توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهفواید ادویجات

خواص شبدر قرمز؛ گیاهی موثر در کاهش علائم یائسگی!

خواص شبدر قرمز به خاطر وجود ایزوفلاون‌ هاست. شبدر قرمز منبع بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌ها از قبیل کلسیم، سلیس، کروم، نیکل، منیزیم، ویتامین B، و غیره است. در طب سنتی از شبدر قرمز به عنوان درمانی برای سرطان، سرفه، مشکلات پوستی و بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود.

خواص شبدر قرمز در کمک به سرطان و یائسگی

سیرافی ها | سرویس سلامت – شبدر قرمز سمبل خداوند، مسیح و روح‌القدس در قرون وسطی و مورد احترام مسیحیان بوده است. در چند دهه گذشته، شبدر قرمز به عنوان مکمل گیاهی شناخته شده است و به طور گسترده‌ای برای درمان تعدادی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. از جمله خواص شبدر قرمز می‌توان به بهبود علائم یائسگی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی اشاره کرد. همچنین برای بهبود خاک و خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد و منبع مطلوب شهد برای زنبورهاست. در ادامه این مقاله شما را با خواص این گیاه حیرت آور آشنا خواهیم کرد.

۶ خاصیت شگفت انگیز شبدر قرمز

شبدر قرمز از نظر طب سنتی دارای طبع سرد و تر است. مهمترین خواص شبدر قرمز عبارتند از:

۱. کاهش علائم یائسگی

به گفته محققان، بسیاری از مشکلاتی که در زنان یائسه وجود دارد را می‌توان با مصرف شبدر قرمز کاهش داد. دلیل محبوبیت شبدر قرمز در میان زنان نیز همین است. شبدر قرمز غنی از ایزوفلاون‌ها است که شبیه هورمون استروژن زنانه است. ایزوفلاوون‌ها پس از ورود به بدن ما به فیتواستروژن‌ها تغییر شیمیایی می‌دهند و از اثرات استروژن طبیعی که زنان و مردان تولید می‌کند، تقلید می‌کنند. میزان استروژن مخصوصا در زمان یائسگی، کاهش می‌یابد. در این هنگام ایزوفلاون‌ها می‌توانند در کاهش علائم مربوط به یائسگی مانند خواب کم، افزایش وزن، پوکی استخوان، شکستگی استخوان، مشکلات قلبی عروقی و التهاب مفاصل موثر واقع شوند.

۲. کمک به حفظ جوانی پوست

خواص شبدر قرمز در کمک به سرطان و یائسگی
یکی از عوامل پیری پوست در افراد مسن کاهش میزان استروژن است. طبق یافته‌های محققان ایزوفلاون‌های موجود در شبدر قرمز به کاهش علائم پیری پوست کمک می‌کند. یائسگی اغلب با بسیاری از مشکلات، مانند از دست‌ دادن کلاژن، ضخامت و رطوبت پوست همراه است. شبدر قرمز به دلیل اثرات استروژنی‌ روند پیری پوست را متوقف می‌کند و به حفظ جوانی پوست کمک می‌کند. و از این طریق باعث افزایش الاستیک، ضخامت و هیدراتاسیون پوست می‌شود. استفاده از شبدر قرمز  به عنوان پماد پوست می‌تواند به کاهش سطح بیماری‌های التهابی مانند پسوریازیس، اگزما و درمان زخم یا سوختگی‌ها کمک کند. 

۳. کمک به جلوگیری و درمان سرطان

محققان دریافتند که ایزوفلاون‌ها به کاهش سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند و همچنین قادر به ایجاد آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلول های ناخواسته یا غیرضروری) هستند. ضد سرطان بودن از مهمترین خواص شبدر قرمز است.

۴. افزایش ایمنی و مبارزه با عفونت‌های تنفسی

یکی دیگر از خواص شبدر قرمز تقویت سیستم ایمنی بدن است. این گیاه ما را در مقابل سرفه، سرماخوردگی، آسم، عفونت تنفسی محافظت می‌کند. آرام کردن اسپاسم‌های برونش(نایژه)، بهبود کیفیت خواب و از بین بردن موکوس و مایعات اضافی از سیستم تنفسی باعث می‌شود تا مصرف آن در هنگام بیماری مفید باشد.

۵. بهبود سلامت قلب و عروق

شبدر قرمز یک تصفیه کننده عالی خون است و در طول زمان به تدریج جریان خون را پاک کرده و نقص در سیستم گردش خون را تصحیح می‌کند. شبدر قرمز به دلیل داشتن ایزوفلاون‌ها می‌تواند باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) شود و از این طریق به بهبود سلامت شریانی کمک کند. افزایش گردش خون، کنترل کلسترول بالا و جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی از خواص شبدر قرمز در بهبود سلامت قلب است.

۶. کمک به تقویت و حفظ استحکام استخوان

خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان در طی یائسگی افزایش می‌یابد. در این دوران زنان بیشتر در معرض خطر شکستگی‌ها و از دست دادن استخوان هستند. طبق شواهد یکی از خواص شبدر قرمز کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان، به خصوص در زنان است. 

برخی از فواید شبدر قرمز

  • مدیریت سطح کلسترول و کمک به نگه داشتن شریان‌ها از پلاک
  • پاکسازی ریه‌ها و سیستم تنفسی
  • بهبود جریان گردش خون 
  • کاهش التهاب و ناراحتی‌های پوستی
  • سم‌زدایی خون و پاکسازی کبد
  • کمک به درمان ناباروری ناشی از سطح استروژن پایین

 

نحوه مصرف چای شبدر قرمز

خواص شبدر قرمز در کمک به سرطان و یائسگی

به اندازه ۳۰ گرم گیاه خشک شبدر را در یک لیتر آبجوش ریخته و به مدت ۵ دقیقه دم کنید. مقدار مصرف از این دمنوش سه بار در روز به اندازه یک فنجان است.

شبدر قرمز چه نوع گیاهی است؟

خواص شبدر قرمز، گیاهی موثر در کاهش علائم یائسگی!!
شبدر قرمز با نام علمی (Trifolium Pratenes) گیاهی علفی و بومی اروپا، آسیا و آفریقاست اما در بسیاری از مناطق دیگر نیز کاشته می‌شود. شبدر قرمز یک گیاه مقاوم است که تقریبا در همه جا رشد می‌کند. ارتفاع آن کم و برگهای آن بيضی شكل و دراز و دارای سه برگچه است به همین خاطر اسم علمی آن از دو کلمه لاتین “Tria” به معنی سه و “Folia” به معنی برگ‌مانند گرفته شده‌ است. دوره گلدهی معمولا از اواخر بهار تا اواسط تابستان اتفاق می‌افتد و حدود ۱-۲ ماه طول می‌کشد. با این حال ممکن است بخشی از این گیاهان در تابستان یا پاییز شکوفه کنند. از این گیاه به صورت قرص، کپسول، پماد، عصاره و چای استفاده می‌شود.

توصیه‌های مراقبتی در استفاده از شبدر قرمز

  • زنانی که دچار بیماری‌هایی مانند سرطان پستان، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبروئید‌های رحم هستند دارای استروژن بیش از حد در بدن خود هستند و باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند.
  • افرادی که در حال حاضر از داروهای ضد انعقاد (و یا رقیق کننده خون) استفاده می‌کنند به دلیل تداخل دارویی نباید از شبدر قرمز استفاده کنند.
  • قبل از عمل، نوشیدن شبدر قرمز توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است خونریزی جراحی را تشدید کند.
  • شبدر قرمز در دوران بارداری و شیردهی مضر است زیرا مانند استروژن عمل می‌کند و ممکن است مانع از تعادل هورمون‌های مهم در زنان در دوران بارداری یا شیردهی شود. 
  • شبدر دارای اسید سیانیدریک است و استفاده زیاد آن باعث مسمومیت می‌گردد.
شما چه اطلاعات دیگری از خواص شبدر قرمز دارید؟ آیا تا به حال از آن استفاده کرده‌اید؟ اگر مصرف این گیاه را به خانواده و دوستان خود پیشنهاد می‌کنید نتیجه استفاده از آن را با ما در پایین همین مطلب در بخش “ارسال نظر”در میان بگذارید. 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا