توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیمذهبی

روش‌های تطهیر زمین نجس

تطهیر زمین، هم برای اقامه‌ی نماز و هم برای از بین‌بردن میکروب‌ها بسیار مهم است. روش‌های متفاوتی برای تطهیر زمین نجس وجود دارد؛ تطهیر با آب کر، با آب قلیل، با تابش آفتاب، با آب باران.

سیرافی ها | سرویس مذهبی – تطهیر زمین نجس چگونه انجام می‌شود؟ چه روش‌هایی برای تطهیر وجود دارد؟ چطور متوجه شویم که زمین نجس است؟ از جمله مشکلات مهم در رابطه با مسائل دینی و اعتقادی شستن صحیح زمین نجس است. در این مطلب قصد داریم در رابطه با شستن صحیح زمین نجس صحبت کنیم.

نجاسات، طهارت و مطهرات

“نجاسات”، مطابق با دیدگاه مراجع تقلید، ده یا یازده مورد هستند. اگر یکی از آن‌ها با چیز‌های پاک تماس داشته‌باشند، آن‌ها را نجس می‌کنند. چیز‌هایی که نجس می‌شوند باید تطهیر شوند. طهارت در اصطلاح فقهی، به معنای “پاک کردن نجاست بوسیله مُطهرات از چیزی که نجس شده” است. مطهرات به مورادی گفته می‌شود که وسایل نجس را پاک می‌کنند (مثل آب). نجاسات و مطهرات، احکام و توضیحات مفصلی دارند که ما در این مقاله فقط به آن دسته از آن‌ها که به نجس‌شدن زمین و پاک‌شدن آن از نجاست مربوط می‌شود اشاره خواهیم کرد.

شرایط نجس بودن زمین

مرحله اول

در مرحله‌ی اول، باید از نجس‌شدن زمین مطمئن شوید؛ اهمیت این مسئله به‌این خاطر است که مطابق با دیدگاه مراجع تقلید، اگر به نجس‌شدن چیزی شک داشته‌باشید، آن چیز نجس نشده‌است. شرط دیگری هم برای نجس‌شدن زمینِ پاک وجود دارد و آن‌هم خیس‌بودن زمین یا نجاسات است. به طور مثال اگر سگی درحالی که بدنش مرطوب یا خیس نیست، از روی زمین یا قسمتی از خانه عبور کند، هیچ چیزی نجس نشده‌است. البته درصورتی که شما جاری شدن یکی از نجاسات را (مثلا ادرار) بر زمینی ببینید، تردیدی در نجس‌بودنِ آن نیست.

مرحله دوم

در مرحله‌ی دوم، یعنی وقتی که نجس‌شدن زمین برای شما ثابت شد، باید با یکی از مطهرات قسمتِ نجس را تطهیر کنید. معمولا از آب برای تطهیر زمین استفاده می‌شود. این نکته را بخاطر داشته‌باشید که برای تطهیر یک چیز، ابتدا باید عینِ نجاست را از چیزی که نجس شده جدا کنید و پس از آن با آب تطهیرش کنید.

روش‌های تطهیر زمین نجس

آب مناسب برای طهارت

آب باید پاک و مطلق باشد یعنی از آب‌میوه و همه‌ی آب‌های دیگری که ناخالصی دارند برای تطهیر استفاده نمی‎شود. مطابق با دیدگاه مراجع تقلید، برای تطهیر زمین، فرش، زیرانداز و … می‌توانیم از آبِ جاری، آب کر، آب قلیل و آب باران استفاده کنیم.

۱. آب کُر

آبی که حجم آن حدود ۳۸۴ لیتر مربع باشد و درحال حرکت نباشد (مثل آب حوض) آب کر نامیده می‌شود. آب لوله‌کشی هم کر محسوب می‌شود.

۲. آب قلیل

به آبی که مانند چشمه از زمین نجوشد و از طرف دیگر به اندازه آب کر نباشد، آب قلیل می‌گویند. (مثل یک لیوان آب)

روش‌های تطهیر

۱. تطهیر با آب کر

برای تطهیر با آب کر ابتدا باید نجاست را از زمین جدا کنید و سپس با آب، قسمت نجس را بشویید تا نجاست برطرف شود. درصورتی که زمین با بول (ادرار) نجس شده‌ باشد باید دو مرتبه آب برروی قسمت نجس بریزید. البته برخی از مراجع، یک مرتبه شسته‌شدن با آب کر راهم کافی می‌دانند. باتوجه به اختلاف مراجع تقلید در این زمینه، باید از طریق تماس به دفتر پاسخ‌گویی احکام شرعی، مراجعه به سایت یا رساله‌ی توضیح‌المسائل، از نظر مرجع تقلیدِ خود در این‌ باره مطلع شوید.

۲. تطهیر با آب قلیل

زمانی که با آب قلیل فرآیند تطهیر را انجام می‌دهید آبِ باقی‌مانده برروی زمین، نجس است. به‌طور مثال اگر شما قصد تطهیر سرامیک‌های خانه را دارید و قسمتی برای خارج‌شدن آبِ شستشو وجود ندارد، آبی که برکف سرامیک‌ها باقی می‌ماند نجس است. پس برای تطهیر با آب قلیل، به مقداری پارچه یا دستمال کاغذی برای خشک‌کردن آب باقی‌مانده نیاز دارید. ابتدا نجاست را جدا کنید، سپس قسمت نجس را بشویید و یکی از پارچه‌ها را روی قسمت نجس بگذارید تا آبی که برروی آن ریخته‌اید خشک شود، پس از آن، یک مرتبه‌ی دیگر آب را روی آن قسمت بریزید و با پارچه آن را تمیز کنید. پس از این‌کار، زمین پاک شده‌است.

۳. تطهیر با تابش آفتاب

تابش آفتاب برروی زمین یا بام خانه سبب تطهیر می‌شود. حتی درمواردی برخی از مراجع تقلید، تطهیر پنجره و درب ورودی خانه را با تابش خورشید امکان‌پذیر می‌دانند.

روش‌های تطهیر زمین نجس

۴. تطهیر زمین با آب باران

زمین نجس با آب باران هم تطهیرپذیر است؛ البته درصورتی که عین نجاست برروی زمین نباشد و شدت باران درحدی باشد که عموم مردم به بارش باران اشاره کنند.

توضیحات تکمیلی

ادرار نوزاد

برای تطهیر ادار نوزادِ پسری که شیرخوار است، جاری‌شدن یک مرتبه آب کفایت می‌کند. برخی از مراجع تقلید، ادرار نوزاد پسری که هنوز لب به غذا نزده را پاک می‌دانند که البته چون همه‌ی مراجع تقلید با این فتوا موافق نیستند، باید نظر شخصی مرجع تقلید خود را درین‌باره جویا شوید.

انواع زمین در تطهیر

به این مسئله توجه داشته‌باشید که در فرایند تطهیر، زمین سخت با زمینی که آب در آن فرومی‌رود مقداری متفاوت است. برای درک این مسئله باید با اصطلاح فقهی “آب غساله” آشنا شوید. به آب پاکی که به قسمت نجس‌شده برخورد کرده، “آب غساله” می‌گویند. به طور مثال: وقتی که برای شستن قسمتی از فرش که نجس‌شده، تشتی زیر فرش قرار می‌دهید و آب را برروی فرش می‌ریزید، آبی که از فرش عبور می‌کند و در تشت می‌ریزد آب غساله است. زمانی که شما با آب قلیل قصد شستشوی زمین را دارید، درصورتی که آب در زمین فرو برود، نیازی به جمع‌کردن آب غساله از روی زمین نیست، اما اگر زمین هموار باشد (مثل کف سرامیکیِ خانه‌ها) باید همه‌ی آب باقی‌مانده را با دستمال پاک خشک کنید تا نجاست کاملا برطرف شود.

شما برای تطهیر زمین نجس از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟ به نظرتان بهترین و ساده‌ترین روش برای تطهیر زمین نجس کدام است؟ نظرات خود را از طریق قسمت “ارسال نظرات” با مخاطبان سایت سیرافی ها  به اشتراک بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا