توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهفواید میوجات

خواص پوست هندوانه در طب سنتی

پوست هندوانه دارای مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف است. از مهمترین خواص پوست هندوانه در طب سنتی می‌توان به کاهش فشار خون بالا، تصفیه خون، رفع خستگی عضلانی، افزایش میل جنسی و درمان سنگ کلیه اشاره کرد.

خواص پوست هندوانه در طب سنتی


سیرافی ها|
 سرویس سلامت – هندوانه از آن میو‌هایی است که بهتر است پوست و تخم آن را نیز مصرف کنید و اگر طعم پوست آن برایتان غیرقابل تحمل است، می‌توانید بخش قرمز رنگ را به همراه پوست داخل مخلوط‌کن ریخته و آب آن را یکجا مصرف کنید و تاثیر خواص شگفت‌انگیز آن را در شادابی پوست و تصفیه خون ببینید. درصد بالایی از مواد مغذی موجود در میوه هندوانه در پوست آن جای گرفته‌اند. پوست سفید هندوانه منبع غنی از ترکیبات مختلفی مانند سیترولین، ویتامین ث، بتا کاروتن، ویتامین آ، تیامین، لیکوپن، کلسیم، روی و آهن است. در این مقاله به معرفی خواص پوست هندوانه در طب سنتی و بهترین طریقه مصرف آن برای درمان بیماری‌ها پرداخته‌ایم.

فواید درمانی و خواص پوست هندوانه

۱. درمان یبوست

پوست اغلب میوه‌ها از جمله پوست هندوانه منبع غنی از فیبر گیاهی است و از این رو مصرف آن برای درمان یبوست مفید است و در پیشگیری از سرطان روده بزگ موثر است. مصرف پوست هندوانه علاوه بر اینکه به تعادلِ حرارت معده کمک می‌کند در جابجایی غذا از معده به روده نیز نقش دارد و در طب سنتی به اشخاصی که ماندگاری غذا در معده آن‌ها بیشتر است مصرف این میوه توصیه می‌شود.

۲. تقویت قلب و تصفیه خون

بخش سفیدی که در زیر پوست هندوانه قرار دارد، دارای ماده‌ای به نام سیترولین است. این ماده از جمله مواد با خاصیت آنتی اکسیدان زیاد است که برای تقویت قلب مفید است. همچنین این ماده در گشاد کردن رگ‌های خون و بهبود جریان خون در بدن مفید است.

۳. کاهش فشار خون

همانطور که در بخش خواص پوست هندوانه برای تقویت قلب گفته شد، خوردن پوست هندوانه باعث گشاد شدن رگ‌های خونی شده و در کاهش فشار خون موثر است. همچنین از آنجایی که دارای پتاسیم زیاد است برای بیمارن مبتلا به فشار خون بالا مفید بوده و به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

۴. درمان سنگ کلیه

یکی از شناخته شده‌ترین خواص پوست هندوانه در طب سنتی کمک به درمان و دفع سنگ کلیه است. به این منظور بایستی یک هندوانه کامل را با پوست خرد کرده و آن را بدون اضافه کردن آب بپزید و زمانی که کاملا له شد مصرف کنید.

۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در پوست هندوانه از جمله ویتامین ث و ویتامین‌های گروه ب از جمله ویتامین ب۶، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌های مزمن می‌شود.

۶. کاهش وزن

هندوانه میوه‌ای با کالری پایین است و مصرف میوه و پوست آن برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است. همچنین پوست هندوانه با یجاد احساس سیری در فرد و افزایش متابولیسم بدن و سوخت و ساز چربی‌های اضافه تاثیر این میوه بر لاغری را چند برابر می‌کند.

۷. افزایش میل جنسی

همانطور که پیشتر گفته شد، پوست هندوانه اثرات مثبتی بر رگ‌های خونی دارد و باعث بهبود جریان خون می‌شود، بنابراین می‌تواند برای بهبود عملکرد جنسی نیز مفید باشد.

۸. تسکین درد‌های عضلانی و رفع خستگی

سیترولین موجود در پوست هندوانه خاصیت مسکن دارد و مصرف آن در کاهش درد‌های عضلانی ناشی از ورزش و فعالیت بدنی مفید است و به رفع خستگی کمک می‌کند.

ارزش غذایی پوست هندوانه

پوست هندوانه علاوه بر اینکه تمام مواد مغذی موجود در گوشت هندوانه را داراست، همچنین میزان برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات فعالِ در پوست این میوه بیشتر است. پوست هندوانه کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین ث، ویتامین آ، ویتامین ب۶، پتاسیم، روی و موارد دیگر است. پوست هندوانه همچنین مقادیر زیادی از کلروفیل، سیترولین، لیکوپن، اسید‌های آمینه، فلانوئید‌ها و ترکیبات فنولی را در خود جای داده است.

طریقه مصرف پوست هندوانه

  • اگرچه خوردن مستقیم پوست هندوانه برای بسیاری از افراد لذتبخش نیست، اما شما می‌توانید با درست کردن ترشی یا شور آن را مزه دار کرده و مصرف کنید.
  • همچنین می‌توانید یک هندوانه کامل را خرد کرده و در مخلوط کن بریزید و با اضافه کردن عسل، آبلیمو و … آن را به یک اسموتی هندوانه خوشمزه تبدیل کنید.
  • در برخی مصارف درمانی و استفاده از خواص پوست هندوانه برای درمان یک بیماری خاص مانند سنگ کلیه نیز باید هندوانه را با پوست و در قابلمه‌ای بدون آب کاملا بپزید. پس از اینکه به طور کامل له شد به آن یک تکه چوب دارچین اضافه کرده و میل کنید. نوشیدن این معجون به دفع سنگ‌های ریز کلیه کمک شایانی خواهد کرد.

 

خواص پوست هندوانه در طب سنتی
ملاحظات

  • مصرف بیش از اندازه هندوانه و پوست آن می‌تواند به کاهش خفیف و کوتاه مدت سطح فشار خون بدن منجر شود. بنابراین افراد دارای فشار خون پایین لازم است در مصرف هندوانه به هر شکل احتیاط کنند.
  • زیاده‌روی در مصرف پوست هندوانه می‌تواند برخی مشکلات گوارشی و اسهال را همراه داشته باشد.
  • مصرف پوست هندوانه هم‌چنین می‌تواند در برخی آدم‌ها باعث بروز واکنش‌های حساسیتی شود.

آیا با خوردن پوست هندوانه موافقید؟ نظرات خود را در انتهای این صفحه در قسمت “ارسال نظر” با ما و سایر مخاطبان سیرافی ها به اشتراک بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا