توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز تهیه مرغ سوخاری کنتاکی

طرز تهیه مرغ سوخاری کنتاکی

مرغ سوخاری کنتاکی یا کی اف سی، یکی از فست فودهای پرطرفدار است که رعایت نکاتی اصولی در تهیه این غذا باعث افزایش کیفیت آن خواهد شد. بدون شک تردی و طعم بی‌نظیر مرغ سوخاری کنتاکی به روش طبخ و ادویه‌های مورد استفاده در تهیه آن بستگی دارد.

سیرافی ها| سرویس آشپزی –
 مرغ سوخاری کنتاکی (KFC) نام یک رستوران زنجیره‌ای معروف در ایالت کنتاکی آمریکاست که غذای آن شهرت جهانی دارد. این رستوران در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا دارای شعبه است. مرغ سوخاری پفکی از تکه‌های مرغ طعم دار شده با ادویه‌های مخصوصی درست می‌شود که در آرد غلطانده شده و سپس در روغن فراوان سرخ می‌شود. این فست فود خوشمزه بسیار مورد علاقه کودکان و جوانان است و امروزه یکی از غذا‌های اصلی فروشگاه‌های فست فود را تشکیل می‌دهد. طعم منحصر به فرد مرغ سوخاری کنتاکی به ادویه مورد استفاده برای مزه دار کردن و روش تهیه آن بستگی دارد.

طرز تهیه مرغ سوخاری کنتاکی

مواد لازم
مرغ 1400 گرم
شیر کره ای 240 میلی لیتر (1 فنجان)
تخم مرغ بزرگ 1 عدد
آرد چند منظوره 200 گرم (2 فنجان)
روغن مخصوص سرخ کردن به میزان لازم
ادویه‌ها
نمک 2/3 قاشق غذاخوری
آویشن 1/2 قاشق غذاخوری
جعفری خشک 1/2 قاشق غذاخوری
ارگانوی خشک 1/3 قاشق غذاخوری
پودر کرفس 1 قاشق غذاخوری
پودر فلفل سیاه 1 قاشق غذاخوری
پودر پاپریکا 3-4 قاشق غذاخوری
پودر سیر 2 قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل 1 قاشق غذاخوری
پودر فلفل سفید 1 قاشق غذاخوری
 

دستور تهیه:

  1. همه ادویه‌ها شامل نمک، پودر سیر، پودر کرفس، آویشن خشک، جعفری خشک، ارگانوی خشک، خردل خشک، پودر فلفل سیاه، پودر پاپریکا، پودر زنجبیل و پودر فلفل سفید را در غذاساز بریزید و غذاساز را روشن کنید تا یکدست و یک اندازه شوند.

    میکس کردن ادویه ها

  2. یک ظرف بزرگ به اندازه‌ای که یک تکه سینه یا ران مرغ در آن جا بگیرد، انتخاب کنید. آرد را در ظرف بریزید، سپس ادویه‌ها را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. آرد و ادویه را خوب هم بزنید تا یکنواخت شوند.

    مخلوط کردن آرد و ادویه ها

  3. یک ظرف بزرگ دیگر انتخاب کرده و تخم مرغ‌ها را در آن بشکنید. شیر کره‌ای را به تخم مرغ اضافه کرده و هم بزنید تا شیر و تخم مرغ کاملا مخلوط شده و مایه‌ی یکنواختی حاصل شود.

    مخلوط شیر و تخم مرغ

  4. سعی کنید مرغی انتخاب کنید که وزن آن حدود ۱۴۰۰ گرم باشد و مرغ را به ۱۰ تکه تقسیم کنید. یک مرغ کامل شامل ۲ بال، ۲ کتف، ۲ ران و ۲ سینه است که با تقسیم سینه‌ها به دو قسمت، ۱۰ تکه مرغ دارید. همچنین می‌توانید بسته به ذائقه خود فقط از ۱۰ تکه سینه مرغ یا ۱۰ تکه ران مرغ استفاده کنید. سپس پوست تکه‌های مرغ را جدا کنید تا هنگام سرخ شدن، گوشت آن ترد شود.

    تکه کردن مرغ

  5. تکه‌های مرغ را ۶۰-۲۰ دقیقه در مخلوط شیر و تخم مرغ قرار دهید تا مزه دار شوند. در صورتی که زمان کافی نداشته و عجله دارید ۲۰ الی ۳۰ دقیقه نیز خوب است، ولی هر چه این زمان بیشتر باشد، مرغ طعم مطلوب تری پیدا می‌کند. روی ظرف حاوی مرغ را با سلفون بپوشانید و اگر دمای محیط خیلی گرم نیست، آن را در محیط آشپزخانه قرار دهید. ولی اگر هوا گرم است، برای جلوگیری از فاسد شدن مرغ، ظرف را در یخچال قرار دهید و پس از ۱۰ الی ۳۰ دقیقه از یخچال خارج کنید تا گرم شود. زیرا نگهداری مرغ در یخچال برای مزه دار شدن، باعث سرد شدن مرغ شده و هنگام سرخ کردن تکه‌های مرغ در روغن، دمای روغن را کاهش می‌دهد.

    مرینیت کردن مرغ

  6. تکه‌های مرغ را یکی یکی از مایه‌ی شیر و تخم مرغ خارج کرده و در مخلوط آرد و ادویه بغلطانید تا اطراف آن‌ها کاملا به آرد آغشته شود، سپس آن‌ها را در یک سینی قرار دهید.

    پوشاندن مرغ با آرد و ادویه

  7. اجازه دهید تکه‌های مرغ به مدت ۵ دقیقه در سینی استراحت کنند و اگر قسمتی به آرد آغشته نشده بود، با آرد بپوشانید.  

    استراحت دادن مرغ

  8. یک قابلمه یا تابه گود را تا ارتفاع ۱۳ سانتی‌متر با روغن پر کنید. عمق روغن باید به اندازه‌ای باشد که تکه‌های مرغ در آن شناور شوند. برای سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید که به حرارت بالا مقاوم باشد.

    ریختن روغن در تابه

  9. قابلمه یا تابه‌ی حاوی روغن را روی حرارت متوسط قرار دهید و صبر کنید تا دمای روغن به ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۷ درجه سانتی‌گراد برسد. ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا روغن به دمای مورد نظر برسد. می‌توانید دمای روغن را با یک دماسنج مخصوص شیرینی پزی، چک کنید و در صورت عدم دسترسی به دماسنج، یک قاشق چوبی را در روغن فرو کنید اگر روغن به دمای مطلوب رسیده باشد در اطراف قاشق، حباب‌هایی از روغن ظاهر می‌شود.

    چک کردن دمای روغن

  10. وقتی روغن به دمای مطلوب رسید، تکه‌های مرغ را در آن قرار دهید. برای سرخ شدن تکه‌های ران و سینه حدود ۱۴-۱۲ دقیقه زمان لازم است و برای سرخ شدن کتف و بال این زمان به ۱۸-۱۵ دقیقه افزایش می‌یابد.

    سرخ کردن تکه های مرغ

  11. دمای تکه‌های مرغ موقع سرخ کردن باید حدود ۷۴ درجه سانتی‌گراد باشد، اگر دمای مرغ کمتر باشد پس از قرار گرفتن در روغن، باعث افت دمای روغن خواهد شد. 
    عمق روغن درون تابه باید به اندازه‌ای باشد که تکه‌های مرغ کاملا در آن شناور شوند، به گونه‌ای که دیگر نیازی به برگرداندن مرغ نباشد.
  12. تکه‌های مرغ را پس از سرخ شدن، با یک چنگال از روغن خارج کنید و روی توری خنک کننده قرار دهید تا به دمای محیط برسند. برای جلوگیری از کثیف شدن آشپزخانه، یک سینی زیر توری خنک کننده بگذارید تا روغن اضافی خارج شده از مرغ‌های سرخ شده در سینی بریزید. هرگز مرغ سوخاری کنتاکی را روی دستمال کاغذی مخصوص آشپزی قرار ندهید، زیرا بخار در تکه‌های مرغ باقی مانده و باعث نرم شدن مرغ می‌شود.

پس از اینکه مرغ به دمای محیط رسید برای سرو آماده است، مرغ سوخاری کنتاکی را می‌توانید همراه با سیب زمینی سرخ کرده و سس کچاپ نوش جان کنید.

 
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا