توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهسلامتفواید ادویجات

خواص کندر برای لاغری

خواص کندر برای لاغری

به جرات می‌توان گفت کندر یکی از معجزه‌های طبیعت است. خواص کندر برای لاغری باعث شده هیچ یک از حکمای طب سنتی از تجویز آن غافل نباشند. اگر شما هم از طرفداران طب سنتی هستید بیایید با کندر و عملکرد قدرتمندش آشنا شوید.
 
سیرافی ها| سرویس سلامت – در طب سنتی چاقی ناشی از غلبه رطوبت است. برای همین افرادی که طبع گرم و‌ تر یا سرد و‌ تر دارند، بسیار مستعد چاق شدن هستند. در طب سنتی هم همواره تاکید بر تعادل است بنابراین برای چاقی (خصوصا چاقی بلغمی یا ناشی از غلبه خلط سرد و تر) دست به دامان استفاده از دارو‌های گرم و خشک می‌شوند. یکی از این دارو‌های گرم و خشک قوی کندر است. حالا بیایید ببینیم اصلا کندر از کجا تهیه می‌شود؟ برای لاغری چه خواصی دارد و باید چگونه مصرف شود؟

کندر چیست؟

کُندُر (Olibanum) گیاهی دارویی است از راسته ناترک سانان (Sapindales) که از صمغ آن هم به عنوان خوشبو کننده استفاده می‌شود. صمغ کندر را معمولاً با اسپنددانه می‌سوزانند. نام علمی این گیاه Boswellia thurifera یا B. sacra و همچنین B. carteriii است. طعم این صمغ بسیار تلخ است. در حقیقت آنچه که شما در نسخ طب سنتی با آن سر و کار دارید، بیشتر همین صمغ خشک شده است. 
 

 
کندر چیست؟ کندر صمغ خشک شده گیاهی به همین نام است.
خاستگاه کندر آفریقای جنوبی خصوصاً سومالی، عمان و یمن است. کندر از درختی به نام Olibanum به دست می‌آید. شهرت درخت کندر، به خاطر این است که پس از بریدن تنه‌اش به قسمت‌های کوچک‌تر، شیره‌ی سفید شیر مانندی از آن خارج می‌شود که این قطرات با گذشت کمتر یا بیشتر از دو هفته پس از از دست دادن رطوبتش و خشک شدن (غلیظ شدن) تبدیل به یک صمغ نارنجی – قهوه‌ای می‌شود که با نام کندر (Frankincense) شناخته می‌شود؛ نیمه‌ی اول نام آن (Frank) به معنی خالص و پاک و قسمت دوم آن به معنی دود کردن است.
کندر از زمان‌های بسیار قدیم توسط درمانگران طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده بوده و امروزه نیز به ۳ صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف می‌شود.
 

خواص کندر برای لاغری

 

خواص کندر برای لاغری، خواص گرم و خشک بودن کندر برای سوزاندن چربی‌ها و دفع بلغم

همانطور که گفته شد طبع کندر گرم و خشک است. مواد گرم و خشک اصولا سوخت و ساز بدن را بالا می‌برند. کندر هم به همین شکل با تجمع بلغم در بدن مبارزه می‌کند. به همین خاطر است که خواص کندر برای لاغری و اثرات مفید کندر در کاهش قند خون، کاهش چربی خون و محافظت از کبد کاملا اثبات شده است. 
درمانگران طب سنتی برای درمان خواب‌آلودگی و بی‌حالی ناشی از تجمع بلغم در بدن، نسخه‌ای دارند که به کمک آن می‌توان بلغم زائد بدن را دفع کرد و به درمان بی‌خوابی و حتی بوی بد دهان پرداخت (بوی بد دهان بیشتر مواقع بخاطر همان تجمع بلغم و سردی معده و سیستم گوارش بدن است).
 
برای تهیه نسخه‌ای که بتوانید از خواص کندر برای لاغری و بهبود سلامت بهره برد، کافی است یک نخود کندر را با یک نخود مصطکی و یک فندق سقز ترکیب کرده و آن را بجوید. برای تهیه این مواد می‌توانید به داروخانه‌های گیاهی در سطح شهر مراجعه کرده و با تهیه این مواد و جویدن آن علاوه‌بر بی‌خوابی، بوی بد دهان خود را نیز درمان کنید. علاوه‌بر این همین نسخه می‌تواند ترکیب بسیار مناسبی برای افرادی باشد که به کمر درد یا درد مفاصل از قبیل درد زانو مبتلا هستند. مصرف این نسخه موجب کاهش و تسکین درد‌های مفصلی نیز می‌شود. چراکه همه این درد‌ها و امراض گفته شده بخاطر تجمع بلغم و سردی در نواحی مختلف بدن ایجاد شده‌اند.
 
خواص کندر برای لاغری، خواص گرم و خشک بودن کندر برای سوزاندن چربی‌ها و دفع بلغم
 

نحوه مصرف کندر

بهترین راه مصرف کندر اینست که آنرا کوبیده (یا آسیاب کنید) و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از آنرا در یک استکان آب حل کرده و مصرف نمایید. فراموش نکنید هر نسخه طب سنتی که ناشتا مصرف شود اثر بسیار قوی‌تری برروی بدن دارد. همچنین می‌توانید آنرا در دهان گذاشته و مثل جویدن آدامس آن را بجوید؛ البته کمی تلخ است و اگر هم از جویدن دست بردارید ممکن است کمی به دندان‌هایتان بچسبد.
در مورد میزان مصرف کندر گفته‌اند که نباید مصرف آن از یک و نیم گرم در روز بیشتر شود. ضمنا دوره درمانی که با کندر شروع کرده‌اید نباید بیش از دو هفته طول بکشد. یعنی بعد از ۲ هفته مصرف کندر باید به بدنتان استراحت بدهید.
 
نحوه مصرف کندر، مقدار مصرف کندر، مدت زمان مصرف کندر
 

شناخت کندر اصل و مرغوب

بهترین نوع کندر، کندری است که خالص، تازه و نرم باشد، ظاهرش سفید بوده و خیلی زود شکسته نشود. وقتی هم آن را می‌شکنیم داخلش یک حالت چسبنده و زرد و طلائی رنگ داشته باشد. اگر باز هم موفق به شناخت کندر اصل نشدید، می‌توانید با بردن کبریت یا فندک به داخل مغازه‌ی عطاری و آتش زدن یک نخود از آن کندر، راستگویی عطار را بیازمایید. اگر این کندر خوب سوخت و آتش گرفت یعنی اینکه کندر خالصی است. اگر هنگام آتش زدن به خوبی نسوخت و فقط دود کرد، احتمالا کندر واقعی نبوده و صمغ صنوبر است که هنگام آتش زدن فقط دود می‌کند. این کندر از لحاظ ساختاری و درمانی هیچ شباهتی به کندر مرغوب و خالص ندارد.
 
شناخت کندر اصل و مرغوب، آتش زدن کندر برای آزمون اصل بودن آن
 
شما تا به حال کندر مصرف کرده‌اید؟ چه تغییری در روند لاغری شما حاصل کرده است؟ لطفا تجربیات خود را زمینه مصرف کندر برای لاغری با ما درمیان بگذارید.
 
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا