توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بیماری ها و راه درمانسلامت

درمان خانگی تبخال بدون استفاده از مواد شیمیایی

درمان خانگی تبخال بدون استفاده از مواد شیمیایی

درمان تبخال امروزه به روش‌های گوناگونی از جمله روش‌های شیمیایی انجام می‌شود. با این حال درمان‌های گوناگون بسیاری همچون استفاده از کیسه چایی، جوش شیرین، آلوئه ورا، کیسه یخ و … وجود دارد که شما را از درمان‌های شیمیایی به راحتی بی نیاز می‌کند.
شما نیز ممکن است کسانی را بشناسید که از تبخال رنج می‌برند. تبخال نوعی ویروس واگیردار است که درمان مشخصی ندارد. گفته می‌شود بین ۵۰ تا ۸۰ درصد آمریکایی‌ها مبتلا به تبخال نوع یک (تبخال لب، تبخال بینی و …) می‌شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده همچنین از هر شش نفر یک نفر مبتلا به تبخال نواحی تناسلی زنان و مردان می‌شود که تبخال نوع دو نام دارد.

خوشبختانه درمان‌های خانگی متعددی برای بیماری تبخال وجود دارد، اما مهم‌تر از همه این است که بدانید چگونه باید یک سبک زندگی سالم داشته باشید! در این مقاله به ۱۲ راهکار خانگی برای درمان تبخال اشاره می‌کنیم.

۱- استفاده از کیسه چایی

از چای کیسه‌ای به منظور درمان تورم و سوزش از قدیم استفاده می‌شده است. همچنین از این ابزار می‌توان برای کاهش درد و تورم حاصل از تبخال استفاده کرد. به سادگی می‌توانید پس از سرد شدن چای کیسه ای آن را در نقطه آسیب دیده قرار دهید.

درمان تبخال

۲- استفاده از کیسه یخ

قرار دادن یک کیسه یخ و یا یک کیسه از سبزیجات یخ زده روی قسمت آسیب دیده می‌تواند به شما کمک کند. دمای پایین باعث کاهش التهاب می‌شود. این روش همچنین کمک می‌کند تا بدن شما بتواند ویروس ایجاد شده را از بین ببرد.

۳- درمان تبخال با آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان قدیمی برای بیماری تبخال محسوب می‌شود. شما می‌توانید ژل آلوئه ورا را خریداری کنید و یا خودتان اقدام به کاشت آلوئه ورا کنید. این ژل باید در قسمت تبخال‌زده گذاشته شود تا بتواند سوزش حاصل از آن را تسکین بخشیده و نیز روند درمان آن را تسریع کند.

درمان تبخال

۴- درمان تبخال تناسلی با نمک اپسوم

اگر شما در ناحیه تناسلی خودتان شاهد تبخال هستید، با نمک اپسوم (مگنزیوم سولفات) و آب گرم دوش بگیرید. زیر آب گرم نمک را همراه با آب روی نواحی آسیب دیده قرار دهید تا تبخال بدن شما بهبود یابد.

۵- اسانس ها

اسانس‌هایی مانند روغن درخت چای می‌تواند با قرار گرفتن بر روی تبخال چند بار در روز به شما کمک کند. روغن درخت چای یک ضدعفونی کننده کامل است که به شما کمک می‌کند تا میکروب‌ها را از بین ببرید و ناحیه آسیب دیده را پاکسازی کنید. روغن ویتامین E، روغن میوه گل رز، و روغن برگ زیتون نیز موادی کارآمد برای تسکین درد تبخال هستند.

درمان تبخال

۶- درمان تبخال با گیاهان دارویی

بسیاری از گیاهان هستند که می‌توانند به عنوان مکمل به منظور درمان تبخال استفاده شوند. از جمله این گیاهان می‌توان به استراگال، ریشه شیرین‌بیان، جلبک دریایی قرمز، اسپیرولینا، خوک طلایی، پنجه گربه و گل راعی اشاره کرد.

سرخارگل نیز یک گیاه دارویی است و خاصیت ضد ویروسی فراوانی داشته و خاصیت فوق‌العاده ای در بهبود سیستم ایمنی بدن دارد. همه قسمت‌های گیاه سرخارگل از جمله گل‌ها، برگ‌ها و ریشه‌ها می‌تواند برای بهبود این مشکل استفاده شود. شما می‌توانید از چای، شربت و یا قرص این گیاه استفاده نمایید. سعی کنید هر نوعی را که انتخاب می‌کنید روزانه مقداری مصرف نمایید.

۷- استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون یک عصاره مرطوب کننده پوست به شمار می‌آید. این مایع سرشار از آنتی اکسیدان بوده و یکی از بهترین راه‌ها برای درمان تبخال به شمار می‌آید. برای استفاده از این ماده یک فنجان روغن زیتون را بردارید و آن را به وسیله قوری گرم کنید و مقداری روغن اسطوخدوس و موم زنبور به آن اضافه نموده و صبر کنید تا سرد شود. سپس این ماده را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

درمان تبخال

۸- درمان سریع تبخال با جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین یک راه مناسب برای درمان سریع تبخال است. این ماده باعث می‌شود سوزش و خارش از بین برود. یک تکه پنبه بردارید، آن را مرطوب کرده، آغشته به جوش شیرین کنید و سپس آن را مستقیما روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این ماده کمک می‌کند تا ناحیه تاول زده خشک شود. برای جلوگیری از آلودگی، پنبه مصرف شده را دوباره در جوش شیرین قرار ندهید.

درمان تبخال

۹- نشاسته ذرت

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان تبخال استفاده از نشاسته ذرت است. این ماده به شما کمک می‌کند تا بتوانید رطوبت اضافی پوست را جذب کنید. استفاده از این درمان می‌تواند سوزش و التهاب را در تبخال شما کاهش دهد. مقداری از نشاسته ذرت را مستقیما بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. همچنین می‌توانید یک تکه پنبه مرطوب را بر روی نشاسته ذرت قرار دهید و سپس آن را آرام آرام بر روی زخم تبخال خود بزنید. توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد آلودگی پنبه را مجددا داخل نشاسته ذرت قرار ندهید.

۱۰- لیزین

یکی دیگر از درمان‌های طبیعی تبخال لیزین است. لیزین نوعی از آمینو اسید است که در مواد غذایی همچون شیر، پنیر، مرغ و … یافت می‌شود و مناسب برای درمان تبخال است. شما همچنین می‌توانید کرم لیزین را از فروشگاه‌ها تهیه نمایید و آن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

۱۱- قهوه سیاه

همانگونه که اشاره شد تبخال هم نواحی تناسلی و هم لب و دهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قهوه سیاه یکی از بهترین درمان‌ها برای درمان این بیماری بر روی لب و دهان است. فراموش نکنید تاول بر روی دهان درد جدی‌تری را به شما تحمیل می‌کند. برای استفاده از این ماده قهوه سیاه را آماده کنید و سپس صبر کنید تا سرد شود و آن را آرام آرام بنوشید و در دهان خودتان برای چند دقیقه نگه دارید و همچنین بر روی لبانتان نیز این ماده را حرکت دهید. برای این که بهترین نتیجه را از این کار بگیرید، این عمل را دوبار در روز تکرار کنید.

درمان تبخال


آیا راه‌های خانگی و غیر خانگی دیگری برای درمان تبخال می‌شناسید؟ تجربیات خود را با مخاطبان ستاره درمیان بگذارید.

برگرفته از: livestrong و homeremedyshop

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا