توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیروانشناسی کودکان

راه های مسئولیت پذیر کردن فرزندان

کودک شما در حال بزرگ شدن است و شما بیشتر از هر کس دیگری به او عشق می ورزید، از او محافظت می کنید و به او آموزش می دهید. اما آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که ممکن است با انجام کارهای غیرضروری و بیش از حد به تربیت کودک لطمه وارد کنید؟

برای مسئولیت پذیر شدن کودکان باید به کودک فرصت دهید اشتباه کند

 به کودک اجازه اشتباه کردن نمی دهید

هیچ کس دوست ندارد شاهد شکست فرزند خود باشد اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که اشتباه کردن بخشی از زندگی است و کودکان از اشتباهاتشان درس می گیرند و بهتر است والدین به کودک اجازه اشتباه کردن بدهند تا بتواند از اشتباهاتش درس بگیرد.

به کودک فرصت دهید اشتباه کند. به او اجازه دهید دهان شویه را روی دستشویی بریزد، زانوهایش را زخم کند، توپش را در حیاط همسایه بیندازد و یا جواب خیلی از سوالات را نداند، البته به این نکته دقت کنید که در مورد کارهای خطرناک صحبت نمی کنیم و در صورت وجود کوچکترین خطر برای کودک باید وارد عمل شوید اما اشتباهات ساده، فرصت کسب تجربیات ارزشمندی را به کودک می دهد.

قبل از اینکه کودک از شما کمک بخواهد، وارد عمل می شوید

بعضی اوقات، همه ما به عنوان والدین زودتر از زمان لازم و حتی بدون درخواست کودک برای کمک گرفتن وارد عمل می شویم. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اگر خودتان مشغول انجام کاری باشید و بخواهید آن را به تنهایی انجام دهید اما هر دو دقیقه یکبار شخصی با نادیده گرفتن شما در کارتان دخالت کند و آن را انجام دهد، چه احساسی به شما دست می دهد؟ معمولا کودکان با مداخلات شما که با نیت کمک به کودک انجام می شود دچار احساس ناامیدی می شوند و در آینده از شما انتظار خواهند داشت که همه کارها را برایشان انجام دهید چون عادت کرده اند هیچ کاری را خودشان انجام ندهند.

وظیفه شما در این موقعیت ها بسیار ساده است، منتظر باشید تا کودک از شما درخواست کمک کند. با وجود اینکه دیدن کودک در حال تلاش برای بالا کشیدن زیپ شلوارش می تواند شما را ناراحت کند اما تا زمانی که کودک تقاضای کمک نکرده است، صبر کنید و زمانی که از شما کمک خواست، به جای اینکه به سرعت زیپ شلوار را بالا بکشید به او نشان بدهید که چگونه می تواند این کار را انجام دهد.

 

مسئولیت پذیری کودکان,تربیت فرزندان,تربیت کودکانوظایف و مسئولیت های کوچکی را برای فرزندان در نظر بگیرید

 
به کودک فرصت انتخاب کردن نمی دهید

والدین به کودک اجازه می دهند تا به آنچه که می خواهد برسد و پیروزی را جشن بگیرد اما آیا امکان دارد کودک را بدون درنظر علایقی که دارد به سمت و سوی خاصی هدایت کنید. همه ما دوست داریم فرزندانمان در همه کارهایشان موفق شوند. بعضی اوقات حتی متوجه این مسئله نمی شویم که با این کار به جای اینکه به کودکان فرصت دویدن بدهیم، در واقع آنها را فقط برای جشن گرفتن به سمت خط پایان هدایت می کنیم.

از ورزش تا تحصیلات، ممکن است والدین به خاطر اینکه به کودک فرصت انتخاب نداده اند و فقط او را به مرحله بعد هدایت کرده اند، مقصر باشند. اگر شما هم به جای اینکه مسئولیت را به کودک بدهید، مسیر حرکت او را مشخص می کنید، بیشتر تامل کنید. هر چه بیشتر به کودک فرصت تجربه بدهید، سریع تر می تواند اعتماد به نفس لازم را کسب کند تا برای همه تصمیمات زندگی به شما وابسته نباشد.

به کودک فرصت به انجام رساندن مسئولیت های کوچک را نمی دهید

می توانید از کودک برای بیرون بردن زباله ها کمک بخواهید. او می تواند دندان هایش را مسواک بزند و کمربند ایمنی خودش را ببندد.  با وجود اینکه شما می توانید این کارها را سریع تر، بهتر و راحت تر انجام دهید اما اینها وظایف کوچکی هستند که کودک می تواند خودش به تنهایی انجام دهد. اگر کودک این کارها را انجام ندهد، چگونه می تواند یاد بگیرد؟ وظایف و مسئولیت های کوچکی را برای او در نظر بگیرید و به مرور زمان مسئولیت های کودک را بیشتر کنید. با این روش می توانید کودکی پرورش دهید که در آینده مسئولیت پذیر و دارای اعتماد به نفس باشد.

همه کارهای کودک را انجام می دهید

وقتی کودک موفق به انجام کاری نمی شود، شما آن را برایش انجام می دهید. با این کار باعث می شوید کودک بدون کمک شما نتواند بند کفش هایش را ببندد، تکالیفش را انجام دهد و یا لباس انتخاب کند. شما با این روش بدون اینکه متوجه باشید همه کارهای کودک را به جای او انجام می دهید. با وجود اینکه شما به عنوان مادر دوست دارید از فرزندتان مراقبت و به او کمک کنید اما نباید همه کارها را برای او انجام دهید. مطمئنا کودک هم ترجیح می دهد از آزادی بیشتری برای تصمیم گیری برخوردار باشد. کودک نیاز به رشد و پیشرفت دارد و اگر شما همیشه همه کارهای او را انجام دهید، موفق نخواهد شد.

 

منبع: ninisite.com

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا