توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
سلامت

خواص روغن کندش چیست؟

خواص روغن کندش شامل تقویت موها، درمان ریزش مو، کمک به رشد مجدد موها، تقویت م‍ژه و ابرو، درمان سینوزیت و تسکین درد‌های مفصلی و عضلانی می‌شود. کندش از گیاهان دارویی کمیاب و محل اصلی رویش آن کشور هندوستان است و از ریشه آن برای استخراج روغن استفاده می‌شود.

سیرافی ها| سرویس سلامت – ریزش مو یکی از مشکلات شایع در بین مردان و تا حدودی خانم‌ها است که تا کنون راه حل قطعی برای آن پیدا نشده است. با این وجود استفاده از برخی روغن‌های گیاهی می‌تواند به تقویت ریشه مو و در آمدن مجدد مو‌ها کمک می‌کند. یکی از روغن‌های مفید در این زمینه روغن کندش است. در این مقاله شما را با خواص روغن کندش برای مو‌ها و دیگر فواید درمانی این گیاه دارویی کمیاب آشنا می‌کنیم.

خواص روغن کندش چیست

خواص روغن کندش (طبیعت و خواص درمانی)

کندش دارای طبیعتی گرم و خشک است. برخی از مهمترین فواید درمانی گیاه کندش و روغن آن به طور خلاصه عبارت‌اند از:

۱. کمک به تقویت و رشد مجدد مو

یکی از مهمترین خواص روغن کندش در طب سنتی درمان ریزش مو، تقویت مو‌ها و کمک به رشد مو است. مالیدن روغن کندش به کف سر با تغذیه پوست می‌تواند کمکی برای رشد مجدد مو‌ها باشد. همچنین این روغن برایدرمان شوره سر و موخوره مفید است و به رفع شپش کمک می‌کند.

۲. تقویت، رویش و رشد ابرو و مژه

کمک به پرپشت شدن ابرو‌ها و م‍ژه‌ها از دیگر خواص روغن کندش است. به این منظور هر شب ابتدا با استفاده از شامپو بچه و آب ولرم صورت خود را بشویید و پس از خشک کردن، مقداری پنبه را به روغن کندش آغشته، ماساژ دهید و صبح روز بعد شستشو کنید.

۳. رفع بی‌حسی دست و پا، فلج و لقوه

استعمال موضعی روغن کندش به دلیل طبع گرم آن به رفع بی‌حسی دست و پا کمک می‌کند و در طب سنتی از خواص روغن کندش برای درمان فلج و لقوه استفاده می‌شود.

۴. تسکین درد‌های مفصلی و عضلانی

روغن کندش خاصیت ضد التهاب دارد و به رفع التهاب کمک کرده برای تسکین درد‌های مفصلی و عضلانی مانند درد آرتروز، روماتیسم، سیاتیک، واریس، پادرد و کمردرد مفید است.

۵. کمک به درمان ورم، شکستگی و ضرب خوردگی استخوان‌ها

در طب سنتی از خواص روغن کندش به عنوان درمان کمکی برای شکستگی و ضرب خوردگی استفاده می‌شود.

۶. برطرف کردن بیهوشی‌های ناشی از حملات صرع و خشم

چکاندن چند قطره از روغن کندش در داخل سوراخ بینی، راهکار موثری برای به هوش آوردن افرادی است که در اثر صرع و یا خشم بی‌هوش شده‌اند.

۷. رفع لک‌های سفید صورت و بدن و کمک به کاهش چین و چروک پوست

استفاده از روغن کندش به رفع چین چروک پوست و برطرف کردن لکه‌های سفید بدن کمک می‌کند.

۸. کمک به درمان سینوزیت و سرماخوردگی

پودر گیاه کندش و روغن آن خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و استفاده از آن برای درمان سینوزیت و بیماری‌هایی که سینوس‌ها را درگیر می‌کند، مفید است. به این منظور زمانی که فرد از این پودر در داخل بینی استفاده می‌کند، شروع به عطسه کرده و این امر موجب خروج رطوبت از مخاط و جلوگیری از آبریزش بینی خواهد شد.

۹. رفع بدبویی بینی و تقویت بینایی

از کندش در طب سنتی برای رفع بدبوئی بینی، صافی آواز، تقویت بینایی و رفع شبکوری به صورت انفیه و قطره استفاده می‌شود.

از موارد دیگر استفاده از کندش در ترکیب با سایر دارو‌ها برای درمان تنگی نفس، آسم، اسهال، مدر بول و حیض و خارج کننده جنین و خرد کننده سنگ‌های رسوبی کلیه و مثانه است، همچنین برای رفع استسقاء و یرقان و طحال مفید است.

گیاه شناسی کندش

کندش جزو گیاهان دارویی کمیاب و محل اصلی رویش آن کشور هندوستان است و از ریشه آن برای استخراج روغن استفاده می‌شود. کندش گیاهی پایا و از لحاظ ظاهری شبیه به کنگر است. ساقه این گیاه کوتاه و در انتهای شاخه‌ها خوشه‌ای از گل‌های زرد متمایل به سبز وجود دارد و دارای برگ‌های سبز مایل به سفید است، سطح ریشه کندش به رنگ سیاه و داخل آن سفید مایل به زرد بوده و بوی تندی دارد. از ریشه گیاه کندش در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها استفاده میشود و حاوی آلکالوئید‌های سمی از قبیل: veratrin است.

گیاه کندش

مضرات کندش (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  • زیاده‌روی در مصرف کندش برای ریه‌ها مضر است.
  • به دلیل طبع گرم و خشک کندش، زیاده‌روی در مصرف آن برای افراد دارای مزاج گرم مضر است و با تشنگی مفرط، اختلال حواس، درد شکم و … همراه است.
  • پودر این گیاه به چشم آسیب می‌رساند و باعث عطسه شدید می‌شود.
  • با توجه به اینکه گیاه کندش و روغن تهیه شده از آن دارای ترکیبات متعدد سمی است، لذا ضروری است در مصرف آن نهایت دقت به عمل آید و دور از دسترس کودکان قرار گیرد.

توصیه می‌شود قبل از هر تصمیمی درباره استفاده از گیاهان دارویی، در این مورد با پزشکان متخصص طب سنتی و کارشناسان این رشته مشورت کنید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا