توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بهداشتبیماری ها و راه درمانتوصیه های پذشکیسلامت

تیامین و علایم کمبود آن

تیامین و علایم کمبود آن

تیامین و علایم کمبود آن

ویتامین B1 همچنین برای درمان مشکلات گوارشی ازجمله کم‌اشتهایی، کولیت اولسراتیو (التهاب زخمی شونده روده بزرگ) و اسهال مداوم مورداستفاده قرار می‌گیرد. از تیامین نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی، اعتیاد به مصرف الکل و مشکلات در بینایی مانند آب‌مروارید، و بیماری‌های حرکتی استفاده می‌شود.  همچنین بسیاری از افراد ار مکمل این ویتامین برای بهبود عملکرد ورزشی استفاده می‌کنند.

کمبود تیامین در بدن بیشتر به دلائلی مثل نوشیدن الکل، افزایش سن، ابتلا به بیماریهای مزمن و مشکلات گوارشی دیده می‌شود. اگرچه که کمبود این ویتامین کم اتفاق می‌افتد اما کمبود نسبی دریافت آن نیز می‌تواند منجر به بروز علایمی خاص برای سلامتی شود. در ادامه این مطلب به مهمترین علائم کمبود ویتامین ب 1 پرداخت شده است.

از دست دادن اشتها

یکی‌ از ابتدای‌ترین علائم کمبود تیامین در بدن کاهش اشتها است. دانشمندان عقیده دارند که کمبود تیامین می‌تواند در تنظیم حس رضایت از غذا و اشتها مهم باشد. زمانی که کمبود ویتامین تیامین وجود داشته باشد به نظر می‌رسد که اشتهای فرد به خوردن غذا کاهش پیدا می‌کند که این امر فرد را در خطر بیشتر فقر غذایی به دلیل کاهش دریافت مواد مغذی قرار می‌دهد.

حس خستگی‌

خستگی‌ ناشی‌ از کمبود تیامین معمولا به آهستگی بروز می‌کند و نه به صورت یک باره. شدت خستگی‌ نیز می‌تواند متفاوت باشد از خستگی کوتاه مدت و کم تا نوع شدیدتر و بیمار گونه آن. علت اصلی‌ بروز خستگی‌ در کمبود این ویتامین به دلیل نقش مهم تیامین در آزاد سازی انرژی در سلولهای بدن است و همینطور در تبدیل غذا به سوخت انرژی.

کاهش قدرت واکنشی بدن

تیامین روی سیستم عصبی بدن اثرگذار است و به همین دلیل می‌تواند روی سرعت واکنش فرد موثر باشد، در افرادی که کمبود تیامین دارند معمولا واکنش مفاصل زانو و دست کندتر به نظر می‌رسد.

ضعف عضلانی

ضعف عضلانی یک عرضه بسیار شایع است و دلیل بروز آن معمولا دشوار است. اگر این حس ضعف موقت باشد جای نگرانی نیست اما اگر به دفعات بروز کند احتمال درد که به دلیل کمبود تیامین در بدن باشد.

تار شدن دید

از دیگر عملکردهای مهم تیامین در بدن نقش آن در سیستم عصبی بینایی است.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا