توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

انواع غذا بدون مرغ و گوشت

انواع غذا بدون گوشت و مرغ برای افراد گیاهخوار و کسانی که از رژیم های غذایی خاصی پیروی می کنند، مناسب است. در تهیه این غذاها سبزیجات، حبوبات، لبنیات، غلات و مغزها به کار می رود که تقریبا همه ی گروه های غذایی مورد نیاز بدن را در برمی گیرند.

سیرافی ها| سرویس آشپزی – آیا می‌دانید غذاهایی سرشار از پروتئین وجود دارند که در تهیه آنها از هیچ مرغ و گوشتی استفاده نمی‌شود؟ اکثر مردم تصور می‌کنند که پروتئین فقط در مرغ و گوشت یافت می‌شود و غذا‌های بدون مرغ و گوشت فاقد آن هستند در حالیکه حبوبات و لبنیات نیز یکی از بهترین منابع پروتئین به شمار می‌آیند که می‌توانند جایگزین گوشت شوند. در این مقاله به معرفی انواع غذا بدون مرغ و گوشت خواهیم پرداخت.

انواع غذا بدون مرغ و گوشت

۱. فلافل 

فلافل یکی از انواع غذا بدون مرغ و گوشت به شمار می‌آید که ماده اصلی تشکیل دهنده آن نخود بوده و به همین دلیل از پروتئین بالایی برخوردار است. این غذا نوعی غذا‌ی جنوبی است که معمولا به صورت ساندویچ مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از انواع غذا برای بیرون بردن محسوب می شود. 

انواع غذا بدون مرغ و گوشت

۲. انواع کوکو 

کوکو یکی از غذا‌های ساده ایست که اغلب به عنوان یک شام سبک سرو می‌شود و در تهیه آن به مرغ و گوشت نیازی نخواهید داشت. کوکو سبزی با زرشک و گردو، کوکو سیب زمینی، کوکو لوبیا سبز و … انواع کوکو‌های خوشمزه‌ای هستند که از ترکیب سبزیجات با تخم مرغ درست می‌شوند و از ارزش غذایی بالایی برخوردارند.
انواع غذا بدون مرغ و گوشت

۳. دمپختک 

دمپختک به واسطه داشتن حبوبات، غذایی کامل محسوب می‌شود که استفاده از نیمرو در کنار آن بر ارزش غذایی آن می‌افزاید. دمپختک دارای تنوع بالایی است دمپختک با نیمرو، دمپختک باقلا، دمپختک گوجه، دمپختک ماش و دمپختک لوبیا از معروف‌ترین انواع غذا بدون مرغ و گوشت محسوب می‌شوند که می‌توانند به عنوان یک نهار خوشمزه مورد استفاده قرار گیرند.

انواع غذا بدون مرغ و گوشت
۴. اشکنه 

اشکنه یکی از غذا‌های اصیل ایرانی محسوب می‌شود که تاریخچه‌ای طولانی دارد. این غذا با استفاده از آرد، سبزی وپیاز داغ درست می‌شود و به طور کلی در تهیه آن هیچگونه گوشتی به کار نمی‌رود. این خوراک دارای تنوع بالایی است و در مناطق مختلف به روش‌های خاصی طبخ می‌شود. برای تهیه این غذای ساده ابتدا پیاز در روغن سرخ شده و سپس مواد دیگر به آن اضافه می‌شود. اشکنه شنبلیله، اشکنه ماست و اشکنه تخم مرغ از معروف‌ترین انواع آن هستند که تفاوت آن‌ها در مواد مورد استفاده است.

انواع غذا بدون مرغ و گوشت

۵. پوره سیب زمینی با پیاز داغ

پوره سیب زمینی با پیاز داغ، از انواع غذا بدون مرغ و گوشت است که به سرعت و در کمترین زمان ممکن تهیه شده و گاهی مقداری نعنا نیز به آن اضافه می‌شود. عطر پیاز داغ و نعنای موجود در این غذا، باعث شده غذایی بسیار مطلوب و وسوسه انگیز باشد. پوره سیب زمینی به روش‌های مختلف و با سیب زمینی پخته و له شده درست می‌شود که بهتر است برای این منظور از سیب زمینی آردی استفاده گردد. برای بهتر کردن بافت پوره به آن کره، روغن گیاهی، شیر یا خامه اضافه می‌شود و طعم دهنده‌های آن نمک، فلفل سیاه یا هر ادویه دلخواه دیگری هستند.

انواع غذا بدون مرغ و گوشت
۶. خورش قارچ

خورش قارچ یکی از انواع غذا بدون نیاز به مرغ و گوشت است که غذایی رژیمی محسوب می‌شود. در تهیه این غذا، قارچ و زرده تخم مرغ استفاده شده و پروتئین گیاهی و حیوانی در آن باعث شده از نظر ارزش غذایی کامل باشد. طعم دهنده‌های اصلی این غذا سبزیجاتی نظیر فلفل دلمه‌ای و جعفری و ادویه جات خوش عطر هستند.

انواع غذا بدون مرغ و گوشت
۷. توپک پنیری

توپک پنیری یکی از انواع غذا بدون مرغ و گوشت است که از جمله فست فود‌های پرطرفدار در میان بچه‌ها محسوب می‌شود. این غذا از سه لایه تشکیل شده، لایه رویی آن متشکل از تخم مرغ و پودر سوخاری سرخ شده در روغن بوده، لایه میانی آن معمولا ترکیبی از سیب زمینی پخته‌ی مزه دار شده با سبزیجات و ادویه‌های مختلف است و لایه داخلی توپک اغلب با تکه‌هایی از پنیر پر می‌شود. با اعمال سلیقه شخصی، مثلا استفاده از سس گوشت در لایه میانی و یا حذف این لایه می‌توان به این غذا تنوع بخشید.

انواع غذا بدون مرغ و گوشت
۸. رشته پلو بدون گوشت 

رشته پلو بدون گوشت یکی دیگر از غذا‌های اصیل ایرانی و از انواع غذا بدون مرغ و گوشت است که در تهیه آن از برنج، رشته، خرما، کشمش و انواع مغز‌ها استفاده می‌شود. این غذا در برخی از شهر‌ها به عنوان غذای شب عید مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جمله غذا‌های گیاهی محسوب می‌شود که دارای ارزش غذایی بالایی هستند.

انواع غذا بدون مرغ و گوشت
۹. دونات سبزیجات

یکی دیگر از انواع غذا بدون مرغ و گوشت که به عنوان پیش غذا نیز شناخته شده، دونات سبزیجات است. در تهیه این غذا سبزیجات رنگارنگی همچون قارچ، اسفناج، فلفل دلمه ای، ذرت، هویج و پیازچه به کار می‌رود و به همین دلیل غنی از املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است.

انواع غذا بدون مرغ و گوشت
۱۰. پیتزا سبزیجات

پیتزا سبزیجات نیز یکی از انواع غذا بدون مرغ و گوشت است که غذایی کاملا گیاهی و رژیمی به حساب می‌آید. این غذا ترکیبی از سبزیجات متنوع نظیر گل کلم، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای، پیاز، ذرت و گوجه فرنگی با پنیر پارمزان و پنیر موزارلاست.
انواع غذا بدون مرغ و گوشت
شما چه غذاهای دیگری را می‌شناسید که در طبخ آنها از مرغ و گوشت استفاده نشده است؟ دیدگاه‌ها و تجربیات خود را از طریق قسمت “ارسال نظر” با مخاطبان سیرافی ها درمیان بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا