توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیه

افزایش وزن سریع و کاهش خطرات لاغری مفرط

افزایش وزن سریع و کاهش خطرات لاغری مفرط

رژیم افزایش وزن چقدر می تواند به شما کمک کند؟
وقتی از افزایش وزن صحبت می‌کنیم منظور چاق شدن و از دست دادن تناسب اندام نیست. قشر وسیعی از مردم به دنبال لاغر کردن و رژیم چاقی هستند اما افرادی هم وجود دارند که بخاطر دلایلی دچار لاغری مفرط هستند. همانگونه که افزایش وزن و چاقی مفرط بیماری‌ها و مشکلات فراوانی به  همراه دارد لاغری بیش از اندازه نیز همین گونه است. نگرانی‌ها و مشکلات سلامتی با وزن شخص رابطه‌ی نزدیکی دارند. بدن انسان در طول روز به مقدار معینی کالری نیاز دارد. بدن با دریافت مواد مغذی به سلامتی می‌رسد. افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند تنها از طریق تغذیه نمی‌توانند به نتیجه‌ی مطلوب برسند. برای داشتن وزن ایده‌آل باید سبک زندگی را تصحیح کرد و برای کسانی که از لاغری مفرط رنج می‌برند رژیم افزایش وزن را باید در سبک زندگی بگنجاند. شاید به ظاهر چاق شدن کار آسانی به نظر بیاید اما افزایش وزن اصولی به برنامه و زحمت بیشتری نیاز دارد. در این حیطه تنها بالا بردن وزن ملاک نیست بلکه باید سلامت بدن را حفظ کرد تا در اثر اضافه کردن وزن به مشکلاتی از قبیل دیابت و یا چربی خون دچار نشد.

چه راه‌کارهایی برای اضافه وزن وجود دارد؟

آب کم بنوشید: اشخاصی که می‌خواهند از لاغری مفرط نجات یابند باید بر اشتهای خود بیافزایند. درست است که آب مایع حیات به حساب می‌آید و یکی از موارد رسیدن به سلامتی نوشیدن آب کافی در طول روز است. اما نوشیدن آب زیاد هم باعث پر کردن حجم معده شده و شخص احساس سیری می‌کند بنابراین کاهش اشتها را به دنبال دارد. این افراد بهتر است قبل از صرف غذا و همچنین در هنگام خوردن غذا آب ننوشند. 
–    وعده غذایی بعد از ورزش:‌ در هنگام ورزش کردن سوخت و ساز بدن بالا می‌رود بنابراین با مصرف یک وعده‌ی غذایی مقوی بعد از ورزش به راحتی می‌توان میزان کالری مصرف شده را جایگزین کرد. 
–    افزایش تدریجی:‌ برای افزایش مقدار غذا و وعده‌ی غذایی باید کم کم اقدام کرد. مثلا دو وعده غذا را به سه وعده افزایش داد. متخصصان تغذیه برای اضافه کردن وزن مصرف سه وعده‌ غذای اصلی و دو میان وعده را توصیه می‌کنند. جویدن کامل غذا تاثیر پر رنگی بر دریافت حداکثر کالری و همچنین بهینه‌سازی سیستم گوارش می‌گذارد. 
–    مصرف ماست: وجود ماست در کنار وعده‌های غذای اصلی در افزایش اصولی وزن باعث دریافت بهینه‌ی مواد مغذی می‌شود. البته مصرف ماست و دوغ را در کنار غذاهایی که از گوشت قرمز درست شده‌اند باید کم کرد.
–    حفظ رژیم غذایی:‌ مسله‌ی مهمی که در اینجا وجود دارد حفظ رژیم غذایی بعد از رسیدن به وزن ایده‌ال است. با کنار گذاشتن رژیم غذایی احتمال بازگشت به وزن اولیه وجود دارد. بنابراین افراد اگر بعد از رفع مشکل لاغری با رژیم غذایی فعلی احساس نگرانی و چاق شدن دارند باید در سبک زندگی خود ورزش و فعالیت‌های بدنی را قرارد دهند.

 چه مواد غذایی باعث چاقی می‌شود؟
مواد غذایی پروتئین‌دار تاثیر پر رنگی به‌روی افزایش وزن دارد. همچنین مصرف مغزها مانند پسته و بادام باعث بالا رفتن وزن می‌شود. برای آنکه افراد لاغر بتوانن وزن اضافه کنند باید اشتهای غذا خوردن داشته باشند. غذاهای مورد علاقه و همچنین تزئین غذا باعث تحریک اشتها می‌شود. همچنین خوردن تنقلات شاید دارای کالری باشد اما اشتها را ازبین می‌برد و علاوه بر آن کالری تنقلات باعث بالا بردن وزن نمی‌شود. برای افزایش اشتها بهتر است وعده‌ی غذایی را لذیذ کرد. در هنگام صبحانه از آبمیوه‌های طبیعی نوشید. داشتن برنامه‌ی غذایی منظم به افزایش وزن کمک می‌کند. استفاده از مکمل‌‌های غذایی آخرین پیشنهادی است که برای افزایش وزن داده می‌شود. البته قبل از هر اقدامی بهتر است شخص آزمایشی بدهد و از هرگونه اختلال هورمونی و یا هرنوع بیماری‌ دیگری مطمئن شود. سپس متخصص تغذیه می‌تواند با رژیم غذایی افزایش وزن بیش‌ترین کمک را بکند. 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا