توانند وزن خود در طولانی مدت  نگه دارند. کاهش وزن نیز به آرامی در معرض خطرات بهداشتی کم قرار می گیرد.

با این حال، مطالعات و بررسیهای اخیر نشان داده اند که کاهش وزن سریع ممکن است به همان اندازه کاهش وزن اهسته خوب و ایمن باشد. 
به گفته بسیاری از کارشناسان، از دست دادن 1-2 پوند (0.45-0.9 کیلوگرم) وزن در هفته، میزان سالم و ایمن است.

کاهش وزن بیش از آن چه که در نظر گرفته شده خیلی سریع می تواند شما را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله از دست دادن عضلات، سنگ کیسه صفرا، کمبودهای تغذیه ای و کاهش سوخت و ساز بدن قراردهد.
شایع ترین روش هایی که مردم سعی می کنند سریع وزن خود را از دست بدهند عبارتند از: تمرین زیاد و پیروی از یک رژیم ناصحیح و یا یک رژیم غذایی کم کالری کمتر از 800 کالری در روز.

مردم اغلب گزینه غذای رژیم غذایی کم کالری را ترجیح می دهند، زیرا اغلب از دست دادن وزن از طریق رژیم غذایی راحت تر از ورزش است.

با این حال، اگر شما فقط یک رژیم غذایی یا برنامه ورزشی را شروع کنید، در اولین هفته شما ممکن است بیش از 2 پوند (0.9 کیلوگرم) از دست بدهید.
برای این دوره اولیه، کاهش وزن سریع کاملا طبیعی است.  وزنی که شما در این زمان از دست داده اید معمولا “وزن آب” نامیده می شود.

هنگامی که شما کالری کمتری از سوخت و ساز بدنتان  مصرف می کنید، بدن شما شروع به استفاده از ذخایر انرژی خود می کند، که به عنوان گلیکوژن شناخته می شود.  گلیکوژن در بدن شما در آب محصور است، بنابراین وقتی بدن گلیکوژن را به عنوان سوخت مصرف می کند، بدن نیز این آب را آزاد می کند. به همین دلیل است که شما ممکن است در طول هفته اول کاهش وزن داشته باشید. هنگامی که بدن شما از ذخایر گلیکوژن خود استفاده می کند، کاهش وزن شما باید در 1 تا 2 پوند (0.4-0.9 کیلوگرم) در هفته تثبیت شود.

آیا می توانید کاهش وزن سریع وزن خود را حفظ کنید؟

از دست دادن وزن تنها نیمی از نبرد است. چالش واقعی این است که آن را به خوبی حفظ کنید.

اکثر افرادی که رژیم را دنبال می کنند، پس از یکسال، نیمی از وزن خود را دوباره بدست می آورند.  حتی بدتر از آن، تقریبا همه کسانی که رژیم غذایی را دنبال می کنند، وزن خود را پس از 3-5 سال از دست داده بودند دوباره بدست می آورند.
به همین دلیل است که متخصصان اغلب کاهش وزن با سرعت یکنواخت و آرام را پیشنهاد می کنند. اکثر مطالعات نشان می دهد که افرادی که وزن را با سرعت ثابت و آرام از دست می دهند بیشتر احتمال دارد در طولانی مدت آن را حفظ کنند.

همچنین برنامه هایی که شما را به کاهش وزن آهسته تشویق می کنند معمولا به شما در ایجاد رفتارهای تغذیه ای سالم مانند خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر و نوشیدن نوشیدنی های شیرین تر کمتر تشویق می کنند.  رفتارهایی از این قبیل می تواند به شما کمک کند تا وزن خود را دراز مدت حفظ کنید.

با این حال، مطالعات متعدد نشان داده اند که کاهش سریع وزن ممکن است به همان اندازه کاهش وزن کند، حتی برای مدت طولانی اثر گذار باشد.
در یک مطالعه 103 نفر رژیم غذایی کاهش وزن سریع را به مدت 12 هفته دنبال کردند، در حالی که 97 نفر رژیم لاغری کاهش وزن ثابت و آرام را به مدت 36 هفته دنبال کردند.
تقریبا 3 سال بعد، تقریبا 70 درصد از افراد در هر دو گروه، تمام وزن خود را که از دست داده بودند به دست آوردند. این به این معنی است که هر دو رژیم غذایی در پایان به همان اندازه موثر هستند.

اگر چه این مطالعات نشان داد که کاهش وزن سریع به همان اندازه کاهش وزن آهسته اما ثابت موثر باشد، اما بعید است که یک فرد در خانه نتایج مشابهی بدست آورد. افرادی که در گروه های کاهش وزن سریع بودند، در طول دوره های کاهش وزن و حفظ وزن، از پزشکان و متخصصین تغذیه پشتیبانی می گرفتند. همچنین پزشکان و متخصصین تغذیه سعی می کنند تا خطرات سلامتی را که ممکن است با رژیم کم کالری ایجاد شوند کاهش دهند. این خطرات شامل از دست دادن عضلات، کمبود مواد مغذی و سنگ های صفراوی است. افرادی که به تنهایی این رژیم ها را امتحان می کنند، خطر بیشتری از این بیماری های پزشکی دارند.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا