توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اطلاعات داروییسلامت

پماد بیماری کهیر

پماد مخصوص کهیر

کهیر از بیماری‌های پوستی است که با تورم، قرمزی و خارش همراه است. برای درمان کهیر، می‌توان از داروهای خوراکی و موضعی تسکین‌دهنده خارش استفاده کرد. پماد بتامتازون و منتول دو نمونه پماد مخصوص کهیر هستند.


سیرافی ها| سرویس سلامت – 
کهیر یک واکنش حساسیتی است که در پوست رخ می‌دهد و سبب ایجاد برآمدگی‌های قرمز یا سفید رنگی می‌شود که اغلب با خارش‌های کلافه‌کننده همراه‌اند. این عارضه معمولا روند بهبودی طولانی و آزاردهنده‌ای به دنبال دارد.

دلیل ایجاد کهیر برای هر فرد ممکن است متفاوت از شخص دیگری باشد. حساسیت غذایی یا دارویی مهمترین علت بروز کهیر در بدن است. کهیر می‌تواند همراه با تنگی نفس، تغییر صدا، ورم لب‌ها، سرگیجه، تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال، تپش قلب، درد قفسه سینه و … باشد. بهترین راه برای پیشگیری از بروز کهیر پوستی، شناسایی محرک‌های کهیر است. شاید شناسایی عوامل ایجادکننده کهیر کمی سخت باشد اما به طور کلی با داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش، خواب کافی و دوری از استرس می‌توان بدن را تقویت کرده و از بروز بیماری‌هایی نظیر کهیر پیشگیری کرد.

کهیر

برای درمان کهیر می‌توان از درمان‌های خانگی و دارویی بهره گرفت. عدم استحمام با آب داغ، مرطوب نگه‌داشتن پوست، استفاده از صابون‌های ملایم، استفاده از دستگاه بخور، استفاده از کمپرس سرد و عدم استفاده از لباس‌های تنگ که باعث ایجاد اصطکاک بر روی پوست می‌شوند، همگی می‌توانند به روند بهبودی کمک کرده و دوره درمان را کوتاه‌تر کنند. برای سرعت بخشیدن به درمان کهیر می‌توان از داروهای خوراکی (کورتیکواستروئیدها) یا موضعی خاصی که در این زمینه توسط پزشک تجویز می‌شود، استفاده کرد. در ادامه با برخی از انواع پماد برای کهیر آشنا می‌شویم.


معرفی پماد مخصوص کهیر

۱. پماد بتامتازون

پماد بتامتازون

پماد بتامتازون (Betamethasone) معروفت‌ترین پماد مخصوص کهیر است که با سرکوب‌کردن سیستم ایمنی می‌تواند برای درمان برخی مشکلات پوستی مثل کهیر یا اگزما مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این دارو علائم بیماری را تا بهبودی کامل، کاهش می‌دهد. به طور معمول بزرگسالان یک تا سه مرتبه در روز و کودکان نیز یک مرتبه در روز از این پماد استفاده می‌کنند. این دارو به اشکال مختلف دیگری همچون آمپول، قطره و لوسیون هم موجود است.

قبل از اینکه دارو را بر روی پوست آسیب دیده قرار دهید محل را به خوبی شستشو داده و خشک کنید سپس یک لایه نازک از دارو را روی آن قرار داده و به آرامی مالش دهید تا جذب پوست شود. از آنجاییکه کودکان نسبت به عوارض داروها مقاومت کمتری دارند؛ توصیه می‌شود هیچگاه خودسرانه از این دارو برای رفع بیماری‌های پوستی فرزند کوچکتان (حتی در صورت مشابه بودن علائم بیماری با کودکی دیگر) استفاده نکنید.

عوارضواکنش‌های پوستی مثل سوزش، قرمزی و خارش، بی‌حسی، تحریک‌شدن پوست، تاول، آتروفی (تحلیل رفتن) پوست، رشد موی زائد و آکنه (در صورت مصرف نامتعادل و طولانی مدت) از عوارض مصرف این داروست.

در صورتی که قصد مصرف این دارو را دارید، بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این دارو و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید، اختصاص دارد.


۲. پماد منتول

پماد منتول

منتول (Menthol) از روغن نعنا استخراج می‌شود و به عنوان چاشنی و ماده معطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به عنوان پماد می‌تواند برای موارد مختلفی استفاده شود. از اثرات ضد درد پماد منتول برای رفع دردهای عضلانی استفاده می‌شود. منتول در تسکین سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی و احساس آرامش بسیار مؤثر است. علاوه بر این کرم منتول را می‌توان همراه با داروی آنتی‌هیستامین به عنوان پماد مخصوص کهیر، به منظور تسکین خارش ناشی از این بیماری استفاده کرد.

برای تسکین خارش ناشی از کهیر قبل از اینکه دارو را بر روی پوست آسیب دیده قرار دهید محل را به خوبی شستشو داده و خشک کنید سپس یک لایه نازک از دارو را روی آن قرار داده و به آرامی مالش دهید تا جذب پوست شود.

عوارضدر صورت مصرف صحیح و به اندازه عارضه جانبی خاصی به دنبال ندارد.

درمان کهیر با روش‌های خانگی

بسیاری از داروهایی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم حاوی ترکیبات گیاهی هستند که در لابراتوارهای مجهز با دیگر مواد ترکیب‌شده و به شکل دارو به دست ما می‌رسند. طبیعت داروخانه بزرگی است که در مواقع خاصی می‌توان به آن رجوع و درمان‌های گیاهی را جایگزین درمان‌های شیمیایی کرد. برای برطرف کردن خارش و التهاب ناشی از بیماری‌های پوستی مثل کهیر می‌توان از درمان‌های خانگی هم بهره برد. در لینک زیر با این روش‌های آسان و بدون عوارض آشنا می‌شوید.

 


خواهشمندیم در صورتی‌که تجربه مصرف هر کدام از این داروها را به عنوان پماد مخصوص کهیر داشته‌اید، نظرات و تجربیات خود را در انتهای همین صفحه در قسمت “ارسال نظر” با مخاطبان سیرافی ها در میان بگذارید.

 
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا