توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تغذیه و رژیم غذاییسلامتورزش

برنامه غذایی ویژه افرادی که شنا می کنند

برنامه غذایی ویژه افرادی که شنا می کنند

کسانی که شنا را به صورت حرفه ای دنبال می کنند باید اطلاعاتی درباره نوع تغذیه قبل و بعد از تمرینات و مسابقات شنا داشته باشند در این مطلب به بیان برنامه غذایی ویژه افرادی که شنا می کنند را در اختیارتان قرار داده ایم.

 

شناگران به ویژه شناگرانی که مستعد کاهش وزن سریع هستند بهتر است علاوه بر مصرف سه وعده اصلی غذایی یک میان وعده قبل از خطر (بین صبحانه و نهار) و یک میان وعده دیگر در عصر برای خود در نظر بگیرید این میان وعده‌ها حدود ۶۰۰ – ۵۰۰ کیلو کالری انرژی دارند و بهترین مواد غذایی برای این میان وعده‌ها مواد غذایی کربوهیدراتی هستند کربوهیدرات مصرفی در این وعده‌ها به حفظ قند خون کمک کرده و موجب جایگزینی هرچه سریع‌تر گلیکوژن از دست رفته عضلات در طی ورزش می‌شوند(مواد غذایی کربوهیدراتی شامل انواع نان برنج و سایر غلات، سیب‌زمینی، ماکارونی، کیک و شیرینی‌هاست)

مصرف نوشیدنی‌های ورزشی در طی مسابقه و تمرین می‌تواند قندخون را در حد مطلوب حفظ نماید. با مصرف این نوشیدنی‌های کربوهیدراتی مواد قندی لازم جهت انقباض عضلانی تامین می‌شود. این امر موجب می‌شود که توان ورزشکاران تا مراحل پایانی یک مسابقه حفظ گردد علاوه بر این مصرف کربوهیدرات در طی ورزش موجب صرفه‌جویی در مصرف ذخیره گلیکوژن عضلات گردید و ورزشکار را قادر می‌سازد تا در دوره‌های بعدی مسابقات نیز به خوبی شنا کند.

میزان کربوهیدرات موجود در این نوشابه‌ها باید بین ۷-۶ درصد(۱۵-۱۴ گرم به ازای هر ۲۴۰ میلی لیتر) باشد میزان مصرف آنها نیز بین ۲۴۰-۱۲۰ میلی‌لیتر برای هر ۲۰ دقیقه فعالیت بدنی متغیر است لازم به ذکر است یک لیوان معمولی حدود ۲۴۰ میلی‌لیتر گنجایش دارد.

برنامه غذایی ویژه افرادی که شنا می کنند

وعده غذایی قبل از مسابقه:

برخلاف عقیده رایج وعده غذایی قبل از مسابقه تامین کننده اصلی انرژی برای مسابقه نیست در واقع منبع اصلی انرژی گلیکوژن عضلات می‌باشد که طی مدت ۳-۲ روز قبل از مسابقه و از طریق کربوهیدرات تامین می‌شود. اگر ذخایر انرژی عضلات در طی این دوره زمانی تشکیل و تکمیل نشده باشد علی رغم مصرف یک وعده غذایی پرکربوهیدرات قبل از مسابقه ورزشکار استقامتی نخواهد توانست عملکرد خوبی از خود ارائه دهد. یک برنامه غذایی قبل از مسابقه می‌باید تامین کننده ۱۰۰-۵۰۰ کیلوکالری انرژی بوده و بیشتر این کالری از کربوهیدرات تامین می‌گردد. این وعده غذایی بایستی ۴-۲ ساعت قبل از مسابقه مصرف گردد تا زمان کافی برای هضم و خروج آن از معده وجود داشته باشد. دراین وعده غذایی از مصرف مواد محرک که ممکن است باعث بروز ناراحتی‌های گوارشی شوند و یا غذاهای سنگین نظیر مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد چربی و پروتئین خودداری شود.

لازم به ذکر است که شناگران می‌توانند ذخایر کلیکرونی خود را با کاستن از شدت تمرین در طی چند روز قبل از مسابقه و مصرف غذاهای پرکالری افزایش دهد.

برنامه غذایی ویژه افرادی که شنا می کنند

تغذیه و زمان تمرین و مسابقه:

همانطور که ذکر شد در برنامه‌های تمرینی شناگران علاوه بر تمرین‌های داخل آب گروهی ازتمرینات نیز مانند دو و دوچرخه‌سواری نیز در نظر گرفته می‌شود. در این حالت ما بین تغذیه شناگران و سایر ورزشکاران تفاوت شایانی وجود ندارد و تا حدودی شبیه به هم می‌باشد اما در مورد تمرینات داخل آب و یامسابقات توجه به دو نکته ضروری است:

۱- در این ورزش امکان دریافت مواد غذایی در دوره‌های طولانی مدت تمرین و یا مسابقات وجود ندارد و شناگر ناچار به تامین انرژی مورد نیاز خود در فواصل طولانی مدت خواهد بود.

۲- ممکن است این تصور وجود داشته باشد که بودن در آب از بروز هیدراتاسیون سریع جلوگیری خواهد کرد.

این تصور کاملا اشتباه است تمرینات سخت چه در داخل آب و چه در خارج آن باعث دهیدراتاسیون خواهد شد اما اولین علامت آن یعنی تعریق درشناگر به علت خیس بودن بدن احساس می‌شود از طرف دیگر به علت ورود آب به داخل دهان احساس تشنگی نیز تا حدی برطرف می‌شود.

توجه به راه کارهای ذیل می‌تواند به حفظ شرایط ایده‌آل بدن کمک نماید.

۴ تا ۳ ساعت قبل ازمسابقه باید زنان ۶۰ گرم و مردان ۱۰۰-۸۰ گرم از کربوهیدرات با اندیس گلایسمی‌پایین مصرف نمایند قند این مو اد سریع جذب نمی‌شود و در نتیجه هنگام مسابقه انرژی مورد نیاز بدن راتامین خواهد کرد مانند سیب، گلابی، ماست و …

* از مصرف مواد غذایی پرچرب در وعده پیش ازتمرین و یا مسابقه خودداری شود.

*در صورتی که تمرین و یا مسابقه صبح زود اعلام می‌گردد و امکان مصرف صبحانه برای شناگر وجود ندارد توصیه می‌شود دو لیوان مایعات حاوی ۹-۶ درصد کربوهیدرات مصرف گردد.

*توصیه می‌شود شناگران در فاصله زمانی ۲۰-۱۵ دقیقه پس از پایان مسابقه و یا تمرین به منظور ترمیم سریع کلیکوژن عضلات ازمواد کربوهیدراتی که سریع جذب می‌شوند یا قدرت جذب آنها متوسط است استفاده نمایند علاوه بر آن همراهی سایر مواد مغذی از جمله پروتئین‌ها و تا حدی چربی نیز به تسریع این روند کمک خواهند کرد بنابراین شناگران می‌توانند به ازای هر یک گرم پروتئین سه گرم کربوهیدرات دریافت کنند.

*بهتر است بخش کوچکی از وعده غذایی پس از مسابقه نیز به چربی اختصاص داده شود. وجود مقایر زیاد چربی در وعده غذایی پس از مسابقه به علت حجیم بودن آن دریافت کافی و مناسب کربوهیدرات را با مشکل مواجه خواهد کرد. درخاتمه لازم به ذکر است موفقیت در رشته‌های گوناگون ورزشی تنها منوط به تمرین‌های دشوار و مداوم می‌باشد ودر نظر گرفتن کیفیت و کمیت تغذیه و پیروی از یک برنامه غذایی مناسب نیز نقش موثری در موفقیت ورزشکار دارد.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا