توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
خانه داری

روش خشک کردن گردو سبز

برای خشک کردن گردو سبز ابتدا باید پوست سبز آن را جدا کنید که این احتمالا سخت‌ترین مرحله‌ی کار است. سپس کمی گردو‌ها را بخیسانید، و بعد از خشک شدن با پوست یا تنها مغزشان را انبار کنید.

سیرافی ها| سرویس خانه داری – آیا مقداری گردو تازه برداشت کرده‌اید یا برایتان سوغاتی آورده‌اند و نمی‌دانید چگونه آنها را خشک کرده و برای مدت طولانی نگهداری کنید؟ گردو تازه برداشت شده باید در دو مرحله خشک شود. اول باید پوست سبز را از آن جدا کنید و سپس پوست قهوه‌ای آن را جدا کرده و مغز آن را خشک و انبار کنید. اگر روش درست خشک کردن گردو سبز را دنبال کنید، گردو‌ها درسته و کامل جدا می‌شوند و بدون اینکه فاسد شوند تا مدت زیادی می‌مانند.

خشک کردن گردو سبز

۱- برداشت گردو

زمانی که پوست گردو‌ها هنوز سبز هستند، گردو‌ها را برداشت کنید. پوست گردو باید به گونه‌ای باشد که زمانی که آن را فشار می‌دهید، اثر انگشتتان روی پوست سبز آن بماند، بدون آن که زیر آن پوست سیاه شود. این نشان می‌دهد که مغز گردو کاملا آماده است و شکل گرفته است. برای چیدن گردو‌ها می‌توانید با ضربه به شاخه‌ها، گردو‌ها را روی زمین بریزید و آنها را از روی زمین جمع کنید. هنگام برداشت دستکش دست کنید چرا که پوست گردو دست را سیاه می‌کند.
برداشت گردو

۲- پوست کردن گردو

پوست سبز گردو را از آن جدا کنید. این کار ممکن است کمی دشوار باشد. برای راحتی می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • چند بار با کفش روی آن راه بروید.
  • یک تخته چوبی سنگین روی گردو‌ها قرار دهید و آن را مانند وردنه حرکت دهید.
  • با ماشین روی گردو‌ها حرکت کنید. این کار گردو‌ها را نمی‌شکند.
پس از آنکه پوست سبز گردو را جدا کردید، سطلی را با آب سرد پر کنید و گردو‌ها را درون آن بریزید و بشویید. گردو‌هایی که روی آب شناور می‌شوند را دور بریزید چرا که این بدان معناست که پوک هستند.

۳- خشک کردن گردو 

گردو‌ها را پس از شستن، در هوای آزاد بگذارید تا خوب خشک شوند. آن‌ها را روی یک ملحفه روی سطح زمین پخش کنید و اجازه دهید هوا در میان آن‌ها جریان یابد، اما از تابش مستقیم نور خورشید دور باشد. اجازه دهید گردو‌ها دو هفته در این وضعیت قرار بگیرند تا پوست آنها کاملا خشک شود. هراز گاهی آن‌ها را قاطی کنید تا گردش هوا به خوبی انجام شود.
پس از دو هفته گردو‌ها را بررسی کنید و ببینید که کاملا خشک هستند یا خیر. می‌توانید یکی دو تا را بشکنید و ببینید مغز آن چگونه است. گردویی آماده است که مغز آن شکننده باشد و بافت دور آن نیز ترد باشد، نه آب دار و نرم. اگر می‌بینید گردو‌ها آماده نیستند همچنان به خشک کردن ادامه دهید. هنگام خشک کردن گردو سبز، اگر به درستی رطوبتشان را از دست نرود، موجب کپک زدن مغز‌ها می‌شود.
روش خشک کردن گردو سبز
زمانی که گردو‌ها کاملا خشک شدند، آن‌ها را در یک کیسه‌ی توری مانند یا پارچه‌ای بریزید و انبار کنید. محل انبار باید خشک و خنک باشد یا حتی می‌توانید گردو‌ها را در فریزر قرار دهید. در این صورت گردو‌ها برای یک تا دوسال محفوظ خواهند ماند.

پاک کردن اثر سیاهی پوست گردو از روی دست

همانطور که گفتیم، هنگام برداشت گردوی تازه، از دستکش استفاده کنید تا دستهایتان سیاه نشود. اما اگر سهل انگاری کردید و کار از کار گذشت، خب… نگران نباشید. روش‌هایی هست که سیاهی را از بین ببرید.
  • اگر یک پاک کننده‌ی سریع بخواهید، می‌توانید با استفاده از وایتکس و لیف دست‌هایتان را تمیز کنید. البته که این روش را ترجیحا به کار نبرید، چرا که وایتکس برای پوست اصلا خوب نیست. روش جایگزین دیگر استفاده ازشیر، آبغوره و یا مایع معجزه اسای سرکه است.
  • ابتدا کمی آبلیمو روی دستان خود بریزید و سپس کمی نمک روی آن‌ها بپاشید. حال آنقدر دستانتان را به هم بمالید تا لکه‌ها از بین بروند.
آبلیمو و نمک
  • ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی و استفاده از یک مسواک قدیمی و خمیردندان نیز معمولا کارساز است. اما به طور کلی این لکه‌ها به مرور و پس از چند روز از بین می‌روند. بنابراین اگر قرار نیست به میهمانی مهمی بروید، یا قرار ملاقات خاصی ندارید، کمی تحمل کنید تا به پوست دستتان آسیب نزنید.
نظر شما چیست؟ شما چگونه گردوهایتان را برای مدت طولانی نگه داری می‌کنید؟ اگر شیوه خاصی برای پوست کندن، خشک کردن گردو سبز و نگهداری از گردو می‌شناسید که کار شما را ساده کرده است، تجربیات خود را از طریق بخش نظرات برای ما ارسال کنید تا آنها را با سایر کاربران سیرافی ها به اشتراک بگذاریم. 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا