توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
مشاوره خانواده

شایع ترین دلایل بیماری آلزایمر

شایع ترین دلایل بیماری آلزایمر

شایع ترین دلایل بیماری آلزایمر

شایع ترین دلایل بیماری آلزایمر
بیماری آلزایمر یک نوع پیشرفته زوال عقل است که منجر به مشکلات حافظه، رفتار و تفکر می شود. این شایع ترین شکل دمانس و یک گروه از اختلالات مغزی است که منجر به از دست دادن توانایی های اجتماعی و فکری افراد می شود که باعث دخالت در فعالیت های زندگی روزمره می شود. برای افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند، ارتباطات بین سلول های مغزی به آرامی تجزیه می شوند و می میرند، که موجب کاهش مداوم عملکرد ذهنی می شود. لازم به ذکر است که آلزایمر بخشی طبیعی از پیری نیست، حتی اگر بیشترین عامل خطر ابتلا به آلزایمر سن بالا باشد. به نظر میرسد که بیماری آلزایمر توسط ساختارهای مغز ایجاد شده و به نام پلاكها كه به سلولهای مغز آسیب می رساند، ایجاد شود. پلاک ها رسوبات یک قطعه پروتئینی هستند که در فضاهای بین الیاف عصبی جمع می شوند.

مدیریت بیماری آلزایمر و داروها می توانند بسیاری از علائم را از بین ببرند و به طور موقت موجب بهبود کیفیت زندگی و افزایش استقلال فرد شوند. همانطور که بیماری آلزایمر درمان ندارد، مهم است که خانواده ها و افراد مبتلا به این بیماری پیشرفته، به محض تشخیص، خدمات حمایتی را دریافت کنند.
شیوع بیماری آلزایمر به طور چشمگیری به عنوان یک مشکل سن بالا افزایش می یابد. برآورد شده است که ۵.۲ میلیون نفر در تمام سنین در ایالات متحده دارای بیماری آلزایمر هستند؛ این برآورد شامل ۵ میلیون فرد ۶۵ ساله و بالاتر و حدود ۲۰۰ هزار فرد زیر ۶۵ سال می باشند.

اختلالات همراه با آلزایمر
هذیان گویی
بیماری قلب و عروقی
افسردگی
اضطراب
بیماری روانی
روانپریشی

علل
به احتمال زیاد، آلزایمر ترکیبی از عوامل محیط زیست، سبک زندگی و ژنتیکی است که در طول زمان بر مغز شما تاثیر می گذارد. برخی از علل ممکن عبارتند از:

ژنتیک: کمتر از پنج درصد موارد، آلزایمر نتیجه جهش های خاصی در ژن های بدن است. ژن های خطرناک و ژن های قطعی می توانند باعث پیشرفت بیماری آلزایمر شوند. ژن های خطر احتمال شیوع بیماری را افزایش می دهند، در حالیکه ژن های قطعی به طور مستقیم به ایجاد بیماری آلزایمر منجر می شوند. خطر ابتلا به بیماری آلزایمر به نظر می رسد مربوط به سابقه خانوادگی است – اگر یک والد یا خواهر و برادر مبتلا به بیماری آلزایمر باشد ممکن است احتمال ابتلا به بیماری را در شما افزایش دهد.
بیولوژیکی: زنان به دلیل اینکه بیشتر از مردان عمر می کنند، به احتمال زیاد در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند. سابقه بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی نیز ممکن است در بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.
محیط زیست: افرادی که در معرض یک ضربه شدید سر (مانند کسانی که سابقه بوکس یا دیگر ورزش های ارتباطی دارند) قرار دارند، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهند.
روانشناسی: محققان ثابت کرده اند که بین یادگیری مادام العمر و تحریک مشارکت اجتماعی
رابطه وجود دارد. یادگیری باعث می شود شما بیشتر فعال باشید و بیشتر مغز شما را تحریک می کند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد، گرچه علت اصلی این امر ناشناخته است.

علائم و نشانه ها
علائم و نشانه های بیماری آلزایمر در افراد مبتلا به این بیماری به شدت متفاوت است و پیشرفت بیماری، برای هر فرد یکسان نیست. علائم و نشانه های مرتبط با بیماری آلزایمر عبارتند از:
نشانه های حالت:
احساس افسردگی
نوسانات خلقی
تحریک پذیری
احساس تهاجمی نسبت به دیگران
ناتوانی در تمرکز بر روی یک کار، حتی اگر آن کار توسط شما بارها و بارها در گذشته انجام شده است.
علائم رفتاری:
بیرون آمدن از دوستان و خانواده
رفتارهای تهاجمی

سرگردانی
از دست دادن حافظه، به خصوص به عنوان بیماری آلزایمر پیشرفت می کند
فراموش کردن مکالمات و حوادث
فراموش کردن اسامی دوستان و عزیزان
قرار دادن اموال در مکان های متداول و عدم توانایی پیدا کردن آن ها
تکرار یک سوال حتی پس از چندین بار پاسخ داده شدن
ناتوانی در یادآوری چیزی که اخیرا آموخته است
فراموش کردن زمان و مکان
بدتر شدن مشکل فکر کردن
چالش در قضاوت ها و تصمیم گیری های خوب

علائم فیزیکی:
تغییرات در الگوهای خواب
از دست دادن هماهنگی

مشکل خوردن و نوشیدن
مشکل بلعیدن
از دست دادن کنترل روده یا مثانه
تغییر در توانایی راه رفتن و حرکت در محیط زیست
تغییرات در توانایی انجام فعالیت های زندگی روزمره، مانند پانسمان یا حمام کردن
علائم روانی:
عدم اعتماد به دیگران و اعتقاد بر این که آنها دروغ میگویند.
خشم شدید
هذیان ها
اتهامات
نوسانات شدید خشونت آمیز
روانپریشی

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا