توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
راز های موفقیتمشاوره خانواده

رابطه خواب کافی بر سلامت جسم

رابطه خواب کافی بر سلامت جسم

رابطه خواب کافی بر سلامت جسم

رابطه خواب کافی بر سلامت جسم

ما همیشه به دنبال راه هایی برای بهتر کردن زندگیمان هستیم، اما گاهی اوقات ما فراموش می کنیم که – همراه با ورزش و مبارزه با مواد مخدر معجزه ای دیگر در کنترل سلامتی ما وجود دارد که آن خواب است. در حالی که فقط درصد کمی از افراد دارای خواب خوب هستند، تقریبا نیمی از جمعیت جهان خواب کافی ندارند: ۴۰ درصد افراد کمتر از ۷ تا ۹ ساعت خواب توصیه شده در شب (نوجوانان و کودکان نیاز بیشتری دارند) را دارند. از طرفی خواب بیش از حد برای شما خوب نیست و خطرات مربوط به سلامتی را به همراه دارد، اما تنها ۵ درصد از مردم بیش از نه ساعت خواب شبانه دارند. در این مطلب برخی از مزایای سلامتی خواب به میران کافی را بررسی می کنیم.
خوشحال بودن
خواب کم روز شما را خراب می کند شما این را می دانید، اما محققان آن را نیز نشان داده اند، به ویژه در یک مطالعه قابل توجه که ۹۰۹ زن کار را بررسی کردند. استراحت شبانه ضعیف، شادمانی آن ها را به همان اندازه ضعف های کاری از بین برد و تاثیری حتی بیشتر بر خلق و خوی آن ها نسبت به تفاوت های قابل توجه درآمدی داشت.
رابطه جنسی بهتر
نخوابیدن به اندازه کافی باعث کاهش میل جنسی شما می شود و به احتمال زیاد باعث مشکلات جنسی مانند اختلال عملکرد نعوظ می شود. خواب خوب ترمیم کننده است و سطح تستوسترون را افزایش می دهد، که باعث افزایش میل جنسی برای مردان و زنان می شود.
تقویت بیشتر عضلات
به همین دلیل است که مجلات و انجمن های تناسب اندام همیشه بر اهمیت خواب تمرکز میکنند. اگر کم بخوابید، نمی توانید عضله را بسازید. بدن شما از بیشتر شبها (به جز زمانی که در خواب REM هستید) برای ترمیم زخم های ناشی از سلول ها و بافت های شما در هنگام بیدار شدن و فعالیت بیشتر متابولیک استفاده می کند. در شروع شب و در طول خواب، بدن شما همچنین هورمون رشد را آزاد می کند. از سوی دیگر، عدم خواب با آتروفی عضلانی ارتباط دارد.
یادگیری بهتر
این فقط در مورد بچه ها نیست، بزرگسالانی که خواب کافی دارند، در آزمون حافظه کوتاه مدت بهتر عمل می کنند. نکته مهم در مورد محرومیت اولیه از خواب این است که توانایی افراد در یادگیری را مختل می کند. البته، اجازه دادن به بچه ها برای داشتن خواب کافی نیز مهم است. در یک مورد، با شروع مدارس یک ساعت دیرتر (در ساعت ۸:۳۰ به جای ۷:۳۰) “نمرات آزمون استاندارد با حداقل ۲ امتیاز از لحاظ ریاضی و ۱ امتیاز در خواندن” افزایش یافت. محله مدرسه ای مینیاپولیس متوجه شده است که شروع مدرسه یک ساعت و نیم بعد (۸:۴۰ به جای ۷:۱۵) باعث افزایش حضور و کاهش نشانه های افسردگی در میان دانش آموزان می شود.
رانندگی بهتر و افزایش ایمنی
رانندگی با حالت خواب آلود مانند رانندگی در هنگام مستی است. هر دو علت شایع تصادف های جدی هستند و در آزمایشات، رانندگان محروم از خواب مانند رانندگان مصرف کننده الکل عمل می کنند. تقریبا ۲۰٪ از صدمات جدی در تصادفات زمانی که یک راننده خواب آلود است، اتفاق می افتد.
بهترین راه حفظ وزن
مطالعات متعدد نشان می دهد افرادی که کمتر بخوابند بیشتر احتمال دارد که چاق شوند. یک مطالعه نشان داد افرادی که به طور منظم کمتر از هفت ساعت در شب خواب بودند، ۷.۵ برابر بیشتر دچار اضافه وزن بودند – حتی پس از کنترل فعالیت بدنی، سابقه خانوادگی و عوامل جمعیتی. محققان معتقدند که این امر عمدتا به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از محرومیت از خواب است. خوابیدن به اندازه کافی شما را تحریک نمی کند. اساسا، یکی از موثرترین رژیم های غذایی، ممکن است فقط خوابیدن کافی باشد.

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
افرادی که به اندازه کافی در خواب نیستند بیشتر احتمال دارد که دیابت را توسعه دهند – حتی اگر آنها لاغر باشند. دیابت نوع ۲ بیماری خطرناکی است که می تواند منجر به سکته مغزی، قطع عضو، نابینایی و آسیب اندام شود و این فقط در مورد چاقی نیست، بنابراین اگر شما لاغر هستید اما خواب کافی را دریافت نمی کنید، این امر هنوز ادامه دارد. در غیر این صورت بزرگسالان سالم توانایی خود را برای کنترل قند خون بدون داشتن خواب کافی ندارند و افرادی که کمتر می خوابند، بیشتر احتمال دارد مشکل ایجاد کنند. در مقایسه با بزرگسالانی که هفت تا هشت ساعت در شب می خوابند، افرادی که شش ساعت خواب دارند ۱.۷ برابر احتمال ابتلا به دیابت بیشتری دارند و افرادی که ۵ ساعت خواب می بینند ۲،۵ برابر احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهند.

افرادی که به اندازه کافی بخوابند، حالتهای بهتر و مشکلات کمتر مرتبط با افسردگی و اضطراب را دارند. افرادی که کمتر بخوابند، علائم افسردگی، عزت نفس پایین و اضطراب بیشتری دارند – هرچند که این علائم ممکن است به دلیل خواب زیادی هم ایجاد شود.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا