توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیروانشناسی کودکان

طریقه برخورد با دروغگویی فرزندان با تکنیک پیامدهای منطقی

اگر می خواهیم کودکانمان چوپان دروغگو بار نیایند باید در رفتارها و آموزش های ناصحیح خود تجدید نظر کنیم. دروغگویی در کودکان مشکلیست که با اندکی تامل و برنامه ریزی قابل درمان است. در این مطلب راهکارهای استفاده از تکنیک پیامدهای منطقی را برای برخورد با دروغگویی فرزندان مطرح می کنیم.

استفاده از تکنیک عواقب در برخورد با دروغگویی فرزندان

– عواقب درست وضع کنید.

می توانید از وضع عواقب درست و اصولی برای مقابله با این صفت بد استفاده کنید. بر خلاف مجازات، که هدف آن رنجاندن و تنبیه یک کودک برای مقابله با رفتار نامناسب اوست، پیامدها فرصتی برای کودکان فراهم می کنند تا از اشتباهاتشان درس بگیرند و اگر به درستی استفاده شوند، می توانند مسئولیت پذیری و شیوه مواجهه با مسائل را به آنها آموزش دهند، اما متاسفانه اکثر والدین و مراقبان از این رویکرد به طور موثر استفاده نمی کنند. در اینجا چند مورد مناسب برای وضع عواقب ناشی از رفتارهای بدی مثل دروغ گفتن ذکر کرده ایم:

برخورد با دروغگویی فرزندان
برخورد با دروغگویی فرزندان

این کارها را انجام ندهید:

• انتقاد : به خاطر داشته باشید که هدف از وضع عواقب این است که برای فرزندتان فرصتی جهت یادگیری از اشتباهاتشان بدهید، نه اینکه عزت نفس او را پایین بیاورید.
• پرخاش و سرکوب : وسوسه نشوید که به محض آشکار شدن دروغ فرزندتان او را از امتیازاتی که دارد محروم کنید و او را بکوبید، یک نفس عمیق بکشید و قبل از اینکه هر اقدامی انجام دهید، خوب فکر کنید.
• تاخیر در اجرای عواقب : برای اینکه این عواقب موثر باشند، باید بلافاصله پس از رفتار نامطلوب رخ داده، اعمال شوند.
این کارها را انجام دهید:
• نادیده گرفتن رفتار بد : اگر فرزند شما دروغی می گوید که برای خودش یا دیگران خطرناک نیست، می توانید آن را نادیده بگیرید. او را خیلی سرزنش نکنید و به منظور تاثیرگذاری حرفهایتان از برقراری تماس مستقیم چشمی خودداری کنید، بگذارید کمی زمان بگذرد و در آن زمان باید تعامل مثبت ارائه کنید.
• استفاده از ستایش و پاداش : هنگامی که کودک رفتار مناسب انجام می دهد، پاداش دادن به او نه تنها اعتماد به نفسش را افزایش می دهد و انتظاراتتان را به او تبیین می کند، بلکه همچنین باعث می شود او برای داشتن رفتارهای مطلوب به جای نامطلوب، انگیزه ای مضاعف پیدا کند.
• ثابت قدم و رهرو باشید : به منظور تاثیر عواقب کار، باید از طفره رفتن در برابر آن مقاومت کرده و همیشه از آنها پیروی کنید!

– اطمینان حاصل کنید که پیامد مربوطه متناسب است.

در حالی که وضع عواقب برای مقابله با رفتارهای نامطلوبی مانند دروغ گفتن می تواند بسیار مؤثر باشد، اما اکثر والدین نمی دانند چگونه از آنها به طور موثر استفاده کنند. والدین به موقع آنها را وضع نمی کنند، نتیجه با رفتار مطابقت ندارد و یا والدین از نتیجه به عنوان راهی برای شرمسار کردن فرزند استفاده می کنند. گزینه بسیار بهتر این است که از عواقب طبیعی و منطقی استفاده کنید.

عواقب طبیعی آنهایی است که ناشی از رفتار یا اعمال کودک و اثر وضعی آنهاست (مثلاً اگر یک کودک از غذا خوردن لذت نبرد، احساس گرسنگی می کند)، در حالی که عواقب منطقی برای کمک به کودکان و جایگزینی رفتارهای نامناسب با موارد مناسب تر است (مثلاً اگر یک کودک نمره حد نصاب را در امتحان کسب نکند، مجبور است وقت بیشتری را صرف مطالعه کند). عواقب طبیعی موثرتر هستند، اما از آنجایی که همیشه متاثر از رفتارهای ناپسند اتفاق نمی افتند، پیامدهای منطقی یک تکنیک عالی برای والدین به جهت جلوگیری از دروغ گفتن کودکان است.

به عنوان مثال، اگر کودکتان را در زمانی که باید تکالیفش را انجام دهد در حال بازی با iPad دیدید و به دروغ به شما می گوید که تکالیفش را انجام داده است، یک پیامد منطقی این است که ipad را برای بقیه روز به سبب دروغ گفتن و انجام ندادن وظیفه اش از او بگیرید.

درمان دروغگویی در کودکان

– یک گزینه ارائه کنید.

اگر فرزندتان به شما دروغ می گوید و شما می خواهید راهی برای تشویق او به جبران پیدا کرده و او را به تلاش برای فهمیدن اشتباهات خودش وادارید، خودتان یک گزینه ارائه کنید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان راجع به انجام تکالیفش دروغ می گوید تا بتواند با iPad بازی کند، در مورد سوال “آیا تکالیفت را انجام داده ای یا نه؟” می توانید گزینه زیر را ارائه دهید:

“من کاملاً مطمئن نیستم که تو تکالیفت را انجام داده ای یا نه. من سه دقیقه دیگر پیش تو برمی گردم تا دوباره از تو بپرسم. اگر پاسخت هنوز “بله” باشد و من متوجه شوم که به من دروغ گفته ای، ipad را برای بقیه روز از دست خواهی داد. اما اگر جواب شما “نه” باشد و همانطور که من از تو خواسته بودم به انجام تکالیفت برسی، می توانی بعد از شام دوباره ipad را در اختیار داشته باشی”.

این گزینه به شما اجازه می دهد تا ضمن جدی گرفتن و رعایت قوانین خانه، به طور همزمان به کودک نشان دهیم زمانی که به اشتباهات خود اعتراف کند، پیامدها بسیار کمتر هستند.

– عذرخواهی را اجباری کنید.

یکی دیگر از پیامدهای مناسب برای بچه ها، ابراز پشیمانی در قالب عذرخواهی است. البته بدیهی است که این تنها زمانی کار می کند که دروغ تاثیری مستقیم بر شخصی دیگر داشته باشد، اما ایده اصلی، آموزش هنر و فرهنگ معذرت خواهی در زمان بروز اشتباه است. البته اینکه شما از فرزندتان بخواهید که این کار را به شیوه خاصی مانند کتبی یا شفاهی انجام دهد احتمالاً ملال آور و ناراحت کننده خواهد بود، اما اگر از او بخواهید که با رفتارش ندامت خود را نشان داده و شما نیز به درستی آن را درک کنید، تاثیری ماندگار و طولانی مدت دارد.

راه های ترک دروغ

– از نمودار پاداش استفاده کنید.

خیلی ها اعتقاد زیادی به قدرت نمودارهای رفتاری دارند و اگر فرزندتان بیش از حد دروغ می گوید، گاهی استفاده از یک نمودار جایزه ممکن است چیزی باشد که او را از رفتار ناپسندش منصرف کند.

– از فرزندتان بخواهید که خودش تبعات رفتار بدش را انتخاب کند.

اگر دیگر عقلتان به جایی نمی رسد و نمیتوانید دریابید که چگونه فرزندتان را از دروغ گفتن بر حذر بدارید، او را به چالش بکشید تا پیامد کار بدش را خودش انتخاب کند. شما ممکن است در مورد آنچه فرزند شما می خواهد شگفت زده شوید و انگیزه اش از دروغ ها را دریابید!

امیدواریم این راهنمایی ها و استراتژی ها به شما کمک کنند تا بفهمید که چرا بچه هایتان دروغ می گویند و الهام بخش شما برای پیدا کردن راه هایی برای جایگزینی رفتارهای ناپسند آنها باشند. به یاد داشته باشید که عمیق تر شدن در رفتارها، وضع قوانین و تبیین انتظارات واضح و مختصر، استفاده از پاداش و تشویق به جای تنبیه، استفاده از الگوی خوب و استفاده از عواقب به جای مجازات نتایج خوبی در پی خواهد داشت و همچنین به خاطر داشته باشید که احترام یک جاده دو طرفه بین شما و کودکتان است!

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا