توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تغذیه و رژیم غذاییدانستنی های بارداریدانستنی های نوزادانمادر و کودک

خواص آب هویج در بارداری

پاکسازی کبد و تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص آب هویج در بارداری است. این نوشیدنی خوشمزه در صورت مصرف متعادل در دوران بارداری مزایای بسیاری دارد.

سیرافی ها | سرویس مادر و کودک – هویج سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و فیبر است. اما برای دریافت خواص آن، لازم نیست حتما هویج بخورید. خواص آب هویج در بارداری نیز بسیار است و شما با نوشیدن آب هویج یک راه آسان برای افزودن هویج به رژیم غذایی و با هضم راحت‌تر در پیش رو دارید. در دوران بارداری نوشیدن آبمیوه‌های تازه و خوشمزه برای سلامتی مادر و جنین بسیار مفید است. 

زمانی که احساس خستگی و کسالت دارید، می‌توانید خودتان را به یک لیوان آب هویج تازه مهمان کنید. اما آیا مصرف هویج و آب آن در دوران بارداری ایمن است؟ نکته مهم در رژیم غذایی دوران بارداری حفظ تعادل است. مصرف مواد مغذی به میزان کافی در این دوران ضروری است. به خاطر داشته باشید که شما تنها نیستید، زیرا جنین در حال رشد در رحم شما نیز از مواد مغذی موجود در رژیم غذایی شما بهره می‌برد.

خواص آب هویج در بارداری

هویج به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا در میان سبزیجات جایگاه ویژه‌ای دارد. آب هویج نیز سرشار از مواد مغذی است. این نوشیدنی دلچسب افزون بر خوشمزگی، اثر پاک کنندگی در بدن نیز دارد.
در ادامه به برخی از خواص آب هویج در بارداری اشاره می‌شود:
  1. کمک به پاک سازی کبد
  2. تقویت ایمنی بدن
  3. پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند برونشیت
  4. حفظ غشا‌های سلولی و مبارزه با گسترش عفونت‌ها در بدن
  5. کمک به رشد پوست، گوشت و ماهیچه جنین از دیگر خواص آب هویج در بارداری است.
  6. کاهش سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری
  7. سرشار از کلسیم و کمک به رشد استخوان‌ها و دندان‌های جنین
  8. سرشار از ویتامین C، A و فیبر
  9. منبع بتا کاروتن که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
  10. ویتامین A موجود در آب هویج به مبارزه علیه عفونت‌ها کمک می‌کند. ویتامین A علاوه بر این، کیفیت شیر مادر را افزایش می‌دهد. مادران شیرده بایستی مصرف آب هویج را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
  11. فیتوکمیکال موجود در آب هویج باعث بهبود عملکرد بدن می‌شود
  12. نوشیدن آب هویج در چند ماه آخر بارداری احتمال ابتلا به زردی نوزاد را کاهش می‌دهد.

خواص آب هویج در بارداری

 

نکات مهم پیرامون مصرف هویج

  • هویج‌هایی که کمتر از ۶ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) طول دارند، شیرین هستند. اگر طعم شیرین را ترجیح می‌دهید، هویج‌های کوتاه‌تر را انتخاب کنید.
  • مواد مغذی زیادی در پوست هویج وجود دارد بنابراین سعی کنید پوست آن را نیز استفاده کنید. البته ابتدا هویج را خوب بشویید و با برس سخت آن را کاملا تمیز کنید.
  • هویج از سبزیجات ریشه‌ای است که به دلیل طعم خوشایند آن به راحتی با سایر سبزیجات مخلوط می‌شود.

 

عوارض جانبی مصرف هویج و آب هویج در بارداری

خواص آب هویج در بارداری بسیار است که به تعدادی از آن‌ها اشاره شد؛ اما مصرف بیش از حد هویج یا آب هویج می‌تواند منجر به بروز عوارض خاصی در بارداری می‌شود. به همین دلیل بایستی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • هویج سرشار از ویتامین A است. گفته می‌شود مصرف بیش از حد ویتامین A در دوران بارداری باعث ایجاد اختلال در رشد جنین می‌شود.
  • هویج دارای کاروتن است که شکل اولیه ویتامین A است. هنگامی که هویج را مصرف می‌کنید، کاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود.
  • البته این نکته را در نظر داشته باشید که بدن با توجه به میزان نیاز به ویتامین A، کاروتن را تبدیل به این ویتامین می‌کند.
  • مصرف بیش از حد هویج منجر به وضعیت کاروتنیما (carotenemia) می‌شود، که در نهایت رنگ پوست زرد می‌شود.

 آب هویج

طرز تهیه نوشیدنی هویج و چغندر

آیا به دنبال یک نوشیدنی مغذی و خوشمزه برای دوران بارداری هستید؟ نوشیدنی هویج و چغندر را امتحان کنید! یک نوشیدنی آسان، خوشمزه و سرشار از ویتامین!
این نوشیدنی یک ترکیب منحصر به فرد برای دوران بارداری است که خستگی شما را رفع می‌کند و انرژی از دست رفته را باز می‌گرداند.
چغندر قند نه تنها دارای اسید فولیک (ضروری برای رشد سالم سیستم عصبی جنین) است، بلکه مقادیر زیادی آهن و نیترات دارد که باعث افزایش استقامت شما می‌شود. ترکیب آن با هویج (تامین دوز روزانه بتا کاروتن دوران بارداری) و آب پرتقال بخش زیادی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را می‌کند.

مواد لازم

  • ۲ عدد هویج، پوست کنده و برش داده شده
  • ۱ عدد چغندرقند، پوست کنده و برش داده شده
  • ۱ عدد پرتقال، پوست کنده

روش تهیه

تمام مواد را در آبمیوه گیری ریخته و آن را روشن کنید سپس آبمیوه بدست آمده را در لیوان بریزید و نوش جان کنید.

هویج در بارداری

سخن آخر

هویج سرشار از کلسیم است و به رشد و تکامل استخوان‌ها و دندان‌های جنین کمک می‌کنند. هم چنین یک منبع غنی از ویتامین C، A و بتا کاروتن است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند و از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. فیتوکمیکال موجود در هویج به بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند.
همانگونه که گفته شد، خواص آب هویج در بارداری بسیار زیاد و متنوع است، اما خطر احتمالی سوء مصرف را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. با پزشک خود در مورد میزان مجار مصرف روزانه هویج یا آب هویج در دوران بارداری مشورت کنید. او فرد مناسبی برای تصمیم گیری در مورد رژیم غذایی شما در دوران بارداری است. تمام نگرانی‌های شما را ببندید و از رژیم غذایی سالم لذت ببرید.


شما چه اطلاعات دیگری درباره خواص هویج در بارداری دارید و در این دوران چه میزان هویج و آب هویج مصرف می‌کرده‌اید؟ سوالات و تجربیات خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

برگرفته از: first cry

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا