توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهبرنامه رژیمی

خطرات چربی خون بالا هنگام بارداری

خطرات چربی خون بالا هنگام بارداری

تغذیه دوران بارداری را جدی بگیریم

افزایش چربی خون در میان افراد بالغ معضلی شایع است. میزان افزایش چربی خون با بالا رفتن سن رابطه‌ی نزدیکی دارد. برای کنترل چربی خون راهکارهای مختلفی اعم از تغذیه‌ی مناسب، فعالیت‌های بدنی و مصرف دارو وجود دارد. معمولا در میان زنان باردار افزایش چربی خون بسیار گزارش می‌شود. به دنیا آوردن نوزاد سالم با سلامت مادر رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. برای تولید هورمون‌های استروئیدی در دوران بارداری میزان کلسترول بالا لازم است. همچنین جهت رشد و نمو جنین کلسترول ضروری است. اما وقتی از مقدار نرمال بیش‌تر شود خطراتی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین انجام آزمایش جهت کنترل سطح چربی خون برای مادر باردار لازم است. 

 

یکی از عوامل بالا رفتن چربی خون در دوران حاملگی تغذیه‌ی نامناسب و افراطی است. علاوه بر آن در دوران بارداری اشتهای مادر زیاد می‌شود و مصرف بی‌رویه‌ی مواد خوراکی با افزایش چربی همراه است. اگر سطح چربی خون مادر بالا باشد احتمال مبتلا شدن نوزاد به بیماری‌های قلبی عروقی در دوران نوجوانی وجود دارد. علاوه بر آن برای مادر نیز مشکلات فراوانی را بوجود می‌آورد. زیرا چربی خون عامل بیماری‌های قلبی و مغزی است. علاوه بر آن باید تغذیه دوران شیردهی را مدنظر قرار دهید.

 

رژیم غذایی کاهش چربی خون باردار

یکی از مشکلات مهم دوران بارداری که حاصل از مصرف بالای چربی است، چاقی مفرط است. همین چاقی عوارضی مانند سخت بودن زایمان را به دنبال دارد. علاوه بر آن چربی بالا باعث می‌شود تا چاقی دوران حاملگی پس از زایمان باقی بماند. زنان باردار می‌توانند از چربی خون در دوران بارداری پیشگیری کنند و یا با رژیم غذایی مناسب آن را کنترل کنند. مصرف چربی در هر دورانی باید قابل کنترل و محدود باشد. تغذیه‌ی دوران بارداری باید به گونه‌ای باشد که سلامت مادر و جنین را تضمین کند. چربی باید در حد متعادلی در برنامه‌ی غذایی گنجانده شود زیرا برخی از یتامین‌ها محلول در چربی هستند. اما مصرف مواد غذایی پرچربی چون سس، روغن و خامه نباید زیاد مصرف شود. 

 

از آنجایی که مواد غذایی چون تخم‌مرغ، گوشت و لبنیات دارای چربی هستند بنابراین می‌توانند چربی مورد نیاز بدن را تامین کنند. مادران باردار بهتر است تغذیه‌ای سالم داشته باشند و به جای سرخ کردنی مواد غذایی را آبپز و یا کبابی کنند. از مغزها و آجیل‌ها به دلیل مقدار چربی که دارند بهتر است متعادل مصرف شوند. گوشت ماهی بهترین جایگزین برای گوشت قرمز است. علاوه بر تغذیه فعالیت‌های بدنی مختص زنان باردار یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از چربی خون در دوران بارداری است.

 

عوارض چربی خون بارداری

از آنجایی که مواد غذایی بیش‌ترین نقش را در چربی خون ایفا می‌کنند کیفیت مواد غذایی مصرفی باید جایگزین روش افزایش حجم غذا شود. کمبود مواد مغذی در بدن مادر به روی رشد کودک تاثیر می‌گذارد و باعث افت ضریب هوشی نوزاد می‌شود و همچنین رشد سیستم عصبی او تکمیل نمی‌گردد. بالا بودن چربی خون در مادران باردار باعث صدمه دیدن جفت می‌شود و از خونرسانی به جنین جلوگیری می‌کند .

 

رژیم غذایی برای کاهش وزن در دوران بارداری روش صحیحی نیست. حتی مادرانی که به اضافه وزن زیاد دچار هستند نباید در دوران بارداری رژیم لاغری بگیرند. اما می توان به رژیم غذایی کاهش چربی خون بارداری اعتماد کرد. البته باید مادر قبل و در هنگام بارداری آزمایش بدهد و میزان چربی خون او مشخص شود سپس اگر دچار چربی خون باشد باید به متخصص تغذیه رجود کند و بر اساس میزان چربی خون از برنامه‌ی غذایی خاصی پیروی کند. در دوران بارداری به دلیل تغذیه جنین از خون مادر باید مواد مغذی به اندازه‌ی کافی مصرف شود. به دنیا آوردن نوزاد سالم مهم ‌ترین هدف است. بنابراین تمام برنامه‌ها بر اساس سلامت مادر و نوزاد انجام شود.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا