توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز پخت مرغ شکم پر شمالی و راز و رمز خوشمزه شدن آن

طرز پخت مرغ شکم پر شمالی و راز و رمز خوشمزه شدن آن

مرغ شکم پر شمالی یکی از غذاهای محلی گیلان و مازندران است که با یک سبک خاص طبخ می‌شود. شیرین بودن یکی از اصول تهیه مرغ شکم پر شمالی است، اما با رب انار یا آلوچه می‌توانید طعم دیگری به این مرغ شکم پر ببخشید. خوشمزه شدن مرغ شکم پر شمالی، راز و رمزی دارد که در این مطلب در قالب چند نکته مهم به شما آموزش می‌دهیم.

مرغ شکم پر
مرغ شکم پر شمالی غذایی است که با مرغ درسته تهیه می‌شود. نوعی سبزی محلی گیلان و مازندران به نام اوجی در ترکیب مرغ شکم پر شمالی وجود دارد. اوجی یکی از گونه‌های پونه با بوی تند و مطبوع است که از برگ خرد شده‌ی آن، به عنوان سبزی اصلی مرغ شکم پر استفاده می‌شود. غذا‌های خوشمزه با مرغ، بسیار متنوع هستند، از انواع سالاد مانند سالاد کاردینال و سالاد الویه گرفته تا انواع فست فود‌ها نظیر پیتزا مرغ و قارچ، کیک مرغ. خورش هایی نظیر خورش کاری با مرغ نیز بهترین بهره را از وجود گوشت مرغ می‌برند. مرغ شکم پر شمالی، یکی از غذا‌های مرسوم مجالس و میهمانی هاست. این غذا در مازندران معمولا با کته یا چلو سرو می‌شود. مرغ شکم پر شمالی معمولا شیرین و بدون نمک درست می‌شود، ولی در صورت تمایل می‌توانید اندکی نمک اضافه کرده و شیرینی مرغ را کمتر در نظر بگیرید.
 

طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی

مواد لازم
مرغ پاک کرده ی بزرگ  1 عدد 
سیر له شده 3-4 حبه
سبزی ساطوری (تره، جعفری، کمی شنبلیله) 400 گرم
اوجی ساطوری 300 گرم
آلو 150 گرم
گردوی آسیاب شده 100 گرم
رب انار 1 پیمانه
شکر 2-3 قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ ساطوری شده 2-3 عدد
روغن و کره به میزان لازم
دستور تهیه:
  1. آلو را در آب خیس کنید. پس از نیم ساعت خوب بشویید و بگذارید آب آن گرفته شود.
  2. حدود ۳-۲ قاشق روغن را در تابه‌ای بر روی حرارت ملایم داغ کنید. پیاز را در آن تفت دهید تا طلایی شود.
  3. سیر له شده را اضافه کنید و پیاز را کمی تفت دهید.
  4. سبزی و اوجی ساطوری را به پیاز و سیر اضافه کنید و تفت دهید تا آب سبزی کشیده شود.
  5. آلو، پودر گردو و رب انار را در تابه بریزید. این مواد را با پیاز، سیر، سبزی و اوجی مخلوط کرده و با هم تفت دهید. سپس شعله را خاموش کنید.
  6. شکم مرغ را با نیمی از مواد پر کرده و بدوزید.

  7. حدود ۴-۳ قاشق روغن یا مخلوطی از روغن و کره را در قابلمه بزرگی روی حرارت ملایم داغ کنید. مرغ را در آن تفت دهید و مرتب زیر و رو کنید تا روی مرغ طلایی شود.
  8. مرغ را از قابلمه خارج کنید. باقیمانده مواد را در قابلمه بریزید، شکر را به همراه ۱ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  9. فرصت دهید تا سس درون قابلمه به جوش آید، سپس مرغ را در آن قرار دهید، حرارت را ملایم کنید و درب قابلمه را ببندید.
  10. حدود ۱ الی ۲ ساعت فرصت دهید تا مرغ بپزد، در این فاصله گاهی به غذا سر بزنید و از سس داخل قابلمه روی مرغ بریزید تا همه قسمت‌های مرغ مزه دار شود.
  11. پس از پخت کامل، مرغ را در دیس بکشید. از باقیمانده سس روی آن بدهید و با برنج یا نان سرو کنید. 

مرغ شکم پر شمالی

رمز و راز خوشمزه شدن مرغ شکم پر شمالی

  • مرغ شکم پر شمالی با این مقدار مواد طعم شیرینی پیدا می‌کند. اگر ذائقه شما به خوردن غذا‌های شیرین عادت ندارد می‌توانید شکر را از دستور پخت حذف کنید. اگر تمایل دارید مرغ شکم پر، طعمی ترش داشته باشد از رب انار ترش استفاده کنید. اگر طعم و مزه‌ی ملس را ترجیح می‌دهید از رب انار ترش و شیرین استفاده کنید.
  • علاوه بر رب انار، ترش یا شیرین بودن آلوچه‌ مورد استفاده در غذا نیز در طعم آن موثر است.
  • در صورت تمایل می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری رب آلوچه را با نمک، فلفل و کمی محلول زعفران مخلوط کنید. سپس داخل و بیرون مرغ را با آن بپوشانید. مرغ را در یک ظرف مناسب قرار دهید و روی ظرف سلفون بکشید. سپس یک شب در یخچال قرار دهید تا حسابی مزه دار شود!
  • برای خوشرنگ شدن مرغ شکم پر شمالی علاوه بر رب انار می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به مواد اضافه کنید.

  • برای اینکه در حین سرخ کردن مرغ، روغن به بیرون نپاشد و همه جای مرغ به یک اندازه طلایی شود، آن را قبل از سرخ کردن با دستمال کاغذی مخصوص آشپزی کاملا خشک کنید.
  • حرارت را تا جای که می‌توانید ملایم کنید. درب قابلمه را محکم ببندید تا آب غذا تمام نشود.
  • هیچگاه مرغ را نیم پز رها نکنید. حتی با این تصور که بعدا به پخت ادامه خواهید داد.
  • در صورت استفاده از مرغ منجمد، قبل از استفاده باید یخ زدایی شود. در صورت داشتن زمان کافی، آن را به مدت ۳۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا یخ آن باز شود و یا آن را به مدت ۱۲ ساعت در جای خنک، یخ زدایی کنید. گوشت مرغ پس از آب شدن یخ باید نرم، انعطلف پذیر و بدون یخ باشد. باکتری در مرغ یخ زدایی شده و در دمای اتاق شروع به رشد می‌کند. اما طبخ آن با حرارت بالا باکتری‌ها را از بین می‌برد، بنابراین مرغ را بلافاصله پس از یخ زدایی بپزید.
 

فیروزه حدادی – گروه آشپزی ستاره

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا