توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های خودرو

معرفی پژو 301 و نگاهی به مشخصات این خودرو

معرفی پژو 301 و نگاهی به مشخصات این خودرو

پژو 301 خودرویی نیست که بتوان آن را در بازارهای جهانی به عنوان خودرویی شناخته شده یافت یا اعتباری مشابه با محصولاتی نظیر پژو 208 یا پژو 508 را برای آن متصور بود. پژو 301 در عمل یک خودروی اقتصادی است که توسط شرکت پژو برای بازارهای نه چندان شناخته شده‌ای نظیر کشور ما طراحی شده است. محصولی که البته در ایران شکست خورد.

سیرافی ها| سرویس خودرو – پژو 301 آن گونه که باید نتوانست در بازار خودروی ایران بدرخشد و در نهایت سرنوشت آن در کشور ما با شکست و ناکامی همراه شد. دلیل اصلی این اتفاق را نیز باید در اتفاقات چند ماه اخیر و بر هم خوردن تفاهم نامه‌ی موسوم به برجام جستجو کرد. پس از انعقاد تفاهم‌ مذکور شرکت‌هایی نظیر پژو که با توجه به بحث تحریم به ناچار بازار خودروی ایران را ترک کرده بودند، دوباره به این بازار باز گشته و فعالیت خود را از سر گرفتند.

 

از جمله برنامه‌هایی که شرکت پژو و شرکت ایران خودرو به موجب برقراری موافقت دو جانبه قصد اجرای آن را داشتند، پروژه‌ی راه اندازی خط مونتاژ خودروی پژو 301 در ایران بود. با این حال بحث تحریم‌ها بار دیگر گریبان شرکت پژو را گرفت و پس از مدت کوتاهی، تاریخ برای ایران خودرو و همکار فرانسوی این شرکت تکرار شد. به عبارت بهتر بر هم خوردن تفاهم نامه‌ی موسوم به برجام موجب شد تا شرکت پژو بار دیگر تصمیم به ترک بازار خودروی ایران بگیرد. تصمیمی که پروژه‌ی ایجاد خط مونتاژ خودروی پژو 301 در کشور ما را نیز منتفی کرد.

 

با این حال پیش از آغاز دوباره‌ی تحریم‌ها تعداد قابل توجهی خودروی پژو 301 وارد ایران شده بود. از همین رو هم اکنون این خودرو در بازار داخل مشاهده می‌شود و چندین و چند دستگاه از آن تا کنون به فروش رسیده است. پس بد نیست نگاهی به زیر و بم خودروی پژو 301 بیاندازیم تا از این نکته باخبر شویم که مسافر ناکام شرکت پژو در ایران چه در چنته دارد و از وجود چه ویژگی‌های مهمی بهره می‌برد.

نمای جلو پژو 301

مشخصات فنی خودروی پژو 301

از آن جایی که تنها مقصد خودروی پژو 301 بازار ایران نیست، این خودرو در قالب نسخه‌های مختلفی که تعدادی از آنها به موتور دیزلی مجهز هستند تولید شده است. همچنین این خودرو به تازگی در قالب مدل فیست لیفت خود در بازارهای مختلف مقصد حضور یافته است تا بتواند بیش از پیش نظر مثبت خریداران را به سوی خود جلب کند. در مجموع نسخه‌های بنزینی این خودرو تنها دو مدل مبتنی بر موتور 1.2 لیتری و 1.6 لیتری را در بر می‌گیرد. با این حال نسخه‌ی کم حجم‌تر این خودرو یعنی مدل مبتنی بر موتور 1.2 لیتری به ایران وارد نشده است و تنها شاهد حضور مدل 1.6 لیتری این خودرو در بازار کشور هستیم.

 

مدل مذکور از خودروی پژو 301 که به طور دقیق از گنجایش موتور 1587 سی‌سی بهره می‌برد، به یک جعبه دنده‌ی خودکار 6 سرعته مجهز است. البته باید به این نکته اشاره کرد که این خودرو در قالب مدل مبتنی بر جعبه دنده‌ی دستی پنج سرعته نیز تولید شده است.

به هر حال موتور به کار رفته در نسخه‌ی 1.6 لیتری این خودرو یک نمونه‌ی 4 سیلندر خطی است که به 16 سوپاپ مجهز بوده و در مجموع یک موتور نسبتا متوسط محسوب می‌شود.

مشخصات فنی خودروی پژو 301

حداکثر توان خروجی موتور به کار رفته در پژو 301 رقمی برابر با 114 اسب بخار با احتساب 6050 دور در دقیقه است و حداکثر گشتاور تولید شده توسط آن نیز حول و حوش رقم 150 نیوتن‌متر با احتساب 4000 دور در دقیقه قرار دارد.

با توجه به رده‌ای که خودروی پژو 301 به آن تعلق دارد و همچنین با نظر به ویژگی‌های اقتصادی این خودرو، نمی‌توان انتظار مواجه شدن با محصولی قدرتمند، سریع و چالاک را از آن داشت. به همین دلیل ویژگی‌هایی نظیر شتاب صفر تا صد 12 ثانیه‌ای این خودرو و حداکثر سرعت قابل دست‌یابی 180 کیلومتر در ساعتی آن چندان عجیب و دور از انتظار جلوه نمی‌کند.

 

علاوه بر آن، این خودرو در زمینه‌ی متوسط میزان مصرف سوخت نیز عملکردی نسبتا معمولی دارد. به گونه‌ای که متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه‌ی ترکیبی رقمی در حدود 6.6 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت است. در کنار آن متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در فضای درون شهری و برون شهری نیز به ترتیب حدود 9 لیتر و 5.2 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت براورد می‌شود.

سایر مشخصات فنی مهم این خود را نیز می‌توانید در قالب جدول زیر از نظر بگذرانید.

مشخصات فنی خودروی پژو 301
طول خودرو 4442 میلی متر
عرض خودرو 1753 میلی متر
ارتفاع خودرو 1477 میلی متر
فاصله موجود میان دو محور خودرو 2652 میلی متر
وزن خودرو 1190 کیلوگرم
نوع موتور خودرو بنزینی خطی
تعداد سیلندر 4 سیلندر
تعداد سوپاپ 16 سوپاپ
گنجایش موتور خودرو 1587 سی سی
حداکثر توان موتور خودرو 114 اسب بخار با احتساب 6050 دور دردقیقه
حداکثر گشتاور موتور خودرو 150 نیوتن متر با احتساب 4000 دور در دقیقه
نوع جعبه دنده 6 سرعته خودکار و 5 سرعته دستی
شتاب صفر تا صد خودرو 12 ثانیه
حداکثر سرعت قابل دست‌یابی 180 کیلومتر در ساعت
استاندارد امنیت کسب سه ستاره از پنج ستاره‌ی موسسه‌ی یورو ان سی ای پی
استاندارد آلایندگی یورو 6
میزان تولید گاز دی اکسید کربن 168 گرم به ازای پیمودن هر یک کیلومتر مسافت
گنجایش مخزن سوخت خودرو 50 لیتر
میزان مصرف سوخت درون شهری 9 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت برون شهری 5.2 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت در حالت چرخه ترکیبی 6.6 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت

امکانات و قابلیت‌های خودروی پژو 301

امکانات و قابلیت‌های خودروی پژو 301

معمولا خودروهایی که با لقب اقتصادی یا به صرفه وارد بازار می‌شوند، از امکانات و آپشن‌های قابل توجهی برخوردار نیستند. با توجه به این موضوع که پژو 301 به عنوان یک خودروی اقتصادی و به صرفه وارد بازار شده است، می‌توان گفت که این خودرو از وجود امکانات و قابلیت‌های نسبتا مناسبی بهره می‌برد. به عنوان مثال در بحث ثبات و پایداری و برای تکمیل سیستم ترمز این خودرو شاهد وجود قابلیت‌های مکملی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو ESP و سیستم ترمز اضطراری EBS در آن هستیم.     

همچنین به منظور تامین هر چه بیشتر امنیت سرنشینان خودروی پژو 301 علاوه بر وجود کیسه هوای مخصوص راننده و سرنشین جلو، نمونه‌ی مکملی نظیر کیسه هوای جانبی برای محافظت از سر و قفسه سینه‌ی راننده نیز تعبیه شده است. سایر امکانات و قابلیت‌های به کار رفته در این خودرو را می‌توانید در قالب لیست زیر به صورت فهرست‌وار مشاهده کنید.

نمای عقب پژو 301

  • برخورداری از فرمان هیدرولیک که به غربیلک چرمی و قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز بوده و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی را روی خود جا داده است
  • بهره‌مندی از سیستم تهویه مطبوع برقی
  • وجود سیستم صوتی که از قابلیت پخش رادیو و سی دی برخوردار است و علاوه بر مجهز بودن به یک نمایشگر کوچک ال سی دی و چهار بندگوی مجزا، از وجود قابلیت‌هایی نظیر تیونر، درگاه یو اس بی و قابلیت بلوتوتوث پشتیبانی می‌کند
  •  برخورداری از چراغ‌های مه‌شکن در بخش جلو و عقب خودرو، چراغ‌های سقفی در بخش عقب، چراغ داخل صندوق عقب و همچنین چراغ‌های هالوژن که به سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل مجهز هستند   
  • وجود آینه‌های جانبی برقی مجهز به قابلیت گرم‌کن
  • برخورداری شیشه عقب از قابلیت گرم‌کن  
  • وجود شیشه‌های برقی در بخش جلو و عقب     
  • بهره‌مندی از دسته دنده چرمی و کنسول وسط
  • وجود تزئینات کرومی در قاب پنجره‌ها و بخش جلو پنجره‌ی خودرو
  • مجهز به سیستم هشدار دهنده‌ی هوشمند
  • برخورداری از کمربند ایمنی سه نقطه‌ای
  • بهره‌مندی از کلید مجهز به ریموت‌ با دکمه‌ی سوم برای باز کردن صندوق
  • وجود قابلیت ایزوفیکس
  • مجهز به سنسورهای پارک عقب صوتی که از وجود نمایشگر بهره می‌برند
  • وجود قابلیت کروز کنترل و محدود کننده‌ی سرعت
  • برخورداری از لاستیک مدل 185/65R15 و رینگ آلومینیومی 15 اینچی به همراه رینگ یدکی فولادی 15 اینچی
  • بهره‌مندی صندلی‌ راننده و صندلی سرنشین جلو از امکان تنظیم ارتفاع
  • وجود دکمه‌ی قابل فشار برقی روی داشبورد خودرو برای گشودن در صندوق عقب 
  • مجهز به روکش صندلی نیمه چرمی و صندلی عقب تاشو

مشخصات ظاهری پژو 301

مشخصات ظاهری خودروی پژو 301

همان گونه که به آن اشاره شد نمونه‌های موجود از خودروی پژو 301 در بازار ایران به طور عمده نمونه‌های وارداتی را در بر می‌گیرد. به عبارت بهتر در حال حاضر برنامه‌های از پیش تعیین شده‌ای که برای مونتاژ این خودرو در ایران وجود داشت به سرانجام روشنی نرسیده است. به نظر می‌رسد که قرار بر این بود تا در صورت به سرانجام رسیدن این برنامه‌ها، مدل‌های مونتاژ شده از خودروی پژو 301 در ایران از ظاهر بهتری نسبت به مدل‌های وارداتی این خودرو برخوردار باشد و شکل و شمایل مدرن‌تری را به نمایش بگذارد.

 

در واقع برنامه‌ها این گونه تعیین شده بود که مدل‌ مونتاژ شده‌ی خودروی پژو 301 در ایران از شکل و شمایلی نزدیک به مدل فیس لیفت این خودرو برخوردار باشد. با این حال این برنامه‌ها در نهایت راه به جایی نبرد و هم اکنون با پژو 301 به عنوان خودرویی که از نظر سر و شکل ظاهری یک خودروی نسبتا معمولی است رو به رو هستیم.   

البته این معمولی بودن ظاهر بیشتر در دو نمای کناری و عقبی خودروی پژو 301 مشاهده می‌شود و نمای جلوی این خودرو تا حدی قابل قبول طراحی شده است. در واقع نمای جلوی خودروی پژو 301 اگرچه ممکن است چندان زیبا و تاثیرگذار جلوه نکند، اما باید اعتراف کرد که تا حدی متفاوت و منحصر به فرد طراحی شده است.

معرفی پژو 301

این ویژگی را در قوسی عمودی که درست در وسط کاپوت این خودرو قرار گرفته است و همچنین در نوع طراحی بخش جلو پنجره‌ی آن (که اندازه‌ی بزرگی دارد) و همچنین چراغ‌های کشیده‌ی این خودرو می‌توان مشاهده کرد. چراغ‌هایی که محل قرار گرفتن بخش مهمی از پیکر آنها به نمای کناری این خودرو منتقل شده است.

در نمای داخل این خودرو نیز آن چه بیش از همه جلب توجه می‌کند جادار بودن فضای درون کابین است. وگرنه به لحاظ نوع طراحی داشبورد و سایر اجزای درون کابین، خودروی پژو 301 حرف چندانی برای گفتن ندارد.   

به طور کل بیش از آن که ظاهر این خودرو بتواند جذب کننده‌ی نظر مثبت مشتریان باشد، قابلیت‌ها و امکانات تدارک دیده شده برای آن یا همان آپشن‌های این خودرو هستند که می‌توانند نظر خریداران را به سمت خود جلب کنند.

قیمت پژو 301

قیمت خودروی پژو 301

پیش از این بارها در مطالب مختلف به این موضوع اشاره کرده‌ بودیم که معمولا القابی نظیر اقتصادی یا به صرفه که برای خودروهای مختلف در بازار ایران تعیین می‌شود، در عمل معنی و مفهوم چندانی ندارد و اغلب در حد همان لفظ باقی می‌ماند. خودروی پژو 301 نیز از ابتدا قرار بود به عنوان یک خودروی اقتصادی و به صرفه در ایران مونتاژ شود و در اختیار مشتریان قرار گیرد. اما هر جور که حساب کنیم نمی‌توانیم یک خودروی سواری کاملا متوسط و معمولی که با قیمتی نزدیک به 100 میلیون تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد را محصولی اقتصادی بنامیم.

 

به عبارت بهتر اگرچه خودروی پژو 301 در گام نخست و بر اساس حرف و سخن و وعده‌های مختلف وارد کنندگانش به عنوان یک خودروی به صرفه وارد بازار ایران شد، اما از همان ابتدای ورود خود به بازار در عمل یک خودروی اقتصادی به شمار نمی‌رفت. چرا که قیمت این خودرو در ابتدای کار رقمی در حدود 95 تا 98 میلیون تومان تعیین شده بود. اما در حال حاضر این قیمت حتی تا حدود رقم 150 میلیون نیز تومان افزایش یافته است. این در حالی است که پیش از حضور این خودرو در بازار ایران، طی صحبت‌ها و اظهار نظرهای رسمی کسانی که مسئولیت حضور این خودرو در بازار را بر عهده داشتند، حداکثر قیمت خودروی پژو 301 رقم 60 میلیون تومان عنوان شده بود.

نمای درون کابین پژو 301

به هر حال نمی‌توان با هیچ دلیل و منطق قانع کننده‌ای پژو 301 را یک خودروی اقتصادی و به صرفه نامید. به طور کل خرید این خودرو با چنین قیمتی کار چندان عاقلانه‌ای نیست. به خصوص آن که با تصمیم جدید شرکت پژو و صرف نظر کردن این شرکت از عقد قراردادهای جدید با همکاران ایرانی خود، دیگر هیچ برنامه‌ی مشخصی برای مونتاژ خودروی پژو 301 در ایران وجود ندارد. این موضوع به آن معنی است که خریداران ایرانی این خودرو به زودی از نظر یافتن لوازم یدکی نیز با مشکلات مختلفی رو به رو خواهند گردید.

 

به هر حال پیشنهاد می‌شود که در صورت امکان به سراغ این خودرو نروید و اگر قصد خرید خودرویی حول و حوش رقم 150 میلیون تومان را دارید، سایر گزینه‌های موجود در بازار را مد نظر قرار دهید. در پایان می‌توانید ویدیویی از خودروی پژو 301 را مشاهده نمایید تا با قابلیت‌های آن آشنایی بیشتری بیابید.

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا