توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های نوزادانسلامتمادر و کودک

علائم بارداری پسر (جنین پسر) چیست؟

در باور عوام تمایل مادر به خوردن شور و ترشی، داشتن اشتهای زیاد و رشد خیره کننده موها، از علائم بارداری پسر (جنین پسر) است. اما مرز میان افسانه و واقعیت کجاست؟

سیرافی ها | سرویس مادر و کودک – پسر یا دختر؟ این چیزی است که مادران از ابتدای بارداری می‌خواهند بدانند! 
اگر جنین شما یک پسر باشد، آلت تناسلی او از حدود هفته یازده بارداری شروع به رشد می‌کند. این زمانی است که آلت تناسلی خارجی جنین شکل می‌گیرد. اما جنسیت جنین درست در لحظه لقاح مشخص می‌شود. یعنی هنگامی که DNA جنین در هم‌جواری تخمک و اسپرم شکل می‌گیرد.
برای تشکیل جنین پسر، اسپرم انتقالی بایستی دارای کروموزوم Y باشد که تخمک (که کروموزوم X را حمل می‌کند) را بارور کند. در نتیجه جنین دارای جفت کروموزومی XY می‌شود (جنین دختر دارای جفت کروموزوم XX است.)

علائم بارداری پسر (جنین پسر)

هنگامی که مادران از بارداری خود اطلاع می‌یابند، به دنبال یافتن نشانه‌هایی جهت تشخیص جنسیت جنین خود هستند. در ادامه برخی از این نشانه‌ها که باور‌های عامیانه را شکل می‌دهند با هم بررسی و شواهد علمی آن را بیان می‌کنیم.

۱. تهوع صبحگاهی

افسانه: اگر هرگز دچار تهوع صبحگاهی نشوید، قطعا جنین شما پسر است.
شواهد علمی: تهوع صبحگاهی در دوران بارداری (hyperemesis gravadarum (HG نامیده می‌شود. در سال ۲۰۰۱ نتایج پژوهشی در نشریه در اپیدمیولوژی منتشر شد که بیان می‌کرد زنان مبتلا به HG به احتمال زیاد جنین دختر دارند. این نتیجه همچنین توسط پژوهش‌هایی در کشورهای سوئد، دانمارک و امریکا در سال ۲۰۰۴ تایید شد. با این حال، زنان بارداری که جنین پسر دارند نیز از تهوع صبحگاهی رنج می‌برند و این نشانه را نمی‌توان علامت قطعی پسر داشتن در نظر گرفت.

۲. نحوه برآمدگی شکم 

افسانه: اگر برآمدگی شکم به سمت پایین است، شما یک جنین پسر در شکم دارید.
شواهد علمی: اگرچه برخی از مادران اعتقاد زیادی به رابطه میان شکل شکم و جنسیت جنین دارند، اما هیچ گونه شواهد عملی برای تایید اینکه این مورد از علائم بارداری پسر (جنین پسر) باشد وجود ندارد.
شکل شکم در بارداری متاثر از عوامل زیر است:
  • چقدر وزن اضافه کرده اید؟
  • چند قلو باردارید؟
  • شکل شکم قبل از بارداری چگونه بوده است؟
  • قدرت عضلاتتان چقدر است؟
  • آیا این اولین بارداری شماست یا نه؟

۳. تمایل به برخی غذا‌ها

افسانه: مادر تمایل به چه غذا‌هایی دارد؟ اگر او غذای شور یا ترش دوست دارد، جنین پسر است. آیا اشتهای زیادی برای خوردن گوشت دارد؟ قطعا پسر است!
شواهد علمی: میل به برخی غذا‌ها جنسیت جنین را نشان نمی‌دهد. اما تمایل شما به برخی غذا‌ها می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد آنچه بدن شما بدان نیاز دارد، بدهد. برای نمونه، تمایل به غذا‌های شور به این معنی است که بدن شما نیاز به چربی‌های سالم دارد. تمایل به گوشت، یعنی نیاز به آهن بیشتری در رژیم غذایی دارد.
جنین پسر و تمایل به خوردن شوری و ترشی

۴. اشتهای زیاد

افسانه: اگر شما همیشه گرسنه هستید، نشانه‌ی این است که جنین شما پسر است.
شواهد علمی: این نظریه تا حدودی پذیرفته شده است. پژوهشی بر روی ۲۴۴ زن باردار در ایالات متحده نشان داد که زنان دارای جنین پسر نسبت به زنان دارای جنین دختر، روزانه ۱۰ درصد بیشتر کالری مصرف می‌کنند. مادرانی که جنین پسر دارند ۸ درصد پروتئین، ۹ درصد کربوهیدرات، ۱۱ درصد چربی‌های حیوانی و ۱۵ درصد چربی‌های گیاهی بیش از زنان دارای جنین دختر مصرف می‌کنند. پس اشتهای زیاد می تواند یکی از علائم بارداری پسر (جنین پسر) در زنان باردار باشد.

۵. رشد مو

افسانه: داشتن موی بلند و خیره کننده در بارداری یکی از نشانه‌های رایج داشتن جنین پسر است.
شواهد علمی: رشد و درخشندگی مو‌های خود را مرهون مولتی ویتامین‌های بارداری و هورمون ها، به ویژه افزایش هورمون استروژن، هستید.

۶. پا‌های سرد

افسانه: داشتن پا‌های سرد یکی از علائم بارداری پسر (جنین پسر) است.
شواهد علمی: در دوران بارداری عوامل متعددی موجب سردی پا‌ها می‌شوند. سردی پا‌ها ممکن است ناشی از گردش خون ضعیف، نوروپاتی، کم کاری تیروئید و کم خونی باشد. اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید، بایستی نسبت گردش خون ضعیف خود حساس باشید. البته، سردی پا‌ها می‌تواند به این دلیل باشد که زمستان است و هوای خانه سرد شده است. بهتر است جوراب‌های گرم خود را بپوشید.
موهای درخشان در بارداری

۷. رنگ ادرار

افسانه: تیره رنگ بودن ادرار به این معنی است که جنین شما پسر است.
شواهد علمی: ادرار اطلاعات زیادی از شرایط بدن، در اختیار شما قرار می‌دهد. اطلاعاتی پیرامون زمان تخمک گذاری، بارداری، دی هیدراته شدن بدن و غیره. اما ادرار نمی‌تواند جنسیت جنین شما را تعیین کند. برخی عقیده دارند که قلیایی بودن ادرار به معنی پسر بودن جنین است. اما pH ادرار توسط غذاها، مکمل‌ها و دارو‌ها تغییر می‌کند. به همین دلیل تست تعیین جنسیت جنین با جوش شیرین  بی اعتبار است.

۸. وضعیت پوست

افسانه: خشکی پوست از علائم بارداری پسر (جنین پسر) است.
شواهد علمی: خشکی پوست بدین معنی نیست جنین شما پسر است! بلکه به این دلیل است که از پوست خود مراقبت نمی‌کنید. اگر خشکی پوست بیش از حد است، سعی کنید میزان مصرف آب خود را افزایش دهید. اگر پیش از این روزانه هشت لیوان آب می‌نوشیدید، آن را به ۱۰ لیوان در روز برسانید. اگر به علت سفت شدن و کشش پوست، در ناحیه شکم احساس خشکی و خارش می‌کنید، آن را با روغن نارگیل مرطوب کنید.

۹. ضربان قلب

افسانه: اگر ضربان قلب جنین کم باشد، پسر است.
شواهد علمی: این ادعا مورد بحث‌های زیادی قرار گرفته است. ضربان قلب طبیعی جنین در حدود ۱۲۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه است، اما در نزدیکی زایمان اندکی کاهش می‌یابد. ضربان قلب هر نوزادی متفاوت از نوزاد دیگر است، و هر تغییری در میزان ضربان قلب، بیشتر به سن حاملگی وابسته است تا به جنسیت جنین.
علائم بارداری پسر (جنین پسر)

سخن آخر

این باورها، داستان‌های سرگرم کننده‌ای برای زنان باردار است تا انتظار آن‌ها را برای انجام سونوگرافی بارداری قابل تحمل کند.
شما کدامیک از نشانه‌های یاد شده را در دوران بارداری تجربه کرده اید و به اینکه این نشانه از علائم بارداری پسر (جنین پسر) است باور دارید؟ آیا با این علائم توانسته‌اید جنسیت جنین خود را به درستی حدس بزنید؟ تجربیات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.
برگرفته از: mamanatural

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا