توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بهداشتبیماری ها

مضرات آلودگی هوا بر سلامتی و راه های مقابله با آن

مضرات آلودگی هوا بر سلامتی و راه های مقابله با آن

مضرات آلودگی هوا بر سلامتی و راه های مقابله با آن

 

مضرات آلودگی هوا بر سلامتی و راه های مقابله با آن
سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش می دهد که هر ساله ۲.۴ میلیون نفر مستقیما به خاطر آلودگی هوا می میرند. این شامل آلودگی هوا در خارج و محیط داخل می شود. در سراسر جهان، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در هر سال نسبت به حوادث اتومبیل بیشتر است. تحقیقات سازمان بهداشت جهانی همچنین نشان می دهد که بدترین کیفیت هوا در کشورهای فقیر و میزان جمعیت بالا مانند مصر، سودان، مغولستان و اندونزی است.
اختلالات سیستم تنفسی به طور مستقیم با آلودگی هوا مرتبط است. این اختلالات اثرات شدیدی بر سلامت انسان دارد، برخی از آنها به طور مستقیم به آلودگی هوا مرتبط می شوند. اختلالات تنفسی مرتبط با آلودگی هوا عبارتند از آسم، برونشیت و آمفیزم. آسم یک اختلال تنفسی است که توسط خس خس، سرفه و احساس سفتی در قفسه سینه مشخص می شود. برونشیت، التهاب لنفاوی غشای لوله های برونش از ریه است. آمفیزم یک بیماری ریوی مرگبار است که با افزایش غلظت فضای هوایی در ریه و تخریب بافت ریه مشخص می شود. التهاب ریه و بیماری های قلبی مانند آلرژی های تنفسی نیز مربوط به آلودگی هوا است.
آلودگی هوا می تواند به طور غیرمستقیم موجب مشکلات دیگر سلامتی و حتی مرگ نیز شود. آلودگی هوا می تواند موجب افزایش سرطان، از جمله سرطان ریه، مشکلات چشم و سایر شرایط شود. به عنوان مثال، استفاده از مواد شیمیایی خاص در مزارع، مانند حشره کش DDT (dichlorodiphenyltrichloroethane) و PCB های سمی (polychlorinated bifenyl)، می تواند باعث سرطان شود. در محیط داخلی، آلاینده ها مانند رادون یا آزبست نیز می توانند خطر سرطان را در شما افزایش دهند. در نهایت، آلودگی هوا می تواند به بیماری های قلبی، از جمله سکته قلبی و سکته مغزی منجر شود.
آلودگی هوا در شهرها
برخی از مشکلات تنفسی را می توان در افرادی که به شهرها نزدیکتر هستند یا در شهرهای بزرگتر زندگی می کنند، مشاهده کرد. برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که در مناطق شهری زندگی می کنند، از عملکرد پایین ریه و برونشیت مزمن و آمفیزم رنج می برند. اگر شما در یک شهر زندگی می کنید، دود را دیده اید. این یک ابر خمیده و مبهم است که به نظر می رسد هرگز شهر را ترک نمی کند. این دود غلیظ به وسیله سوختن ذغال سنگ و ازن تولید شده توسط اگزوز موتور خودرو ایجاد می شود. آن می تواند باعث تحریک چشم و مشکلات تنفسی شود.
حفاظت در برابر آلودگی هوا
پس از یادگیری درباره اثرات آلودگی هوا، در داخل و خارج از منزل، ممکن است بخواهید بفهمید که چگونه می توانید از مضرات آن جلوگیری کنید. جلوگیری از آسیب ناشی از آلودگی هوا در فضای باز، ممکن است به معنای زدن یک ماسک در خارج از منزل یا در داخل خانه باشد. از آنجا که شما کنترل بیشتری نسبت به کیفیت هوای داخل خانه خود نسبت به کیفیت هوا در فضای باز دارید، گام های ساده ای وجود دارد که می توانید در داخل خانه برای اطمینان از اینکه کیفیت هوا کمتر کاهش یابد بردارید. این شامل موارد زیر است:
اطمینان حاصل کنید که دریچه ها و دودکش ها به درستی کار می کنند و هرگز زغال چوب را در داخل خانه نسوزانید.
آشکارسازهای مونوکسید کربن را در خانه قرار دهید.
خانه خود را تمیز  نگه دارید به این عنوان که از آلودگی های ناشی از پرندگان، حیوانات خانگی، گرد و غبار، گرد به دور باشد.
اطمینان حاصل کنید که سیستم های تهویه مطبوع به درستی کار می کنند.
بررسی کنید که آیا شما می توانید راه دیگری برای محافظت از خود در برابر آلودگی هوا داشته باشید.
طبق تحقیقات اخیر، تعدادی از روغن های ضروری نیز می توانند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند. ترانس آنتول، که جزء عطر و طعم آنز و رازیانه است، ارگازول موجود در ریحان و اژنوول موجود در روغن زیتون فقط برخی از مواد تشکیل دهنده است که نشان دهنده خاصیت بالقوه برای مبارزه با التهاب اضافی ناشی از ذرات ریز در هوای آلوده است.
اسانس پونه ای حاوی خواص ضد میکروبی قوی، خواص ضد التهابی و اثرات آنتی بیوتیک است. این در خلاص شدن از خلط و ایجاد سینوس ها و دستگاه تنفسی فوقانی مفید است. اسانس رزماری خالص، عالی برای سلامتی ریه است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و ایجاد دفاع بهتر در برابر ویروس ها و عفونت ها و همچنین ارائه خواص ضد التهابی کمک می کند. به علت خواص ضد اسپاسمیک، آن می تواند به کاهش گلودرد، عفونت تنفسی و احتمالا آسم برونشیت کمک کند.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا