توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اطلاعات داروییسلامت

معرفی انواع پماد آفتاب سوختگی

رایج‌ترین پماد آفتاب سوختگی موجود در بازار پماد دکتر ادیب، برناگل، کالاندولا، ریکاو، سیلور سولفات و پماد تتراسایکلین است که می‌توان برای درمان انواع سوختگی از جمله آفتاب سوختگی از این پمادها استفاده کرد.

معرفی انواع پماد آفتاب سوختگی

سیرافی ها| سرویس سلامت – سوختگی می‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود و بافت پوست را از بین ببرد. یکی از عواملی که سبب سوختن پوست و التهاب و قرمزی آن می‌شود، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب و عدم استفاده از کرم ضد آفتاب است. متناسب با نوع و شدت سوختگی پوست، انواع پماد آفتاب سوختگی در بازار وجود دارد که در مقاله پیش رو با آنها آشنا خواهید شد.


انواع پماد آفتاب سوختگی

پمادهای سوختگی مختلفی در بازار وجود دارد که بر اساس نوع و شدت سوختگی می‌توان از آنها استفاده کرد. در این بخش برخی از رایج‌ترین پمادهای مناسب برای درمان آفتاب سوختگی موجود در بازار را برای شما معرفی خواهیم کرد.

۱- پماد آفتاب سوختگی برناگل

آفتاب سوختگی جزء سوختگی‌های درجه یک و سطحی محسوب می‌شود. برای درمان سوختگی‌های سطحی مانند آفتاب سوختگی با استفاده از پماد برنا گل، باید روزی سه تا چهار بار از آن استفاده شود. این پماد به میزان زیادی برای درمان سایر سوختگی‌ها هم استفاده می‌شود. از پماد برنا گل در سوختگی‌های درجه دو و سه نیز می‌توان استفاده کرد و در سوختگی‌های ناشی از مواد شیمیایی هم قابل کاربرد است.

۲- پماد سوختگی ادیب

این پماد گیاهی تولید داخل بوده و توسط یک شرکت دانش بنیان ساخته شده است. گیاهان به کار رفته در ساخت این پماد، نقش آنتی باکتریال دارند و قادر به کنترل عفونت‌های پوستی هستند.

 

درمان آفتاب سوختگی

 

۳- پماد آفتاب سوختگی کالاندولا

از پماد کالاندولا نیز می‌توان برای درمان آفتاب سوختگی استفاده کرد، اگرچه که از این پماد بیشتر برای سوختگی پای کودکان در اثر استفاده از پوشک و یا ادرار سوختگی استفاده می‌شود. پماد کالاندولا نقش موثری در کاهش التهاب ناشی از آفتاب سوختگی دارد و همچنین به عنوان دارویی برای رفع خارش و سوزش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴- پماد سوختگی ریکاو

این پماد سوختگی نقش موثری در کنترل تاول و بهبود درد در اثر سوختگی دارد. پماد ریکاو سوزش و درد ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد. این پماد می‌تواند در کمتر از نیم ساعت سوزش ناشی از سوختگی درجه یک مانند آفتاب سوختگی و درجه دو را تسکین دهد. از پماد ریکاو در سوختگی‌های درجه یک تا سه، سوختگی پای نوزاد و سوختگی ناشی از لیزر استفاده می‌شود.

۵- پماد ضد سوختگی سیلور سولفات

این پماد احتمال ایجاد عفونت‌های ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد. اما نباید از این پماد در نوزادان زیر یک ماه استفاده کرد زیرا خطر ابتلا به کرنیکتروس را افزایش می‌دهد. همچنین در صورت داشتن مشکلات کبدی و کلیوی نباید از پماد سیلور سولفات استفاده شود.

۶- پماد تتراسایکلین برای درمان سوختگی

پماد تتراسایکلین در گروه داروهای ضد باکتری قرار دارد و مانع از عفونت باکتریایی می‌شود. علاوه بر این می‌تواند زخم‌های پوستی را که به دلیل سوختگی ایجاد شده‌اند را بهبود بخشد. این پماد برای درمان عفونت‌های عمیق و یا رد سوختگی کاربردی ندارد. پماد تتراسایکلین به دلیل داشتن خواص آنتی بیوتیکی مانع از عفونت می‌شود.

عوارض استفاده از پماد تتراسایکلین:

  • این پماد ممکن است سبب تغییراتی در میزان شنوایی و بروز اختلالات شنوایی شود.
  • گاهی نیز رنگ پوست را تغییر می‌دهد و منجر به بروز بثورات پوستی می‌شود.
  • ایجاد تهوع و استفراغ نیز از دیگر عوارض جانبی استعمال این پماد است.

۷- پماد ناژو

این پماد برای سوختگی‌های سطحی و درجه یک مانند آفتاب سوختگی و یا ادرار سوختگی کودکان استفاده می‌شود. معمولا پماد ناژو برای بهبود زخم‌های سطحی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 آفتاب سوختگی و روش درمان آن

 

۸- پماد آفتاب سوختگی هربکس

این پماد ضد سوختگی از گیاه ابوخلسا به همراه سایر ترکیبات گیاهی مانند روغن زیتون و موم عسل تهیه می‌شود و می‌تواند سوختگی‌های مختلفی از جمله آفتاب سوختگی را درمان کند. این پماد از از عفونت و تاول زدن نیز جلوگیری می‌کند. این پماد با نام هربکس در داروخانه فروخته می‌شود. گیاه ابوخلسا دارای خواص ضد تورم و ضد باکتری است و زخم‌های جراحی، زخم‌های دیابتی و درد و التهاب زخم بستر را نیز درمان می‌کند. 

۹- پماد نیتروفورازون

پماد نیتروفورازون درمانی فوق العاده برای رفع التهابات ناشی از سوختگی و برطرف کردن آن است. این پماد بعد از پیوندهای پوستی و قبل و بعد از جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۰- تریامسینولون

این پماد سوختگی برای کنترل عوارض سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانع از خارش و التهاب می‌شود. پماد تریامسینولون فقط باید در نواحی خارجی بدن استفاده شود و اگر وارد بدن شد، سریعاً باید با آب سرد شسته شود.

۱۱- پماد سوختگی هیدرودرم

این پماد از رویش باکتری و قارچ و عفونت بعد از سوختگی جلوگیری می‌کند و روند درمانی بریدگی‌های پوست و آسیب‌های ناشی از برخی عمل‌های زیبایی پوست مانند میکرودرم ابریشن، رادیو تراپی، پیلینگ، اپیلاسیون و الکترولیز را تسریع می‌کند. این پماد می‌تواند برخی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و آفتاب سوختگی و درماتیت را نیز درمان کند.

امیدواریم از مطلب ارائه شده در مورد پماد آفتاب سوختگی استفاده لازم را برده باشید. فراموش نکنید که با ارسال نظرات خود، ما را در بهبود این مطلب و سایر مطالب سایت یاری کنید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا