توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اربعینسلامتمذهبی

توصیه های پزشکی به زائران اربعین

توصیه های پزشکی به زائران اربعین

توصیه هایی عمومی

بهمن خدادادیان کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه توصیه های زیر را به زائران اربعین حسینی یادآوری کردند:

استفاده از لباس و کفش مناسب برای پیاده روی؛

استفاده از ماسک و دستکش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی همچون سرماخوردگی به ویژه در مکان های عمومی؛

رعایت نکات بهداشتی و فردی و عمومی؛

شستن دست ها به ویژه قبل از هر وعده غذا خوردن؛ به هنگام شست و شوی دست ها دقت کنند تا محل های تجمع آلودگی به ویژه لابه لای انگشتان وزیرناخن ها کامل شسته شود؛

استفاده از آب آشامیدنی سالم؛ در بطری های بسته بندی شده و پلمپ شده؛

حصول اطمینان از سالم بودن غذاهای کنسرو شده؛ نداشتن علامات مشکوکی همچون تورم، و … بر روی بسته بندی آنها؛

استفاده نکردن از سبزی و سالادهای ناسالم و شسته نشده،

خودداری از لمس حیوانات در مسیر،

استفاده از لیوان شخصی برای نوشیدن آب و ظروف شخصی برای صرف غذا،

خرید نکردن از دست فروشان و دوره گردها، توجه به تاریخ مصرف و انقضا و تولید جنس خریداری شده؛

استفاده از ماسک برای پیشگیری از بیماری های بومی کشور عراق یا بیماریهایی که در مکانهای عمومی منتقل می شوند.

توصیه هایی پزشکی برای پیشگیری از وبا

#################################################

ناصر کلانتری، قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت، گردهمایی مسلمانان در کربلا همزمان با اربعین حسینی(ع) را بزرگ ترین تجمع جهان اسلام دانست و گفت: با توجه به شیوع بیماری وبا در ۱۵ استان عراق باید همه شرکت کنندگان در این مراسم مهم آگاهی لازم را برای مراقبت از خود و پیشگیری از بیماری داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با توجه به اهمیت موضوع، کمپین پیشگیری از وبا و بیماری های واگیر به ویژه بیماری های اسهالی را اجرا کرده و در سایت مخصوصی که برای همین موضوع طراحی شده، اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار می دهد.

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: هماهنگی لازم با ارگان های مرتبط مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان حج و زیارت، هلال احمر، نیروهای مرزی و کاروان های زائران انجام شده تا مراقبت های لازم انجام و آموزش کافی به زائران ارائه شود.

مهم ترین توصیه

کلانتری افزود: مهم ترین توصیه وزارت بهداشت به زائران عتبات عالیات این است که به هیچ وجه از مصرف آب و غذای غیر مطمئن استفاده نکرده و برای تغذیه از مراکز معتبر استفاده کنند و اگر به آب مطمئن دسترسی نداشتند، حتما قبل از مصرف آن را بجوشانند.

وی ادامه داد: علاوه بر این آموزش ها که بصورت کتابچه و بروشور در اختیار زائران قرار می گیرد، پزشکان وزارت بهداشت نیز در پایگاه ها و درمانگاه های هلال احمر ایران در عراق و بویژه کربلا حضور دارند و اقدامات درمانی لازم را به زائران ارائه می کنند.

کلانتری در ادامه گفت: علاوه بر آن، قرص «کلر» نیز به تعداد زیادی در اختیار کاروان های ایرانی قرار داده شده که در صورت نیاز در اختیار زائران قرار گیرد و آب مصرفی را ضدعفونی کنند.

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: بیماری وبا بیماری بومی ایران است و از اول سال تعدادی موارد تک گیر این بیماری را در کشور داشته ایم که طبیعی است، اما این موارد به هیچوجه به معنای اپیدمی و شیوع این بیماری در ایران نیست. بنابراین اکنون از نظر بیماری وبا در کشور شرایط عادی است و هشدار خاصی وجود ندارد.

پیش از این علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت از ابتلای ۱۵ نفر به بیماری وبا در برخی شهرهای کشور از جمله قم و آبادان خبر داده بود.

بیماری وبا یک نوع بیماری واگیر باکتریایی است که بیشتر از طریق آب و غذای آلوده و فاضلاب منتقل می شود.

علائم وبا

فرد مبتلا به این بیماری ابتدا به اسهال خفیف و بدون درد و تب مبتلا می شود، اما کم کم اسهال وی شدید می شود و علایم این بیماری بین چند ساعت تا چند روز پس از ورود باکتری به بدن ظاهر می شود.

در صورتی که بعد از ابتلای فرد به باکتری وبا، به سرعت درمان آغاز نشود، ممکن است فرد بیمار به علت از دست دادن املاح حتی جان خود را از دست بدهد.

بهترین راه پیشگیری از وبا

استفاده از آب و غذای آلوده مانند سبزی های آبیاری شده با فاضلاب یا دست دادن با فرد مبتلا می تواند عامل انتقال این بیماری باشد، بنابراین پرهیز از مصرف آب و غذای نامطمئن و شست وشو و ضدعفونی کردن مداوم دست ها به خصوص بعد از اجابت مزاج و قبل از غذا خوردن، بهترین راه پیشگیری از بیماری وبا است.

توصیه های بهداشتی به زائران و مبلغان اربعین

#################################################

دکتر نیک پور از اعضای جامعه پزشکی استان قم در همایش توجیهی و آموزشی مبلغان اعزامی اربعین به بیان نکات بهداشتی برای زائران و مبلغان اربعین پرداخت و اظهار داشت: مباحث بهداشتی بیشتر برای پیشگیری از ابتلا بیماری‌ها بیان می شود.

توصیه های عمومی

نیک پور اظهار داشت: عوارض پیاده روی طولانی مدت، خستگی، گرفتگی عضلات و بیماری های عفونی، مثل تاول است؛ در هنگام گرفتگی عضلات، باید از فعالیت بیش از حد پرهیز شود تا این مشکل برطرف شود؛ از هم گروه کردن افراد جوان و مسن، تا حد امکان جلوگیری شود، چرا که سرعت حرکت این دو گروه، با هم متفاوت است.

وی ادامه داد: سرمای هوا، گرما و رطوبت، مصرف زیاد قهوه، چای و مواد کافئین دار که سموم آن ها دفع نمی شود و باعث بستگی عروق می شود، استفاده از داروهای ضد آسم و ضد سرطان که در برخی بیماری ها نیز استفاده می شود و کم آبی بدن، از جمله عوامل گرفتگی عضلات است.

وی به عدم استفاده زیاد از گوشت قرمز، پیش از پیاده روی تأکید و ابراز کرد: پیش از آغاز پیاده روی و در مسیر حرکت، در حد امکان از گوشت قرمز به مقدار بسیار کم استفاده شود؛ کفش متناسب با پا استفاده شود تا خون رسانی به راحتی انجام شود و باعث تاول و مشکلات دیگر نشود.

راههای پیشگیری از گرفتگی عضلات

عضو جامعه پزشکی استان قم برای پیگیری از گرفتگی عضلات توصیه کرد: استفاده روزانه از سبزیجات و میوه جات، املاح کافی برای دفع سموم بدن را به انسان می رساند؛ هر نفر حدود ۸ لیوان آب در روزهای عادی باید بیاشامد و در سفری که پیاده روی طولانی مدت در آن وجود دارد، مقدار آن بیشتر می شود.

توصیه هایی به بیماران دیابتی 

حتما از جوراب سفید استفاده کنند و به طور مرتب از پای خود بازدید به عمل آورند؛ چرا که عفونت پا در این افراد، باعث زمین گیر شدن وی می شود و از ادامه مسیر باز می ماند.

عضو جامعه پزشکی استان قم به بیماری های تنفسی اشاره کرد و گفت: بیماری های تنفسی مثل آنفلوانزا و کورونا، به صورت تنفس و لمس دست، با اشیائی که عوامل بیماری بر روی آن وجود دارد، سرایت می کند؛ ویروس آنفلوانزا در طول مسیر می تواند دچار تحولات ژنتیکی شود و دو ویروس را با هم مخلوط کند، که آسیب آن بیشتر می شود.

توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری های ویروسی و تنفسی

وی برای پیشگری از سرایت چنین بیماری هایی اظهار داشت: برای پیشگیری از سرایت چنین بیماری های ویروسی، می توان پیش از سفر، واکسیناسیون انجام داد؛ شست وشوی مرتب دست ها به صورت صحیح و با مایع شویندگی، گرفتن دستمال جلوی دهان در هنگام عطسه کردن و استفاده از ماکس در جلوگیری از سرایت این بیماری ها می تواند مؤثر باشد.

توصیه هایی به بیماران قلبی و عروقی

#################################################

آيا افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌توانند در مراسم پياده‌روي اربعين شركت كنند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، سيدعلي جماليان، فوق تخصص قلب و عروق و يكي از پزشكاني كه سابقه حضور و خدمت رساني به زائران اربعين حسيني را دارد، در پاسخ به اين سؤال، گفت: توصيه ما به همه افرادي كه بيمار شناخته شده قلبي هستند اين است كه حتماً قبل از حضور در مراسم با پزشك قلب خودشان مشورت كنند و اگر اجازه اين كار را پزشك آنها مي‌دهد، در مراسم پياده روي شركت كنند.

وي ادامه داد: در پياده‌روي اربعين چند مسئله مهم براي زائران بيمار وجود دارد، يكي پياده روي طولاني بين نجف تا كربلا است و دوم ازدحامي است كه به ويژه صبح اربعين در بين الحرمين وجود دارد؛ مشكل بيماران قلبي در چنين شريطي بروز مشكلات تنفسي و عفونت هاي تنفسي است.

اين فوق تخصص قلب و عروق كشورمان ادامه داد: در جمعيت‌هاي زياد احتمال وجود ويروس‌هاي مختلف نيز زياد و انتقال ويروس‌هاي سرماخوردگي، انفولانزا و حتي عفونت‌هاي ميكروبي و باكتريال تنفسي نيز زياد رخ مي‌دهد و اين براي فردي كه بيماري قلبي وي در حالت كنترل شده‌است و يكدفعه به يك بيماري ميكروبي مبتلا مي‌شود ممكن است موجب از كنترل خارج شدن وضعيت قلبي بيمار شود.

حتماً از ماسك استفاده كنيد

وي به زائران توصيه كرد حتماً از ماسك استفاده كرده و بهداشت فردي خود را رعايت كنند، مدام دست‌هاي خود را شسته و از روبروسي و دست دادن زياد با ديگران خودداري كنند. البته اين توصيه‌ها به افراد سالم نيز مي‌شود.

غذاي كم چرب بخوريد و رژيم غذايي خود را حفظ كنيد

جماليان ادامه داد: در مراسم اربعين يكي از مسائلي كه براي خود ما هم جالب بود نذري‌هايي بود كه در عراق به مردم داده مي‌شد. غذاهايي كه در آنجا طبخ مي‌شود نسبت به غذاهاي ما بسيار چرب‌تر است به همين دليل به زائران به ويژه بيماران قلبي توصيه مي‌كنيم تا جايي كه مي‌توانند غذاهاي كم چرب‌تر و غذاهايي كه در كاروان‌ها تهيه مي‌شود را مصرف و بيماران قلبي و افراد داراي فشار خون بالا رژيم غذايي خود را حفظ كنند.

بيماران قلبي خفيف مي‌توانند در مراسم اربعين شركت كنند

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا بيماري قلبي و عروقي مانعي قطعي براي حضور زائران در پياده روي اربعين هست، گفت: خير اين پياده روي براي بيماران خفيف قابل انجام است و فقط اول بايد با پزشك خود مشورت كرده و توصيه‌هاي پزشك خود را در سفر رعايت كنند.

بيماران تمام مسير را پياده طي نكنند / قرص‌هاي زيرزباني خود را همراه داشته باشيد

جماليان از بيماران قلبي خواست تا خود را با افراد سالم مقايسه نكنند و افزود: بايد در طول پياده روي نيز رعايت كرده همه مسير را پياده طي نكنند.

وي مهم‌ترين مشكل قلبي و عروقي زائران در سال‌هاي گذشته را دردهاي سينه و حملات حاد قلبي اعلام و عنوان كرد: اين مشكلات به دليل سرماي هوا، پياده روي زياد و ازدحام جمعيت رخ داده بود كه همه اين عوامل موجب تشديد بيماري‌هاي قلبي مي‌شود بر همين اساس به شدت توصيه مي‌شود زائران از حضور در محل‌هاي شلوغ خودداري كنند و داروهاي خود به ويژه قرص‌هاي زيرزباني را همراه داشته باشند.

توصیه های بهداشتی عمومی حکیم دکتر روازاده

#################################################

۱- همراه داشتن لباس گرم:

استفاده از لباس گرم برای پیاده روی در هنگام سرمای هوا توصیه می شود، توجه داشته باشید در هنگامی که احساس سرما هم نمی کنید باید با پوشیدن لباس پوشیده بدنتان را از باد پاییزی دور نگهدارید، چرا که باد پاییزی مضر است و باید بدن را از آن دور کرد.

۲-استفاده از شال کمر:

البته شال کمر را نباید سفت بست، چرا که هدف از بستن شال، فقط گرم نگهداشتن کمر می باشد و سفت بستن آن توصیه نمی شود.

۳-استفاده از کلاه یا بستن سر:

گرم نگه داشتن سر به شکل گذاشتن کلاه و بستن سر با چفیه یا دستار، مخصوصاً موقع خواب توصیه می شود.

۴-شستشوی مرتب دستها به صورت کامل:

شستن دست به تنهایی مهمترین گام در پیشگیری از انواع بیماریهاست .

برای شستشوی کامل دستهایتان، باید دستها را با آب ولرم خیس کنید و کف دستتان مایع دستشویی بریزید و با مالیدن کف دستها به هم کف ایجاد کنید . در مرحله بعد ، فضای بین انگشتان را بشویید. سپس انگشتان را در هم قفل کنید و پشت انگشت و ناخن را با مالش پشت انگشت به کف دست تمیز کنید. اگر دستتان خیلی آلوده است، ناخن ها رو به صورت تک به تک هم بشویید .

نوک انگشتان هر دست را نیز با جمع کردن و مالیدن اونها به کف دست مخالف تمیز کنید. دستها را با آب شستشو دهید.

۵-پیشگیری از تاول پا:

جهت پیشگیری از تاول پا، استفاده از کفش مناسب، پوشیدن جوراب حوله ای و شستشوی مرتب پا با آب و سپس خشک کردن کامل آن توصیه می شود. البته آب نباید گرم باشد.

ضمناً روغن مالی کف پا و انگشتان پا با روغن بنفشه نیز مفید است.

۶-راه های بهبود تاول پا:

تاول را دستکاری نکنید و جداً از ترکاندن تاولهای پوستی خودداری کنید. در واقع تاول خود پانسمان خودش است. اما اگر اندازه تاول زیاد بزرگ بود یا موجب بروز درد و ناراحتی می شود می توانید آنرا به شرح ذیل تخلیه کنید.

با بتادین یا الکل موضع را تمیز کنید.

با استفاده از سوزن سرنگ یا یک سوزن که با قرار دادن آن روی آتش استریل شده است، یک سوراخ کوچک روی تاول ایجاد نمایید و سپس مایع داخل تاول را به آرامی تخلیه نمایید.

مقداری روغن زرد روی آن بگذارید.

محل تاول را پانسمان نمایید.

۷-رفع و پیشگیری از گرفتگی عضلات:

استحمام با آب گرم قبل از خواب برای رفع یا پیشگیری از گرفتگی عضلات بسیار مفید می باشد.

تذکر:

حتماً با آب گرم استحمام نمایید.

حتماً قبل از خواب استحمام نمایید.

برای جلوگیری از خیس شدن موهای سر و پیشگیری از سرماخوردگی، می توانید سرتان را نشویید و تنها بدنتان را شستشو دهید.

در صورت امکان ماساژ عضلات حین استحمام نیز توصیه می شود.

قبل از خروج از حمام، کمتر از یک دقیقه آب سرد را روی پایتان بریزید (مچ پا به پایین).

بدنتان را یکباره سرد نکنید و به سرعت در معرض هوای سرد قرار نگیرید. حتی بلافاصله پس از شستشوی بدن خود را در معرض جریان هوا قرار ندهید.

پس از استحمام بدن خود را با حوله، خوب خشک نمایید.

۸-غرغره و استنشاق آب نمک جهت پیشگیری از سرماخوردگی و گلو درد:

یک قاشق چای خوری سرخالی نمک را داخل یک لیوان آب جوشیده بریزید و وقتی گرمایش مناسب شد در هر دو سوراخ بینی آنرا استنشاق کنید یعنی از داخل بینی آب را به سمت حلق و دهان هدایت کنید تا از دهان خارج شود.

مقداری آب نمک را نیز غرغره نمایید.

 تذکر :

برای اینکار نباید آب نمک را با فشار زیاد (مکش قوی) داخل بینی بالا بکشیم، فقط لازم است با مقداری مکش و هدایت آب با حرکت دادن صورت روبه بالا، آب را از سوراخ بینی به حلق هدایت نماییم و از دهان خارج کنیم.

انجام روزی سه بار استنشاق آب نمک کفایت می نماید.

۹-مصرف روزانه مقداری عسل:

هر روز صبح حداقل یک قاشق مربی خوری عسل میل نمایید.

۱۰-مصرف پیاز با وعده غذایی:

در کنار وعده های نهار و شام، پیاز آن منطقه را میل نمایید.

۱۱-جلوگیری از عرق سوز شدن:

جهت پیشگیری از عرق سوز شدن و التهابات پوستی ناشی از تعریق زیاد، لباس زیر مناسب و گشاد و با الیاف نخی به تن نمایید.

موضعی که ممکن است عرق سوز شود را جهت تقویت با روغن گل بنفشه مالش دهید.

۱۲-درمان سریع اسهال:

یک قاشق مرباخوری اسفند را غورت دهید. برای کودکان که غورت دادن اسفند برایشان سخت است اسفند را در یک استکان آب جوش بریزید تا لعاب دهد و بعد از صاف کردن بخورند. البته می نوانید آنرا با کمی عسل نیز شیرین کنید.

۱۳-رفع حالت تهوع:

میل کردن دمکرده گلپر برای رفع حالت تهوع توصیه می شود.

۱۴-رفع درد مفاصل:

برای افرادی که درد مفاصل دارند، چرب کردن مفاصل و ساق پای خود با روغن گرم مانند روغن زیتون و قراردادن مشما روی آن توصیه می شود.

#################################################

منابع: حج، روازاده، سلامت آنلاین، رسا، و مهر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا