توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بیماری ها و راه درمانتوصیه های پذشکی

راهای علمی پیشگیری از ایدز

راهای علمی پیشگیری از ایدز

راهای علمی پیشگیری از ایدز

راهای علمی پیشگیری از ایدز
هنگامی که فرد ابتدا در معرض ابتلا به اچ آی وی قرار می گیرد، ممکن است تا چند ماه یا برای مدت بیشتری علائمی نشان ندهد. با این حال، بیمار مبتلا به بیماری آنفولانزا می باشد که شامل تب، لرز، سردرد، خستگی، درد عضلات و غدد لنفاوی بزرگ در ناحیه گردن و کشاله ران است. طبق گزارش وزارت بهداشت ایالات متحده و خدمات انسانی، این بیماری ابتدایی اغلب به دنبال یک مرحله “تأخیر” است که ویروس آن کمتر فعال است و علائمی وجود ندارد. این دوره پنهان می تواند تا یک دهه یا بیشتر ادامه یابد. همانطور که HIV به ایدز کامل تبدیل می شود، به شدت به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند و باعث ایجاد نشانه هایی از جمله:
کاهش سریع وزن
خستگی شدید
تب تکراری و عرق شبانه
تورم طولانی مدت غدد
اسهال طولانی مدت
زخم در دهان، تناسلی یا انسداد
ذات الریه
لکه های پوستی
افسردگی، از دست دادن حافظه و سایر اثرات نورولوژیکی
بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده (CDC)،HIV بدون درمان نیز به شرایط جدی مانند سرطان، بیماری کبد، بیماری های قلبی عروقی و بیماری کلیوی مرتبط است.

تشخیص و آزمایشات
از آنجا که اچ آی وی / ایدز می تواند بسیاری از بیماری های دیگر را ایجاد کند، در ابتدا ممکن است دشوار باشد که منبع را پیدا کنیم. به طور معمول، با این حال، این بیماری ها در مدت زمان کوتاهی ظاهر می شوند و بیماران و پزشکان را از حضور ویروس مطلع می شوند. با توجه به NIAID، دو نوع آزمایش خون می تواند عفونت HIV / AIDS را تایید کند:
ELISA، یا آنزیم ایمونوسیورسنت تست شده، که پروتئین های مبارزه با بیماری را به نام آنتی بادی هایی اختصاص می دهد که به HIV اختصاص دارد.
Western blot، که آنتی بادی هایی را که به پروتئین های خاص HIV متصل می شوند شناسایی می کند.

پس از آنکه فرد ابتدا آلوده شد، ممکن است هفته ها یا ماه ها سیستم ایمنی بدن تولید یک آنتی بادی قابل تشخیص در آزمایش HIV انجام دهد. به طرز وحشتناکی، حجم ویروس یک فرد آلوده ممکن است در طول این زمان بسیار زیاد باشد، بنابراین عفونت به طور انعطاف پذیری ایجاد می شود.
به همین دلیل، CDC توصیه می کند تست HIV معمول برای همه نوجوانان، بزرگسالان و زنان باردار انجام شود و توصیه می شود هر کس بین سنین ۱۳ تا ۶۴ باید حداقل یک بار آزمایش را انجام دهد.
آزمایش های عادی /HIV ایدز برای تجزیه و تحلیل به یک آزمایشگاه ارسال می شود و ممکن است برای یک هفته یا بیشتر طول بکشد. یک آزمایش سریع HIV نیز در دسترس است که نتایج را در حدود ۲۰ دقیقه ارائه می دهد، اما نتایج مثبت هر دو نوع آزمون با آزمایش دوم تایید می شود.

درمان و داروها
در حالی که ایدز همچنان ناخوشایند است، بیماران به علت توسعه بسیاری از داروهای مؤثر برای سرکوب ویروس، عمر بیشتری دارند – حتی چند دهه بعد از عفونت. موثرترین نوع داروها که به عنوان داروهای ضد رتروویروسی شناخته می شوند و اغلب به صورت ترکیبی مصرف می شوند. طبق گفته موسسات ملی بهداشت، شایع ترین داروهای ضد رتروویروسی به سه دسته تقسیم می شوند:
مهار کننده های معکوس ترانس کپیتاز، که مانع از باز تولید ویروس می شود.
مهار کننده های پروتئاز، که با یک پروتئین HIV که باعث تولید ذرات عفونی می شود، مقابله می کنند.
مهار کننده های فیوژن، که مانع ورود ویروس به سلول های سالم می شود.

پزشکان معتقدند اگر داروها از طریق آزمایش خون انجام شود، سطح سلول های مختلف عفونی و همچنین سطح HIV در خون را اندازه گیری می کند. حتی زمانی که ویروس قابل تشخیص نیست، ایدز درمان نمی شود و هنوز هم می تواند به دیگران منتقل شود.
درمان های دیگر اچ آی وی / ایدز بر یک سبک زندگی سالم با تغذیه مطلوب، خواب و ورزش تمرکز می کند. به گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی، بازبینی های منظم دکتر نیز، بسته به سطح ویروسی در خون و علائم موجود برنامه ریزی شده است.

 جلوگیری
در حالی که برخی از بیماران ایدز از طریق انتقال خون در طی مراحل پزشکی آلوده شده اند، جلوگیری از عفونت معمولا به اجتناب از عادت های خطرناک یا رفتارهایی که منجر به قرار گرفتن در معرض ویروس می شود، می تواند از طریق خون، مایعات بدن مانند مایع منی و سوزن
آلوده منتقل شود. اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:
دانستن وضعیت HIVخود و شرکایتان
استفاده از کاندوم لاتکس به درستی در طول هر رابطه جنسی و همجنسگرا
محدود کردن تعداد شرکای جنسی

از مصرف داروهای تزریقی متضرر می شوید
به دنبال درمان پزشکی بلافاصله پس از مشکوک شدن در مورد قرار گرفتن در معرض اچ آی وی، از آنجا که دارو ممکن است گاهی اوقات از عفونت جلوگیری کند.
به همان اندازه مهم است بدانیم که چگونه HIV نمی تواند، از قبیل:
بزاق، اشک یا عرق

آب یا هوا
تماس گاه به گاه مانند بوسیدن بسته شدن دهان یا دست دادن
حشرات، از جمله پشه ها
گسترش یابد.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا