توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهغذاهای رژیمی

رژیم غذایی دیابت نوع 1

رژیم غذایی دیابت نوع 1

رژیم غذایی دیابت نوع 1 برای مبتلایان به دیابت نوع 1

اگر به بیماری دیابت نوع 1 مبتلا هستید باید همواره مقدار قند خون شما تحت کنترل باشد و یا یک برنامه غذایی مناسب و سالم با مقدار کربوهیدرات و قند کنترل شده داشته باشید. علاوه براین، انجام فعالیت بدنی منظم و سوزاندن کالری برای کاهش چربیهای اضافی بدن در کنار یک برنامه رژیم غذایی دیابت با مشورت و نظارت پزشک متخصص به عنوان راه کارهای درمانی موثر برای دیابت نوع 1 حائز اهمیت هستند.

رژیم غذایی گیاهی

این رژیم غذایی دیابت بر مواد غذایی گیاهی مانند حبوبات ( لوبیا خشک و نخود فرنگی)، میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه های کامل است.

رژیم غذایی دیابت نوع 1 با رژیم غذایی گیاهی در کنار کارشناسان سلامت سایت وزن من

رژیم های گیاهی دارای فیبر بالا، ویتامین ها، مواد معدنی و فتو شیمیایی و کم چربی اشباع شده و کلسترول هستند. طبق گزارش دفتر انجمن تغذیه آمریکا (ADA)، رژیم غذایی دیابت گیاه خواری خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد و در درمان چاقی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و برخی انواع سرطان مفید است. آنها همچنین دریافتند که یک رژیم غذایی دیابت گیاه خواری و رژیم غذایی کاهش چربی خون علاوه بر کاهش مصرف انرژی، پروتئین، کل چربی و کلسترول، میزان مصرف کربوهیدرات ها و فیبرها افزایش می دهد.

همانطور که می بینید، رژیم غذایی دیابت گیاه‌خواری دارای اثرات مفیدی در پیشگیری و درمان دیابت است. اما می تواند به کمبود منجر شود. اگر این رژیم غذایی دیابت را دنبال می کنید، میزان کل کربوهیدرات وعده های غذایی را کنترل کنید، مصرف میوه را محدود کنید و از کمبود ویتامین و مواد معدنی احتمالی مانند ویتامین B12، کلسیم، ویتامین D، آهن، روی و اسیدهای چرب امگا -3 مطلع باشید.

رژیم غذایی دیابت با کربوهیدرات های پایین و یا کربوهیدرات های کم چربی

رژیم های کربوهیدرات کم در چند سال اخیر محبوب شده اند. این رژیم غذایی دیابت بر میزان مصرف چربی و پروتئین، گنجاندن غذاهای کامل و حداقل و کاهش یا اجتناب از شکر، تمرکز می کند. بسیاری از مردم بر این باورند که این نوع رژیم غذایی دیابت در درمان چاقی و سایر بیماری های مزمن زندگی شیوه ای مفید هستند.

انواع زیادی در این نوع رژیم غذایی دیابت وجود دارد. اولین اینکه این رژیم شامل اجتناب از کل شکر، میوه، سبزیجات نشاسته ای، دانه های کامل، حبوبات و دیگر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند محصولات لبنی (در برخی موارد) است.

دومین نوع از این رژیم غذایی دیابت، شامل رهنمودهای مشابه است، اما شامل برخی از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات. لبنیات، میوه، سبزیجات نشاسته دار و دانه های جامد است، اما مقدار و کیفیت (یعنی نوع و مقدار) نظارت می شود. همان چربی را می توان گفت.

رژیم غذایی دیابت نوع 1 برای مبتلایان به دیابت نوع 1 در کنار فعالیت بدنی پایدار و منظم
قبل از اینکه به این سبک رژیم غذایی دیابت تغییر دهید، به یاد داشته باشید که غذاهای حاوی کربوهیدرات را قطع یا پایین می آورید، بنابراین مصرف پروتئین و چربی بیشتر خواهد بود. براساس آخرین تحقیقات منتشر شده “چربی باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، اما باید محدود شود، زیرا هنوز یک منبع متمرکز انرژی است”. کلسترول، چربی و چربی اشباع باید در رژیم غذایی محدود شوند، زیرا اینها با چربی های غیر اشباع مانند چربی های موجود در گیاهان و ماهی های غنی از روغن امگا 3 جایگزین می شوند. مصرف بالای گوشت قرمز همچنین منجر به اثرات منفی مختلفی می شود، نه تنها بر سلامت ما بلکه همچنین در محیط زیست.

رژیم غذایی دیابت برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1

چربی ناسالم کمتر بخورید. چربی های اشباع شده را در گوشت های چرب مانند گوشت گوسفند و همچنین لبنیات کامل چربی مانند شیر و کره، پیدا کنید. چربی ناسالم شانس ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. با ابتلا به دیابت، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی بالاتر از حد متوسط دارید. انتخاب رژیم غذایی دیابت هوشمند برای کاهش این خطر لازم است.

فیبر کافی دریافت کنید این ممکن است به کنترل قند خون شما کمک کند. شما می توانید فیبر از غلات کامل، لوبیا، و میوه ها و سبزیجات دریافت کنید. سعی کنید 25-30 گرم در روز دریافت کنید.

این غذاهای با فیبر بالا همیشه انتخاب های مناسب تری نسبت به کربوهیدرات های کم فیبر مانند دانه های سفید و فرآورده های غذایی خوراکی دارند.

جایگزینی شکر

بعضی ها فکر می کنند قند باعث دیابت است. اما دیابت نوع 1 ناشی از ژنتیک و عوامل دیگر است. با این حال، بسیاری از غذاهای شیرین دارای مقدار زیادی کربوهیدرات می باشند و می توانند قند خون شما را تحت تاثیر قرار دهند.

اگر غذا “بدون قند” باشد، این بدان معنا نیست که آن نیز دارای کربوهیدرات یا کالری کمتری است. برچسب را بخوانید تا بتوانید تعداد کربوهیدرات هایی که دریافت می کنید را ببینید. شما ممکن است بخواهید غذاها و نوشیدنی هایی را که از شیرین کننده های کم کالری یا مصنوعی استفاده می کنند، در نظر بگیرید. آنها می توانند طعم شیرین خود را بدون کربوهیدرات و کالری اضافی برسانند.

میزان کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی دیابت

کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی بدن شما هستند. شما آنها را از بسیاری از مواد غذایی مانند غلات (ماکارونی، نان، کراکر و شیرینی ها)، میوه ها و سبزیجات، محصولات لبنی و قندها دریافت می کنید.
کربوهیدرات سطح قند خون خود را سریعتر از هر غذا افزایش می دهد. چقدر و چه نوع غذاهای کربوهیدراتی که در رژیم غذایی دیابت می خورید می تواند بر سلامت شما تاثیر بگذارد.

شمارش کربوهیدرات ها در رژیم غذایی دیابت به شما کمک می کند تا میزان کربوهیدرات مصرفی خود را حفظ کنید. شما می توانید با پزشک یا متخصص تغذیه کار کنید تا بتوانید چند گرم از کربوهیدرات ها را برای هر وعده غذایی و میان وعده بخورید. شما می توانید از برچسب غذایی، یک برنامه مبادله غذا یا سایر منابع برای به شمار آوردن گرم کربوهیدرات ها در غذاها استفاده کنید.
انجمن دیابت آمریکا پیشنهاد می کند که در رژیم غذایی دیابت این موارد خوشمزه را بخورید. آنها کربوهیدرات پایین دارند و مواد مغذی کلیدی مانند کلسیم، پتاسیم، فیبر، منیزیم و دیگر ویتامین ها هستند.

  • لوبیا
  • سبزیجات با برگ سبز
  • مرکبات
  • سیب زمینی های شیرین
  • توت ها
  • گوجه فرنگی ها
  • ماهی های دارای اسیدهای چرب امگا 3 (مانند ماهی قزل آلا)
  • دانه های غلات
  • آجیل
  • ماست و شیر بدون چربی

رژیم غذایی دیابت نوع 1 برای مصرف مواد غذایی سالم و دریافت رژیم غذایی دیابت

سبزیجات غیرنشاسته دار تاثیری کمتر بر قند خون شما دارند و غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر هستند. این ها شامل:

  • سبزیجات برگ سبز
  • مارچوبه
  • چغندر
  • هویج ها
  • کرفس
  • خیار

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا