توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های خودرو

نحوه تعویض تسمه تایم پژو 206+فیلم

نحوه تعویض تسمه تایم پژو 206

تعویض تسمه تایم پژو 206 از جمله امور فنی است که احتمالا دارندگان این خودرو کنجکاو به دانستن آن هستند. از همین رو در مطلب پیش رو به این موضوع خواهیم پرداخت.

تعویض تسمه تایم پژو 206 و چگونگی آن


سیرافی ها| سرویس خودرو –
 همان گونه که در مطالب پیشین خود به آن اشاره کرده بودیم تعویض تسمه تایم پژو 206 بسته به تیپ و مدل آن به طور متوسط پس از پیمودن مسافتی مابین 60 تا 70 هزار کیلومتر در ساعت انجام می‌گیرد. حال شاید عده‌ای بخواهند این کار را خود به تنهایی انجام دهند. در این صورت می‌توان با انجام مراحلی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، عملیات فنی تعویض تسمه تایم پژو 206 را به انجام رساند. البته بهتر است این عملیات حداقل با حضور دو نفر انجام بگیرد چرا که انجام آن به صورت تنها امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

ملاحظات تعویض تسمه تایم پژو 206

ملاحظات تعویض تسمه تایم پژو 206

نه تنها در خودروی پژو 206 بلکه در هر خودروی دیگری هنگام مشاهده‌ی علائم مربوط به خرابی تسمه تایم باید اقدام به تعویض آن نمود. چرا که اگر تسمه تایم یک خودروی سواری به خوبی کار نکند احتمال آسیب دیدن موتور آن بسیار بالا می‌رود. پس باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تسمه تایم جدیدی تهیه نمود و ابزارآلات مناسب برای تعویض آن با مدل قدیمی را فراهم آورد. علاوه بر آن اگر خودروی پژو 206 شما به چرخ‌های آلومینیومی مجهز است بد نیست که پیش از زدن استارت به سراغ یافتن کلید آداپتور بروید.

در مجموع میل‌لنگ و میل سوپاپ خودروی پژو 206 دو محور چرخشی به شمار می‌روند که به موازات یکدیگر قرار داشته و توسط تسمه تایم به یکدیگر متصل هستند. برای کارکرد خالی از اشکال خودرو باید میل‌لنگ و میل سوپاپ آن در هماهنگی کامل با یکدیگر بچرخند. در غیر این صورت سوپاپ‌ها با سطح پیستون برخورد کرده و موجبات صدمه دیدن موتور خودرو را فراهم می‌آورند. از آن‌جایی که میل‌لنگ خودرو موجب چرخیدن تسمه تایم آن می‌شود باید مراقب بود که وجود ایراد در تسمه تایم سبب خرابی میل‌لنگ نشود. پس در صورت لزوم باید عملیات تعویض تسمه تایم پژو 206 را به موقع انجام داد.

چگونگی تعویض تسمه تایم پژو 206

چگونگی تعویض تسمه تایم پژو 206

در برخی از تیپ‌های خودروی پژو ۲۰۶ سوراخی روی چرخ دنده‌ی میل سوپاپ و سوراخ دیگری هم روی سرسیلندر قرار دارد. در این عملیات فنی ابتدا باید به کمک یک پیچ ده میلیمتری این دو سوراخ را به یکدیگر قفل نمود. علاوه بر آن روی سطح خارجی موتور خودرو و در کنار فیلتر روغن هم یک سوراخ وجود دارد. روزنه‌ای که باید آن را توسط یک مفتول شش میلیمتری به سوراخ موجود روی چرخ لنگر یا چرخ طیار قفل کرد. البته یافتن و متصل کردن سوراخ‌های مذکور به یکدیگر کار چندان ساده و بی‌دردسری نخواهد بود. برای هم راستا کردن این سوراخ‌ها می‌توان به کمک یک آچار، میل‌لنگ خودرو را چرخاند. البته باید به این نکته توجه داشت که میل‌لنگ باید حتما در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده شود. 

قفل شدن سوراخ‌های مذکور به یکدیگر موجب نگه داشتن تایم موتور می‌شود. پس از انجام این کار باید چرخ سمت شاگرد و گیرنده‌ی آن باز گردد. در ابتدای عملیات فنی تعویض تسمه تایم روی پولی سر میل‌لنگ علامتی قرار می‌گیرد که میزان گردش آن را نشان می‌دهد. هر زمان که میل لنگ خودرو دو بار بچرخد میل سوپاپ آن نیز یک دور خواهد ‌چرخید. 

پس از آن باید دو پیچ موجود در قاب بالایی تسمه تایم و سرسیلندر را به کمک آچار شماره ده رینگی باز کرد. مرحله‌ی بعدی به باز کردن سه پیچ‌ مربوط به تسمه دینام و پولی سر میل لنگ اختصاص دارد. پس از آن هم نوبت به باز کردن پیچ‌های مربوط به قاب تسمه تایم می‌رسد. گفتنی است که یکی از این پیچ‌ها با باز کردن دسته‌ موتور بالا قابل دسترسی خواهد بود. با پیگیری مراحل یاد شده و شل کردن پیچ هرزگرد می‌توان تسمه تایم قدیمی را از جای خود خارج نمود. حال باید این عملیات فنی را تکمیل کرد.

مراحل مهم تعویض تسمه تایم پژو 206

مراحل مهم تعویض تسمه تایم پژو 206

هنگام نصب تسمه تایم جدید خودرو باید حتما به جهت نصب شدن آن خوب دقت نمود تا درست در محل مورد نظر قرار گیرد. چرا که در صورت نصب تسمه تایم به شکل برعکس این قطعه از خودرو به سرعت با استهلاک مواجه می‌شود و به طور قطع پیش از پایان عمر مفید خود دچار عیب و ایراد خواهد گردید. پس از انجام این کار می‌توان پیچ سر میل‌لنگ را باز کرد و چرخنده را از آن خارج نمود.

تسمه‌های خودرو در قسمت صندلی شاگرد قرار دارند. اگر از همان سمت به آنها نگاه کنیم جهت چرخش میل‌لنگ و تسمه تایم درست مانند جهت گردش عقربه‌های ساعت خواهد بود. در این مرحله همچنین باید از قرار گرفتن مفتولی که چرخ لنگر را قفل می‌کند در جای خود به شکل خالی از اشکال اطمینان حاصل کرد. پس از آن نوبت به خارج کردن کاسه نمد می‌رسد که می‌توان با استفاده از یک ابزار نوک تیز این کار را انجام داد. هنگام جا زدن کاسه نمد باید به این نکته توجه داشت که جهت قرارگیری آن صحیح باشد و قسمت تخت رو به سمت بیرون تنظیم شود.

حسن ختام تعویض تسمه تایم پژو 206

حسن ختام تعویض تسمه تایم پژو 206

هنگامی که کاسه نمد خودرو از محل خود خارج می‌شود زنجیر مخزن سوخت که در قسمت پشتی آن قرار گرفته است به راحتی قابل مشاهده خواهد بود. هرزگرد تسمه تایم را می‌توان مانند بلبرینگی دانست که محور پیچ متصل کننده‌ی آن به بدنه‌ی موتور در مرکز دایره‌ی بلبرینگ قرار نگرفته است. بنابراین هنگامی که تسمه تلیم مماس با آن قرار می‌گیرد می‌توان با گردش قسمت ثابت بلبرینگ میزان سفت بودن یا شل بودن تسمه را تنظیم نمود.

در مجموع میزان شل بودن یا سفت بودن تسمه تایم باید به اندازه‌ای باشد که اگر تسمه در طولانی‌ترین بخش موجود در راستای خود چرخانده شود، این چرخش بیش از نود درجه ادامه نیابد. منظور اصلی از طولانی‌ترین بخش موجود در راستای تسمه یعنی هر قسمت از تسمه که از یک محور گردش تا محور بعدی با شی دیگری در تماس نباشد.

هنگام کار کردن موتور خودرو این احتمال وجود دارد که تسمه تایم تا چندین میلیمتر در این بخش دچار لرزش گردد. به طور کل همواره سعی می‌شود که تسمه به اندازه‌ی یک سانتیمتر شل بسته شود تا از قدرت مانور مناسبی برخوردار باشد. هرچند که مکانیک‌ها برای اندازه‌گیری میزان شل بودن یا سفت بودن تسمه تایم از روش‌ها و ابزارهای مخصوص به خود استفاده می‌کنند. به هر حال با انجام مراحل یاد شده عملیات فنی تعویض تسمه تایم پژو 206 به پایان می‌رسد.

 
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا