توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اطلاعات داروییبهداشتبیماری ها و راه درماندانستنی های نوزادانسلامت

درد معده در کودکان، ۱۱ نشانه که باید جدی بگیرید

درد معده در کودکان

درد معده در کودکان معمولا مساله‌ای جدی نیست، اما اگر با نشانه‌هایی مانند وجود خون در مدفوع و استفراغ، تب و التهابات همراه شود، بایستی برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد تا اقدامات لازم را انجام دهد.
 
 
سیرافی ها| سرویس مادر و کودک – درد معده در کودکان یک بیماری بسیار شایع است. اغلب اوقات مساله نگران کننده‌ای در بین نیست. دلیل آن معمولا بروز یک مشکل گوارشی خفیف، یبوست یا گرسنگی است. گاهی نیز کودکان برای نرفتن به مدرسه یا سرباز زدن از انجام کاری تمارض یه معده درد می‌کنند! اما درد معده ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر نیز باشد.درد معده در کودکان وقتی نگران کننده است که
۱. درد بسیار شدید باشد. منظور از شدید بودن درد، این است که کودک نتواند حواسش را به کار دیگری معطوف کند و از شدت درد گریه کند یا احساس ناراحتی و نا آرامی داشته باشد. در صورت بروز هر گونه درد شدید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.
۲. خون در مدفوع کودک دیده شود. اغلب اوقات، خونریزی در مدفوع با یبوست همراه می‌شود که معمولا مساله مهمی نیست و به راحتی درمان می‌شود. اما درد معده اگر با خون در مدفوع همراه شود، نشانه‌ای از عفونت جدی، بیماری التهابی روده و یا مشکل گوارشی دیگری است؛ بنابراین اگر کودک همراه با درد معده، خون نیز دفع کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید و از سلامت کودک خود اطمینان حاصل کنید.
 

۳. در استفراغ کودک خون دیده شود. همان گونه که وجود خون در مدفوع، همواره نشان دهنده مشکلی جدی نیست، وجود خون در استفراغ کودک نیز ممکن است مساله خاصی نباشد. کودکانی که زیاد استفراغ می‌کنند، معمولا مقداری خون در استفراغشان دیده می‌شود. هم چنین اگر کودک خون دماغ شده باشد، یا دندانشان افتاده باشد و یا مشکلی در دهان و لثه‌هایش ایجاد شده باشد، ممکن است در استفراغ او مقداری خون دیده شود. اما همانند وجود خون در مدفوع، اگر هر گونه درد معده در کودکان با استفراغ کردن خون همراه شود، نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارد.

 
۴. استفراغ کودک سبز رنگ باشد. استفراغ سبز رنگ نشانه‌ای از انسداد در روده‌ها است. البته گاهی اوقات مردم مایعاتی زرد و سبز رنگ را استفراغ می‌کنند، اما درد معده و استفراغ سبز رنگ، هرگز نباید نادیده گرفته شود.
 
درد معده در کودکان، ۱۱ نشانه که باید جدی بگیرید
۵. کودک دچار التهابات پوستی، رنگ پریدگی، سرگیجه و یا ورم صورت شده باشد. آنافیلاکسی، شدید‌ترین نوع واکنش‌های آلرژیک است، که می‌تواند موجب درد معده، همراه با استفراغ، شود. در این گونه موارد، به سرعت اورژانس را خبر کنید. اگر آلرژی کودک را می‌شناسید و در منزل اپی نفرین دارید، پیش از رسیدن اورژانس، از آن استفاده کنید.

۶. درد در سمت راست پایین شکم احساس شود. این جایی است که آپاندیس قرار دارد. در ابتدا درد مرتیط با آپاندیسیت در اطراف ناحیه شکم است، اما بعد از آن به قسمتی که پزشکان “ربع پایین راست” می‌گویند، منتقل می‌شود. یبوست نیز باعث ایجاد درد در آن ناحیه می‌شود، دخترانی که به سن بلوغ رسیده‌اند نیز در زمان تخمک گذاری در این ناحیه احساس درد می‌کنند. از آنجایی که نباید نسبت به درد آپاندیس غفلت کرد، بروز هرگونه دردی در آن قسمت شکم بایستی توسط پزشک بررسی شود.

۷. کودک تب دارد و سرفه می‌کند. پنومونی یا ذات الریه، گاهی اوقات باعث درد‌های شکمی می‌شود. بسیاری از ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد سرفه و درد‌های شکمی به طور همزمان شوند. اما اگر سرفه‌های کودک شدید شوند، یا درد معده بدتر شود، کودک نفس نفس بزند یا به طور متفاوتی تنفس کند، بایستی به پزشک مراجعه کرد.

۸. کودک در هنگام تخلیه ادرار احساس درد کند. گاهی درد معده و شکم به دلیل عفونت مجاری ادراری است. عفونت مجاری ادراری در میان کودکان ۱ تا ۵ ساله شایع است. این بیماری موجب درد و سوزش ادرار می‌شود. در صورت مشاهده نشانه ها، به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش، وجود عفونت را تشخیص داده و در صورت نیاز آنتی بیوتیک تجویز کند.

۹. کودک دچار تب بالاست یا خواب آلود‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. درد معده در کودکان ممکن است ناشی از عفونت داخلی باشد. هنگامی که کودک خواب آلودتر از همیشه به نظر می‌رسد، نشانه‌ای از فشار خون پایین یا خونریزی داخلی است. در صورت بروز تب بالا و خواب آلودگی کودک همراه با درد معده، حتما به پزشک مراجعه کنید.
۱۰. کودک وزن خود از دست می‌دهد. کودکانی که دچار استفراغ یا اسهال می‌شوند، معمولا مقداری وزن از دست می‌دهند که پس از بهبودی باز می‌گردد. اما اگر کودک مبتلا به درد معده، به طور مداوم وزن خود را از دست بدهد، به گونه‌ای که لباس‌هایش برایش گشاد شوند، بایستی توسط پزشک به دقت معاینه شود.

۱۱. کودک شما کمتر از یک سال دارد و علائمی مانند …
اگر نوزاد شما در حین درد پا‌ها را به داخل شکم جمع می‌کند و گریه‌های شدید همراه با استفراغ دارد، نشانه از انسداد روده در نوزاد است. تنگی پیلوریک (انسداد روده)، زمانی اتفاق می‌افتد که غذا نمی‌تواند از مسیر دستگاه گوارش عبور کند، و موجب گرفتگی عضلانی، در بخش‌هایی از شکم می‌شود. دردی که در هر لحظه در جا‌های مختلفی از شکم حس می‌شود، نشان از انسداد روده دارد که نیازمند مراقبت پزشکی اورژانسی است.


درد معده در کودکان، ۱۱ نشانه که باید جدی بگیرید
 

سخن آخر

اگر درد معده نوزاد هیچ یک از نشانه‌های یاد شده را به همراه نداشت، بدین معنی است که مشکلی جدی برای کودک رخ نداده است. اگر کودک مبتلا به یبوست است، نیاز به استراحت بیشتر، و مصرف مایعات و رژیم غذایی ملایم (با فیبر اضافی) برای درمان یبوست دارد. در صورت عدم بهبودی، به پزشک مراجعه کنید. در مواردی که کودک مبتلا به اسهال و استفراغ شده است، بهترین گزینه مراجعه به پزشک است. 
اگر کودک به طور مکرر به درد معده دچار می‌شود، بهتر است غذا‌هایی که هر روز می‌خورد را در دفتری یادداشت کنید و تاثیر آن را بر درد معده و نحوه دفع کودک در نظر بگیرید. دادن این اطلاعات به پزشک در تشخیص بیماری و درمان آن کمک شایانی می‌کند.

 
برگرفته از: harvard و smartparenting
 
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا