توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بهداشتبیماری ها و راه درمانسلامت

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

برای حساسیت بهاری چـه کنیم؟ در ماه دوم فصل بهار، عروس فصل ها هستیم، بهار با تمام زیبایی هاي بی نظیری کـه دارد برای برخی افراد کمی اذيت دهنده اسـت. کسانی کـه مبتلا بـه آلرژی و حساسیت هاي فصلی هستند، بهار را زیاد دوست ندارند و ممکن اسـت در هر بهار بـه دکتر مراجعه کنند. برای رهایی از این آلرژی اذيت دهنده چـه کارهایی انجام دهیم؟ در ادامه با مجله سیرافی ها همراه باشید.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

فیلترهای کولر را عوض کنید

تمیز نگه داشتن فیلترهای هوا در هر فصلی اهمیت دارد اما خصوصا در فصل بهار کـه بـه دنبال یک زمستان نه چندان سرد آمده باشد اهمیت بیشتری پیدا می کند. بر اساس نتایج بـه دست آمده از پژوهش هاي انجمن آسم ایالات امریکا، در زمستان هایي کـه هوا چندان سرد نیست، گرده افشانی از عده اي از درختان سریعتر صورت می پذیرد و این امر سبب تشدید آلرژی هاي فصل بهار می شود.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

یک فیلتر کثیف کولر می تواند گرده هاي درختان رابه خود جذب کند و ایجاد آلرژی هایي خصوصا در افراد مستعد کند. بنابر این راهکار بسیار خوبی اسـت کـه برای پیشگیري از داشتن یک تابستان پر از عطسه، فیلترهای کولر را عوض کنید.

 

شروع به زدن عینک آفتابی تان کنید

زمانی کـه گرده هاي درختان بـه چشم ها، بینی و گلوی شـما برخورد می کند نشانه هاي آلرژی در شـما شکل می گیرد. دکتر «بویان هدجیو» متخصص آلرژی در شهر نیویورک، بر این باور اسـت کـه افراد باید از ورود گرده ها بـه داخل چشم هاي شان پرهیز کنند.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

این امر سبب قرمز شدن چشم ها، عطسه و خارش در نواحی اطراف بینی و گاهی نیز سرفه می شود. با زدن عینک آفتابی مانع ورود گرده هاي گیاهان بـه داخل چشم هاي تان خواهید شد. بنابر این پیش از شروع فصل بهار کم کم شروع بـه زدن عینک آفتابی خود کنید.

 

به اندازه کافی داروهای ضد آلرژی را تهیه و در دسترس داشته باشید

 

بهتر اسـت قبل از آنکه فصل آلرژی فرا برسد، داروهای مرتبط با آنرا میل کنید. Flonase یکی از اخیرترین اسپری هاي بینی بـه شمار می آید کـه بـه عملکرد تنفسی بهتر بینی کمک می کند چرا کـه گرفتگی هاي راه تنفسی بینی را برطرف می کند. اگر از داروهای مخصوص آلرژی هم چون «فکسوفنادین» استفاده کنید بـه خوبی متوجه تاثیر انها خواهید شد.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

استفاده از درمان هاي دارویی خصوصا اسپری بینی را زودتر شروع کنید. چند روزی طول می‌کشد تا اسپری هاي مخصوص بینی تاثیر خودرا بگذارند. اگر می‌خواهید از منتظر ماندن برای دیدن نتیجه استفاده از این اسپری ها پرهیز کنید، زودتر ازآن استفاده کنید. پزشکان توصیه می کنند استفاده یک هفته زودتر از این اسپری ها می تواند بسیار مفید باشد.

 

جرم های دستشویی و توالت را کاملا از بین ببرید

زمانی کـه بـه آلرژی و مشکلاتی کـه برای تان بـه وجود می آورد می اندیشید احتمالا نخستین چیزی کـه بـه ذهن شـما می‌رسد، جرم هاي داخل دستشویی و دستشويي نیستند اما باید توجه داشته باشید کـه رسیدگی بـه این موضوع بسیار اهمیت دارد. انجمن آسم کشور آمریکا نیز بر اهمیت این موضوع تاکید دارد خصوصا این کـه در فصل بهار رطوبت نیز افزایش پیدا می کند.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

زمان کمتری را در ساعات بین ۵ تا ۱۰ صبح در فضای آزاد سپری کنید. اگر در گروه افرادی قرار دارید کـه بـه حساسیت در فصل بهار مبتلا می شوید. بهتر اسـت در صبح هایي زود ودر زمان گرده افشانی درختان در فضای آزاد حضور نداشته باشید. دکتر «بویان هدجیو» نیز بر این باور اسـت کـه افرادی کـه بـه حساسیت هاي فصلی مبتلا هستند بهتر اسـت از ورزش کردن یا دویدی در فضای آزاد آن هم در هنگام صبح پرهیز کنند.

 

موها و مژه های تان را بشویید

دکتر «بویان هدجیو» تاکید می کند اگر پیش از آرایش کردن، صورت و مژه هاي تان را بشویید، از بروز نشانه هاي حساسیت جلوگیري بـه عمل خواهید آورد.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

وی تاکید می کند اگر صبح ها برای پیاده روی یا ورزش بـه بیرون از منزل می‌روید حتماً پیش از آرایش کردن صورت خود رابه خوبی بشویید چرا کـه اگر صورت رابه خوبی نشویید گرده هاي احتمالی راکه روی صورت تان قرار گرفته، با آرایش کردن روی صورت تثبیت می کنید.

 

از راهکارهای طبیعی برای بهبود آلرژی استفاده کنید

عصاره هاي طبیعی می‌توانند، برای برطرف کردن نشانه هاي آلرژی بسیار موثر باشند. تعداد زیادی از مردم این راهکارهای طبیعی را قابل اعتمادتر از روشهای جدید امروزی میدانند. دکتر «بویان هدجیو» می‌گوید: “این روشهای سنتی ممکن اسـت بشما پاسخ دهند و این امکان هم وجوددارد کـه در التیام آلرژی شـما بی اثر باشند اما در هردو حالت ارزش امتحان کردن را دارند.”

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

یکی از بهترین این عصاره ها، از نظر دکتر هدجیو، عصاره گزنه اسـت. لزومی ندارد در روند چیزهایی کـه می‌خورید یا مینوشید تغییری بـه وجود آورید اگر چـه تعداد زیادی از افراد معتقدند ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می تواند باعث پرهیز از آلرژی شود، دکتر «هدجیو» بر این باور اسـت کـه هیچ شاهد علمی اي برای این موضوع وجود ندارد. 

 

واکسن آلرژی ترزیق کنید

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

در مورد افرادی کـه هر سال با معضلات فراوان مرتبط بـه آلرژی مواجه هستند تزریق واکسن آلرژی توصیه می شود. دکتر «هدجیو» نیز بر این موضوع تاکید دارد و ازآن بعنوان «ایمن درمانی» یاد می کند. این واکسن ها بسیار شبیه بـه واکسن آنفولآنزا هستند با این تفاوت کـه برای افزایش ایمنی لازم اسـت مقدار کمی ازآن ودر چند دفعه تزریق شود تا بتواند تاثیرگزار باشد.

 


 

نشانه های ابتلا به آلرژی فصل بهار که نباید نگرانش باشید

شاید ایجاد حساسیت برای اکثر مردم اتفاق بیافتند، اما افرادی هستند کـه با توجه بـه پیشنه آلرژیکی کـه دارند، در فصل بهار دچار مشکلات فراوانی می شوند؛ بـه صورتی کـه دراین فصل زندگی روزمره و عادی‌شان تحت تاثیر قرار می گیرد. چرا کـه اینگونه افراد حساسیت‌هاي ظاهر شده در آن‌ها گا‌ها می تواند باعث بروز نفس تنگی و سرفه‌هاي پیاپی و اذيت دهنده باشد.

 

چنین افرادی پیش از شروع فصل بهار باید با دکتر خود مشورت کنند تا در برخورد با مواد آلرژی زای فصل بهار کـه بـه میزان فراوان در هوا پراکنده هستند، خودرا آماده کرده باشند. طبق معمول متخصصین داروی‌هایي رابه اینگونه افراد تجویز میکنند تا درصد حساسیت‌شان در روز‌هاي پر آلرژی بـه حداقل ممکن برسد تا اینگونه افراد بتوانند مثل سایر افراد جامعه بدون هیچ مشکل خاص و دست و پا گیری بـه امورات زندگی خود برسند.

 

عطسه کردن شایع‌ ترین نشانه بهار

عطسه کردن یک نوع سیستم دفاعی اسـت کـه بدن در برابر ورود اجسام خارجی بـه داخلی مجرای هوایی بینی از خود نشان می دهد. همانطور کـه گفته شد در فصل بهار با توجه بـه گرده افشانی زیادی کـه توسط نباتات صورت می گیرد، مواد آلرژی‌زا بـه وفور در جریان هوا یافت میشوند.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

وقتی کـه مـا نفس میکشیم این گرده‌ها بـه همراه هوا وارد بینی و حتی ریه‌هاي مـا میشوند. حساسیت ایجاد شده پس از ورود گرده‌ها بـه بینی و ریه‌ها باعث تحریک بدن برای عطسه کردن می شود. در چنین شرایطی جای نگرانی نیست، طبق معمول دفعات عطسه کردن در فصل بهار بیشتر از سایر فصول سال اسـت.

 

سردرد و چشم درد

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

طبق معمول در فصل بهار ممکن اسـت، شـما فشاری جزئی و یا شدید را در پشت چشمان خود حس کنید. این فشار می تواند باعث سردرد شـما نیز شود. در چنین شرایطی نباید نگران باشید، یکی از نشانه‌هاي آلرژی فصلی چنین سردرد‌هایي اسـت. فقط توجه داشته باشید این درد‌ها نباید باعث تار دیدن و یا مشکلی در بینایی شـما شود، درصورت بروز چنین مشکلی حتماً بـه دکتر مراجعه کنید.

 

سرفه مکرر و علائم سرما خوردگی

همه ی مـا میدانیم یکی از علائم جدی سرما خوردگی سرفه اسـت. اما علائم سرما خوردگی در کمتر از یک الی دوهفته متوقف می شود. حال اگر سرفه زدن شـما ادامه دار باشد و این سرفه کردن‌ها همراه با خارش بینی نیز باشد، احتمال این کـه آلرژی فصلی باشد زیاد اسـت.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

از این رو اگر تعداد سرفه‌ها بیش از اندازه باشد بـه شکلی کـه روزی زندگی عادی شـما تاثیرات منفی بگذارد، حتماً بـه یک دکتر متخصص مراجعه کنید تا درصورت نیاز با تجویر دارو میزان حساسیت شـما را نسبت بـه مواد آلرژی زای فصل بهار کم کند.

 

آبریزش از بینی و چشم

شاید برای شـما جالب باشد کـه بدن مـا برای خارج کردن مواد بسیار ریز از بینی و چشم‌ها، مخاطی مایع مانند و گاها شفاف را تولید می کند تا بـه وسیله آن مواد اضافی هم‎چون گرده‌هایي کـه وارد بینی و چشم شده‌اند بـه اسانی ازآن‌ها خارج شوند.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

پس جای هیچگونه نگرانی نیست، اگر از چشم‌تان اشک می آید، بدانید کـه بدن‌تان بـه شکلی با چنین مشکل فصلی در حال مبارزه اسـت. از یاد نبرید شاید یکی از مهمترین علائم سرما خوردگی آبریزش بینی باشد، اما فصل بهار با توجه بـه مواد آلرژی‌زایی کـه تولید میکند، میتواند باعث آبریزش شدید بینی شود.

 

احساس خارش در نواحی چشم و بینی

شاید شایع ترین نشانه آلرژی، احساس خارش در نواحی بینی و چشم‌ها باشد. این عامل، بخاطر ورود گرده‌هاي گیاهان و درختان بـه داخل چشم و بینی ایجاد می شود، از این رو شخصی کـه در دسترس گرده‌ها قرار بگیرد، با چنین مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

البته میزان خارش در نواحی چشم و بینی بـه میزان حساسیت شخص مورد نظر بـه مواد آلرژی زا بستگی دارد، از این رو نباید نگران این موضوع باشیم کـه چرا چشم و بینی مـا در فصل بهار بیش از دیگر فصل‌ها با حساسیت روبه‌رو میشود.

 

ایجاد جوش و یا کهیر روی پوست

جالب اسـت کـه بدانید در موارد حادتر آلرژی فصلی می تواند باعث تحریک پوست شود؛ در نتیجه شخص با جوش‌ها و کهیر روی پوست روبه‌رو شود. این مورد در شرایط حادتر می تواند باعث بستری شدن شخص برای درمان در بیمارستان و یا کلنیک نیز بی‌انجامد. البته این مورد در کودکان زیر هفت سال بیشتر مشاهده میشود.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

طبق معمول افرادی کـه از چنین مشکلاتی در فصل بهار رنج می برند، بهتر اسـت؛ تمام نواحی پوست خودرا بپوشانند ودر حد امکان با پوشش کامل در محیط باز حاضر شوند. بسته نگه داشتن در و پنجر‌ها نیز کمک میکند تا مواد حساسیت زا وارد خانه نشود، از این رو افراد حساس کمتر بـه چنین عارضه‌اي مبتلا خواهند شد.

 

درصورت تشدید اوضاع، شخص مورد نظر باید بـه یک متخصص مراجعه کند تا بتواند بدون هیچ مشکلی فصل بهار را بـه اتمام برساند. شاید خاراندن پوست آسیب دیده در چنین شرایطی تسکین دهنده باشد، اما همین خاراندن میتواند باعث مجروح شدن پوست ودر نهایت آلوده شدن آن بـه انواع عفونت‌هاي میکروبی و باکتریایی شود. با این شرایط اوضاع از قبل نیز بدتر خواهد شد.

 

خستگی بیش از حد و اختلال در خواب

اگر احساس میکنید در فصل بهار با مشکل اختلال در خواب روبه‌رو می شوید، میتوان نتیجه گرفت کـه عوامل آلرژی زا در فصل بهار باعث بـه وجود آمدن اینچنین مشکلاتی در شـما شده‌اند.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

همانطور کـه میدانید نخوابیدن کافی باعث ضعیف شدن بدن می شود ودر نتیجه بدن تان انرژی کافی برای انجام فعالیت‌هاي روزانه را از دست می دهد، از این رو با خستگی زیاد روبه‌رو می شوید. اگر احساس می کنید کـه کمبود خواب حاصل از اختلالات خواب توازن زندگی شـما را بر هم میزند، حتماً بـه یک متخصص مراجعه کنید تا با ریشه یابی مشکل شـما، بهترین تجویز را در اختیارتان قرار دهد.

 

تنگ شدن نفس

تنگی نفس در فصل بهار نسبت بـه دیگر فصول سال بیشتر شایع اسـت. این مورد خاص بیشتر روی افرادی اتفاق می‌افتد کـه پیشنه تنفسی دارند. ازآن‌جاییکه آلرژی میتواند روی نفس کشیدن شـما نیز تاثیرات نامطلوب داشته باشد، از این رو برخی افراد کـه بـه آلرژی مبتلا هستند؛ در فصل بهار با ایجاد برونشیت ریه بـه تنگی نفس نیز دچار میشوند.

برای حساسیت بهاری چه کنیم | درمان آلرژی بهاری و نشانه های آن

اینگونه افراد حتماً باید زیر نظر یک متخصص باشند چرا کـه تنگی نفس می تواند مشکلاتی قلبی و حتی مغزی در دراز مدت ایجاد کند. از این رو اگر شـما در فصل بهار با تنگی نفس روبه‌رو می شوید، سعی کنید بـه فکر درمان آن باشید چرا کـه با جمع شدن یک مشکل، مشکلات دیگر نیز بـه سراغ‌ تان خواهند آمد.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا