توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیماه رمضانمذهبی

جدیدترین احکام مراجع در مورد سیگار کشیدن فرد روزه دار

جدیدترین احکام مراجع در مورد سیگار کشیدن فرد روزه دار

سیگار کشیدن روزه دار بر اساس نظر اکثر مراجع تقلید (آیت الله خامنه‌ای، مکارم شیرازی، سیستانی، نوری همدانی، وحید خراسانی، صافی، زنجانی و بهجت) بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند. کسی که عمده روزه خودش را با کشیدن سیگار باطل کند باید قضای روزه‌اش را بجا بیاورد و بعضی از مراجع معتقدند که باید کفاره هم بدهد.
 
عکس سیگار کشیدن
 
آیا کشیدن سیگار روزه را باطل می‌کند؟ اگر کسی معتاد به سیگار باشد تکلیفش در زمان روزه داری چیست؟ اگر دود سیگار را فرو ندهد آیا باز هم روزه باطل می‌شود؟ استعمال دود قلیان و چپق و سایر مواد مخدر چه حکمی دارد؟ این‌ها سوا لاتی است که ستاره در این مقاله پاسخ خواهد داد.

حکم شرعی سیگار کشیدن روزه دار

بر اساس نظر اکثر مراجع تقلید احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند این‌ها را هم به حلق نرساند، ولی بخار غلیظ روزه را باطل نمی‌کند مگر این که در دهان به صورت آب در بیاید و شخص آن را فرو بدهد.
آیت‌الله خامنه‌ای:
  • بنا بر احتیاط واجب جایز نیست که فرد روزه دار در حال روزه سیگار بکشد و باید از دود‌های انواع دخانیات و نیز مواد مخدری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می‌شود خودداری کند و در صورت اضطرار وجوب روزه ساقط نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

  • احتیاط واجب آن است که روزه دار از کشیدن سیگار و تنباکو و سایر دخانیات پرهیز کند و بخار غلیظ نیز به حلق نرساند و اگر عمده انجام دهد احتیاط واجب قضای روزه است؛ بلکه استفاده از دخانیات در غیر حال روزه نیز حرام است.
آیت‌الله سیستانی:
  • احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند این‌ها را به حلق نرساند و همچنین از رساندن سایر دود‌های غلیظ به حلق بنا بر احتیاط واجب پرهیز کند.

آیت‌الله نوری همدانی:

  • روزه دار نباید بخار غلیظی که در دهان مبدل به آب می‌شود و همچنین بنابراحتیاط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند این‌ها را به حلق برساند. اگر مواظبت نکند و غبار یا بخار یا دود و مانند این‌ها داخل حلق شود چنانچه اطمینان داشته باشد که به حلق نمی‌رسد روزه‌اش صحیح است.
آیت‌الله وحید خراسانی:
  • سیگار بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند، ولی اگر کسی این کار را انجام داد واجب است در بقیه روز از مفطرات (مبطلات روزه) پرهیز کند و قضا و کفاره روزه بنا بر احتیاط بر او واجب می‌شود.

آیت‌الله صافی:

  • بنا بر احتیاط واجب روزه دار نباید دود سیگار یا قلیان را به حلق برساند. اگر دود آن را فرو نبرد روزه را باطل نمی‌کند، ولی تظاهر به آن در این صورت مناسب نیست و به احترام ماه مبارک ترک شود.
آیت‌الله زنجانی:
  • در ماه مبارک رمضان سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات به صورت آشکار در ماه رمضان حرام و در غیر این صورت هم بنا بر احتیاط برای روزه دار جایز نیست. چنانچه روزه دار در ماه رمضان از دخانیات استفاده کند بنا بر احتیاط در بقیه روز از کار‌هایی که روزه را باطل می‌کند خودداری کرده، روزه آن روز را نیز قضا کند.
آیت‌الله بهجت:
  • عدم فساد روزه به وسیله غبار یا دود غلیظ و غیر جایگزین غذا و غیر مقوی خالی از وجه نیست، ولی احوط اجتناب است.

یک نکته درباره احتیاط واجب

احتیاط واجب که در فتوا‌های بالا با آن زیاد برخورد کردید به احتیاط بدون فتوا گفته می‌شود؛ یعنی مجتهد به هر دلیلی هیچ فتوای قطعی درباره موضوع مورد نظر صادر نکرده است. در احتیاط واجب، مقلد می‌تواند به همان احتیاط مرجع تقلیدش عمل کند یا این که به فتوای مجتهد دیگری که پس از او اعلم شناخته شده است رجوع کند.
 

ابوالفضل ناظمی – گروه مذهبی ستاره

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا