توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهتازه های روانشناسیمراقبت های بارداری

اثرات سو‌ء تغذیه دوران بارداری بر ضریب هوشی کودک

اثرات سو‌ء تغذیه دوران بارداری بر ضریب هوشی کودک

از اهمیت تغذیه دوران بارداری چقدر می دانید؟

تحقیقات نشان می‌دهد که کشورهای جنوب شرق آسیا یا کشورهای حاشیه مدیترانه، دارای برترین رتبه ضریب هوشی هستند. شاید این سوال پیش بیاید که آیا ژنتیک در این امر تاثیر دارد؟ آیا خورد و خوراک و عوامل محیطی هم در باهوش شدن کودک موثر است؟ بنا بر نتایج حاصل از تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی بارداری مادر به روی رشد و تکامل مغز جنین تاثیر می‌گذارد و همچنین تغذیه‌ی مناسب در افزایش میزان هوش نوزاد موثر است. تغذیه از دوران جنینی تا 2 سالگی بیش‌ترین نقش را در باهوش شدن بچه‌ها دارد.

 

البته انسان می‌تواند با مواد غذایی سالم یا ورزش‌های بدنی و فکری قدرت حافظه‌ی خود را تقویت کند اما مسله‌ی مهمی که وجود دارد این است که افزایش هوش بعد از گذراندن روند تکامل مغز چندان قطعی نیست. بنابراین مادران در دوران بارداری باید از برنامه های غذایی مشخصی مثلرژیم غذایی دیابت و … پیروی کنند و مواد غذایی مناسبی را در وعده‌های غذایی بگنجانند تا فرزند باهوشی به دنیا بیاورند. البته مسائل ژنتیکی و شرایط محیطی نیز می‌تواند در باهوش بودن کودک موثر باشد.

مادرا برای داشتن کودک باهوش چه مواد غذایی بخورند؟

سوال اکثر مادران این است چه چیزهایی را بخوریم تا آی کیو کودکمان بالاتر باشد؟ یکی از موثرترین مواد مغذی که باعث افزایش هوش می‌شود، اسیدهای چرب امگا۳ است. در مواد غذایی چون ماهی و روغن زیتون امگا۳ به وفور یافت می‌شود. در رژیم غدایی مناطق جنوب شرق آسیا و سواحل مدیترانه ماهی و روغن زیتون نقش پررنگی دارد میگو و گرو نیز یکی دیگر از مواد غذایی مهمی هستند که غنی از امگا۳ هستند.

 

مادران در طول زمان حاملگی و حتی شیردهی باید از مصرف غذاهای فست فودی، محصولات فراوری شده و سرخ کردنی دوری کنند. زیرا این غذاها مملو از چربی‌های اشباء شده هستند که بروی هوش جنین تاثیر منفی می‌گذارند. یکی از مواد غذایی که باعث افزایش ۵ درصدی هوش انسان می‌شود مصرف میوه و سبزیجات تازه است. مادران باردار حتما باید در وعده‌های غذایی خود میوه و سبزی تازه را بگنجانند. وقتی که کودک به سن خوردن غذا رسید باید در رژیم غذایی او از تخم کتان، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و ماهی سالمون استفاده کرد. مادر نقش مهمی در ایجاد ذایقه‌ی غذایی کودک دارد. مادر باردار باید علاوه بر وعده‌‌های اصلی غذا حتما میان وعده سالم نیز داشته باشند. تخم مرغ یکی از مواد غذایی است که برای رشد مغز جنین لازم است. خوردن ۱ تا ۲ تخم مرغ در روز برای زنان باردار مفید است.

تاثیر ژنتیک در هوش کودک

سوء تغذیه در دوران بارداری بیشترین لطمه را در سلامت و افت هوش جنین دارد. با وجود آنکه تغذیه تاثیر چشمگیری در افزایش هوش کودک دارد اما نمی‌توان تاثیر ژنتیک را در این مورد نادیده گرفت. بیشترین سهم هوش کودک به محیط و ژنتیک بستگی دارد. رژیم غذایی چاقی و سبک زندگی مادر در دوران بارداری در سلامت نوزاد تاثیرگذار است.  
کافئین ، پنیر نرم ، گوشت قرمز ، سیگار و الکل نبایدهایی هستند که در دوران بارداری پرهیز از مصرف آن‌ها در سلامت و همچنین ضریب هوشی نوزاد تاثیرگذار است. به جای آن ۴ ماده‌ی غذایی امگا۳، کولین، فیبر و کلسیم از مواد غذایی ضروری دوران بارداری هستند.

 

 ماهی سالمون، ماهی کولی، بذرکتان، روغن بذرکتان و گردو، جگر مرغ، تخم‌مرغ، دانه سویا و گیاهک گندم، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات، شیر‌کم چرب، پنیرهای سفت، ماست از جمله مواد غذایی پر خاصیتی هستند که حاوی این ۴ ماده‌ی غذایی ضروری‌اند. تغذیه‌ی ناسالم باعث مشکلاتی چون دیابت بارداری و چربی خون بارداری می‌شود که عوارض و خطرات فراوانی برای مادر و نوزاد به‌همراه دارد.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا