توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تغذیه و رژیم غذاییسلامتورزش

رابطه سردرد مردان با کمبود ویتامین D

رابطه سردرد مردان با کمبود ویتامین D

سردردها علت های گوناگون دارد و در مرد و زن علت سردرد متفاوت است در این مطلب می خواهیم به بررسی رابطه سردرد مردان با کمبود ویتامین D بپردازیم ، با ما باشید.

این مطالعه که در فنلاند انجام شده است، اطلاعات حدود ۲۶۰۰ مرد فنلاندی ۴۲ تا ۶۰ ساله را که نمونه خون داده بودند و به سوالاتی درباره سردرد های مکررشان پاسخ گفته بودند را تجزیه تحلیل نمودند. این مردان در اصل بخشی از مطالعه عوامل خطر بیماری های قلبی که در سال های ۱۹۸۴ – ۱۹۸۹ انجام شد، بودند.

نزدیک به ۷۰ درصد مردان در این مطالعه سطح ویتامین D خونشان زیر ۲۰ نانو گرم در هر میلی لیتر بوده است ( ۵۰ نانو مول در لیتر ) که به طور کلی آستانه کمبود ویتامین D در نظر گرفته شده است. محققان می گویند کمبود ویتامین D در فنلاند و دیگر کشورهای شمال اروپا یک مسئله ویژه است. زیرا این کشورها به قطب شمال نزدیک بوده و کمتر در معرض نور خورشید که برای ساخت ویتامین D در بدن ضروری است، قرار دارند.

 

به طور متوسط مردان با سردرد مکرر –حداقل یک بار در هفته –سطح ویتامین دی  ۱۵.۳ نانوگرم بر میلی لیتر ( ۳۸.۳ نانو مول بر لیتر ) داشتند در مقابل مردانی که سطح ویتامین D آن ها ۱۷.۶ نانوگرم بر میلی لیتر ( ۴۳.۹ نانومول بر لیتر ) دچار سردرد مکرر نمی شدند.(در ایالات متحده، میزان ویتامین D معمولا در غلظت ng / ml گزارش، در حالی که در سایر نقاط جهان، آنها را در nmol / لیتر گزارش شده است.)
مردان با پایین ترین سطح ویتامین D ( کمتر از ۱۱.۶ نانوگرم بر میلی لیتر یا ۲۸.۹ نانومول بر لیتر ) در مقایسه با مردانی که سطح ویتامین D در آنها بالاتر بود ( حدود ۲۲ نانو گرم بر میلی لیتر یا ۵۵ نانو مول بر لیتر ) ابتلا به سردردهای مکررشان حدود ۲ برابر بود.

رابطه سردرد مردان با کمبود ویتامین D

این مطالعه می افزاید: شواهد کمبود ویتامین D در یک بدن در حال رشد با افزایش خطر شرایط و بیماری های خاص از جمله سردرد همراه است. به گفته محققان این مطالعه جدید یکی از بزرگترین مطالعات درباره ارتباط بین کمبود ویتامین D و سردرد بوده است.

به گفته دانشمندن با این حال این مطالعه در یک نقطه در زمان انجام شد به طوری که محققان نمی توانند بگویند که کدام یک اول بوجود آمده، سطح پایین ویتامین D یا سردرد، احتمالش وجود دارد که افرادی که سردرد مکرر دارند زمان کمتری را بیرون از خانه سپری می کنند، و بنابراین کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند. با این حال این مطلب ممکن است در فنلاند صدق نکند چون در این منطقه مردم به طور کلی کمتر در معرض نور خورشید هستند.

به علاوه این تحقیق فقط روی مردان انجام شده و ممکن است روی زنان تعمیم نداشته باشد.

در آینده مطالعاتی برای بررسی تاثیر مکمل های ویتامین D و تاثیر آن بر جلوگیری یا درمان سردرد مورد نیاز است.

این مطالعه در ۳ ژانویه ۲۰۱۷ در مجله گزارش های علمی منتشر شده است.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا