توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده

لازانیا با گوشت چرخ کرده، نوعی پاستای ورقه‌ای است که از چند لایه پاستا، سس گوشت مخصوص و پنیر درست می‌شود و انواع مختلفی دارد. لازانیا را اغلب در فر درست می‌کنند، ولی بدون فر نیز قابل تهیه است.
 

سیرافی ها| سرویس آشپزی – لازانیا (Lasagne)، نوعی پاستای نواری پهن است که از آرد نوعی گندم درست می‌شود. با این نوار‌های پهن می‌توان نوعی غذای ایتالیایی تهیه کرد که بسته به سس مورد استفاده در آن به نام‌های گوناگونی خوانده می‌شود. مثلا لازانیا با گوشت چرخ کرده نوعی از این غذاست که در تهیه سس آن، گوشت چرخ کرده به کار رفته و ورقه‌های لازانیا با چند لایه سس گوشت و پنیر پوشانده می‌شوند. این غذا را معمولا در فر درست می‌کنند، ولی در صورت عدم دسترسی به فر، لازانیا در ماکروفر و ماهیتابه و همچنین  بر روی اجاق گاز نیز قابل تهیه است.

با این تفاوت که لایه رویی لازانیا در فر را می‌توان با روشن کردن گریل فر، طلایی کرد، ولی در مورد لازانیا بدون فر چنین امکانی وجود ندارد و پنیر روی لازانیا فقط ذوب می‌شود. اما طعم و مزه این دو تفاوت چندانی ندارد و در هر صورت غذایی خوشمزه و وسوسه انگیز مخصوصا برای دوستداران غذا‌های گوشتی است. هرچند اکثر خانم‌های خانه‌دار با طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده آشنایی دارند، ولی در این مطلب قصد داریم طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده را به روشی متفاوت مرور کنیم، پس با ما همراه باشید.

طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده

مواد مورد نیاز برای تهیه لازانیا با گوشت در جدول زیر آورده شده‌است.

مواد لازم
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
ورقه لازانیا ۱ بسته
پیاز بزرگ ۱ عدد
سیر ۲ حبه
جعفری خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱-۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی رنده شده ۱ پیمانه
پنیر موزارلا ۳۰۰ گرم
پنیر پارمزان ۱۵۰ گرم
پنیر ریکوتا ۳۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
ادویه ایتالیایی  ۱ قاشق مرباخوری
پودر پاپریکا ۱ قاشق مرباخوری
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
روغن، نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه:

  1. فر را روی ۳۷۵ درجه فارنهایت یا ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم کنید.
  2. پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و سیر را نیز ساطوری کنید.

    خرد کردن پیاز و سیر

  3. در یک تابه ۳-۲ قاشق غذاخوری روغن بریزید و روی حرارت ملایم داغ کنید. پیاز را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا پیاز سبک شده و کمی رنگ بگیرد، سپس سیر را اضافه کنید و با هم تفت دهید تا طلایی شوند.
  4. سیر و پیاز را از تابه خارج کرده و گوشت چرخ کرده را در تابه بریزید. گوشت را در روغن باقیمانده در تابه تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

    تفت دادن گوشت چرخ کرده

  5. گوشت چرخ کرده را به سیر و پیاز اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. کمی نمک، زردچوبه، فلفل، ادویه ایتالیایی، پاپریکا و رب گوجه فرنگی به مخلوط گوشت بیفزایید.

    آماده کردن مایه گوشت برای لازانیا با گوشت چرخ کرده

  6. مواد را در حد ۳-۲ دقیقه با هم تفت دهید تا رب رنگ بگیرد و بوی خامی آن از بین برود.

    مخلوط مایه گوشت

  7. گوجه فرنگی رنده شده  را به مایه گوشت اضافه کنید، هم بزنید و درب تابه را ببندید. حرارت را ملایم کنید و فرصت دهید ۱۵-۱۰ دقیقه مواد بپزند و آب گوجه فرنگی کاملا تمام شود.

    افزودن گوجه فرنگی رنده شده

  8. در انتها جعفری خرد شده را به مایه گوشت اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید. 

    افزودن جعفری به مایه گوشت

  9. ۱/۳ از پنیر پارمزان و ۱/۳ از پنیر موزارلا رنده شده را در یک کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید. این مخلوط را برای پوشاندن لایه رویی لازانیا کنار بگذارید. پنیر ریکوتا را با باقیمانده پنیر پارمزان و موزارلا در کاسه بزرگی مخلوط کنید. یک عدد تخم مرغ و ۱/۲ قاشق چایخوری ادویه ایتالیایی و یک پینچ آویشن (کمتر از یک قاشق چایخوری) به آن اضافه کنید.

    مخلوط پنیر برای لازانیا

  10.  مخلوط پنیر ریکوتا، پارمزان و موزارلا را با دست خوب مخلوط کنید تا یک مخلوط پنیر یکدست برای لایه‌های میانی لازانیا حاصل شود.

    آماده کردن مخلوط پنیر برای لایه های میانی لازانیا

  11. در یک قابلمه نسبتا بزرگ آب را به جوش آورید، کمی نمک در آب بریزید و ورقه‌های لازانیا را ۱۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید، سپس ورقه‌های لازانیا را آبکش کنید و روی آن کمی آب سرد بریزید که به هم نچسبند.

    آبکش کردن لازانیا

  12. برای اینکه ورقه‌ها روی هم خمیر نشوند و به هم نچسبند، آن‌ها را روی لبه یک قابلمه آویزان کنید یا روی یک سطح صاف بچینید.

    چیدن ورقه های لازانیا روی سطح صاف

  13. کف و دیواره‌های ظرف مورد نظر را که بهتر است از جنس نچسب مقاوم به حرارت باشد، با کره چرب کنید و یک لایه ورقه لازانیا  را کف ظرف پهن کرده و روی آن را با مقداری مایه گوشت بپوشانید. 

    یک لایه مایه گوشت

  14. سپس یک لایه لازانیا روی مایه گوشت بچینید.

    یک لایه لازانیا روی مایه گوشتی

  15. روی لازانیا را با ۱/۳ از مخلوط پنیر بپوشانید.

    یک لایه مخلوط پنیر روی مایه گوشت

  16. روی مخلوط پنیر را با مایه گوشت بپوشانید، سپس یک لایه لازانیا روی آن قرار دهید. روی لازانیا را با یک لایه مخلوط پنیر بپوشانید و به همین ترتیب ادامه دهید تا مواد تمام شود.

  17. باقیمانده مایه گوشت را در آخرین لایه ریخته و روی آن را با پنیر پارمزان و موزارلا بپوشانید.

    پوشاندن آخرین لایه با پنیر موزارلا و پارمزان

  18. ظرف را به مدت ۴۰-۳۰ دقیقه در فری که از قبل گرم کرده‌اید قرار دهید و پس از ۳۰ دقیقه چک کنید، همین که پنیر روی لازانیا طلایی شد، آن را از فر خارج کنید.

    لازانیا با گوشت چرخ کرده

  19. کمی صبر کنید تا لازانیا با گوشت چرخ کرده از داغی بیفتد سپس برش بزنید که لایه‌های آن از هم جدا نشوند.

لازانیا با گوشت چرخ کرده

 

چند نکته در طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده

  • در صورت تمایل می‌توانید، ۲۵۰ گرم قارچ ورقه‌ای خرد شده، ۱ عدد فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده یا ۱۵۰ گرم کنسرو ذرت به مایه گوشت لازانیا اضافه کنید.
  • برای اینکه ورقه‌های لازانیا به هم نچسبند، قبل از اضافه کردن لازانیا به آب جوش، یکی دو قاشق غذاخوری روغن مایع و کمی نمک در آب بریزید.
  • برای اینکه لایه‌های لازانیا از هم جدا شوند، روی هر لایه لازانیا مقداری مخلوط پنیر بریزید.
  • برای اینکه گوشه‌های لازانیا پس از قرار گرفتن در فر خشک نشود، روی هر لایه لازانیا و گوشه‌های آن را کاملا با مایه گوشت بپوشانید.
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا