توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بهداشتبیماری ها و راه درمان

تومور غده هیپوفیز با این نشانه ها

تومور غده هیپوفیز با این نشانه ها

تومور غده هیپوفیز با این نشانه ها

تومور غده هیپوفیز با این نشانه ها
تومورهای غده هیپوفیز در سلول های هیپوفیز شروع می شوند. تومورهای غده هیپوفیز به قسمت های دیگر بدن (متاستاز) گسترش نمی یابند، اما ممکن است در ناحیه های مجاور گسترش یابند. غده هیپوفیز غده کوچکی است که در داخل جمجمه و زیر مغز یافت می شود. این بخشی از سیستم غدد درون ریز است که شامل یک گروه از غده ها و سلول هایی است که هورمون ها را تولید می کند و آنها را به خون می رساند. هورمون ها موادی هستند که بسیاری از توابع بدن مانند رشد، متابولیسم و تکثیر جنسی را کنترل می کنند. افراد مبتلا به تومور غده هیپوفیز ممکن است علائم زیر را تجربه کنند.گاهی اوقات افراد مبتلا به تومور غده هیپوفیز هیچ یک از این تغییرات را ندارند یا علت یک علامت ممکن است یک وضعیت پزشکی متفاوت باشد و تومور غدد هیپوفیز نیست.
سردرد
مشکلات دید
خستگی ناگهانی
تغییرات خلق و خوی
تحریک پذیری
تغییرات چرخه قاعدگی در زنان
ناتوانی جنسی، که ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ در مردان ناشی از تغییرات هورمون است.
ناباروری، که ناتوانی در داشتن فرزند است
رشد سینه یا تولید شیر مادر نامناسب
سندرم کوشینگ، ترکیبی از افزایش وزن، فشار خون بالا، دیابت و کبودی آسان است که توسط تولید بیش از حد ACTH ایجاد می شود.
آکرومگالی، بزرگ شدن اندام ها و ضخیم شدن جمجمه و فک، ناشی از تولید هورمون رشد بیش از حد
تومور هیپوفیز باعث ایجاد علائم در ۳ حالت مختلف می شود که در زیر بحث می شود:
تولید بیش از حد ۱ یا تعداد بیشتری هورمون
هورمون رشد
علائم بستگی به سن بیمار دارد. در کودکان، قبل از اینکه صفحه های استخوانی بسته شوند، افزایش رشد می تواند سبب گرایش بدن به ارتفاع زیاد شود. در بزرگسالان، افزایش هورمون رشد باعث ایجاد آکرومگالی می شود که شامل رشد بیش از حد بافت نرم و استخوان، قند خون بالا، فشار خون بالا، بیماری قلبی، آپنه خواب، افزایش خروپف، سندرم تونل کارپال و درد از جمله سردرد است.
هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) 
TSH بیش از حد باعث افزایش تولید هورمون تیروئید می شود. این می تواند منجر به نگرانی و تحریک پذیری، افزایش سرعت قلب و فشار خون بالا، بیماری قلبی، افزایش عرق، پوست نازک و کاهش وزن شود.
پرولاکتین
پرولاکتین بیش از حد، یک هورمون است که باعث تحریک شیردهی و ترشح پروژسترون می شود، باعث ترشح شیر حتی در مردان می شود. همچنین می تواند پوکی استخوان را ایجاد کند که نوعی ضعف استخوان ها است.
از دست دادن درایو جنسی
ناباروری، چرخه قاعدگی نامنظم و ناتوانی جنسی
هورمون آدنوکورتیکوتروپیک
مقدار بیش از حد این هورمون باعث افزایش وزن، به ویژه در تنه بدن می شود. همچنین می تواند فشار خون بالا، قند خون بالا، استخوان های شکننده، تغییرات هیجانی، علائم کششی روی پوست و کبودی آسان را ایجاد کند.
گنادوتروپین ها ( FSH وLH)
اینها معمولا به اندازه کافی برای ایجاد علائم کافی نیستند اما در موارد نادر می توانند باعث ناباروری و چرخه های نامنظم قاعدگی در زنان شوند. فشار دادن غده هیپوفیز، باعث ایجاد بیش از حد ۱ یا بیشتر هورمون ها می شود.
با فشار دادن بر غده هیپوفیز، باعث تولید مقدار خیلی کمی از ۱ یا تعداد هورمون های بیشتر
هورمون رشد
هنگامی که هورمون رشد به اندازه کافی رشد نمی کند، با رشد کمتری در کودکان، قدرت عضلانی ضعیف، تحریک پذیری، تضعیف قدرت استخوانی و احساس خستگی کلی همراه می شود.
TSH
TSH پایین باعث خستگی، انرژی کم، حساسیت به دمای سرد، یبوست و افزایش وزن می شود.
پرولاکتین
پرولاکتین بیش از حد پس از زایمان نوزاد سبب ناتوانی در تغذیه با شیر مادر می شود.
ACTH
کمبود بیش از حد این هورمون باعث خستگی و انرژی کم، فشار خون پایین، قند خون پایین و ناراحتی معده می شود.
گنادوتروپین ها
سطوح پایین گنادوتروپین باعث ناباروری، کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی و سیکل قاعدگی نامنظم می شود.
فشار وارد بر روی اعصاب بینایی و اعصاب کنترل حرکات چشم باعث از دست دادن بخشی یا تمام دید فرد می شود
اگر شما در مورد تغییراتی که تجربه می کنید نگران هستید، لطفا با دکتر خود صحبت کنید. پزشک شما سؤال های دیگری می پرسد مانند اینکه چه مدت و چگونه اغلب علائم (نشانه ها) را تجربه کرده اید. این به تشخیص علت، کمک می کند.
اگر تومور تشخیص داده شود، بخش مهمی از مراقبت و درمان شامل کاهش علائم می باشد. این ممکن است به عنوان علائم مدیریت، مراقبت تسکین دهنده یا مراقبت حمایتی در نظر گرفته شود. اطمینان حاصل کنید که با تیم مراقبت بهداشتی خود در مورد علائمی که تجربه می کنید، از جمله علائم جدید و یا تغییر علائم صحبت کنید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا