توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
سلامتمادر و کودک

۱۰ کلید رفتار با کودک بیش فعال

نکته کلیدی در رفتار با کودک بیش فعال نشان دادن توجه مثبت و تشویق فعالیت‌های کودک است. برای کودکتان زمان بگذارید و او را از توجه سیراب کنید.

سیرافی ها| سرویس مادر و کودک – اگر یک فرزند دردسرساز در خانه دارید که نشستن و گوش دادن به دستورات شما برایش غیرممکن است، احتمال دارد نشانه‌ای از بیش فعالی او باشد. اوضاع زمانی بدتر می‌شود که آموزگار مدرسه نیز از بی‌توجهی کودک در کلاس درس به شما شکایت کند. سوال این است که رفتار با کودک بیش فعال چگونه باید باشد و آیا راهی برای همراه کردن او با دستورات و قوانین خانه و مدرسه وجود دارد؟ در ادامه کلید‌های رفتار با کودک بیش فعال را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱۰ کلید رفتار با کودک بیش فعال

۱. پیاده روی روزانه

پیاده روی نه تنها ذهن، بلکه روح را نیز تازه می‌کند. پیاده روی علاوه بر کمک به کاهش وزن و سلامت قلب و عروق، موجب می‌شود تا کودک در بهترین حالت روحی خود قرار گیرد و تمرکز او را نیز افزایش می‌دهد. قدم زدن راه مناسبی برای از بین بردن افکار پریشان و لذت بردن از مناظر زیبای مسیر نیز هست.

 

پیاده روی با کودک


۲. یوگا و مدیتیشن

کودک بیش فعال انرژی فراوانی دارد و بهترین راه برای آرام کردن او این است که انرژی او را در جهت مثبت قرار دهید. یوگا و مدیتیشن، هنگامی که با هم ترکیب شوند، به او آموزش می‌دهند که چگونه این انرژی را هدایت می‌کند و با ذهن آگاهی زندگی می‌کند. او آگاهی خود را از محیط اطراف توسعه می‌دهد و در لحظه حال متمرکز می‌شود. در نهایت، توجه او به خودش جلب شده و حافظه بلند مدت او را نیز بهبود می‌بخشد.


۳. انجام وظایف روزانه در خانه

کار‌های روتین خانگی ممکن است در نگاه اول خسته کننده باشند، اما هنگامی که با هم کار کنید، می‌تواند به یک فعالیت خانوادگی سرگرم کننده تبدیل شود. کار‌های خانه را در میان فرزندانتان تقسیم کنید. باغبانی، چمن زنی، تمیز کردن آشپزخانه، پخت و پز و یا هر کار دیگری را در منزل به عهده کودکان بگذارید. انجام کار‌های خانه باعث ایجاد حس رضایت، مسئولیت پذیری و همچنین افزایش عزت نفس کودکان می‌شود و یک روش مفید برای رفتار با کودک بیش فعال خواهد بود!

 

انجام وظایف منزل


۴. کتاب‌خوانی

مجموعه‌ای از کتاب‌های جالب و باکیفیت برای خواندن در اختیار کودک قرار دهید. بدین ترتیب علاوه بر سرگرم شدن، قدرت یادگیری، حافظه و اطلاعات او را نیز بهبود می‌بخشید. کودکان هرچه بیشتر یاد بگیرند، بیشتر رشد می‌کنند، البته در نظر داشته باشید که در هر کاری افراط نکنید! تعدادی کتاب به او بدهید تا به انتخاب خود، یک یا دوتای شان را بردارد و شروع به خواندن کند. هنگامی که خواندن آن‌ها به پایان رسید، اجازه دهید کتاب‌های دیگری انتخاب کند.


۵. تغییر در رژیم غذایی

اختلالات ADHD (اختلال بی توجهی – بیش فعالی) و OCD (اختلال وسواس فکری) را می‌توان تا حدودی (یا به طور کامل در برخی موارد) با تغییر در رژیم غذایی کودک درمان کرد. کلیه غذا‌های فرآوری شده، قند‌های افزوده، نمک و هر آنچه که در بسته بندی‌های با مواد نگهدارنده وجود دارد یا با توجه به برچسب تغذیه‌ای آن ناسالم به نظر می‌رسد، از دسترس او دور کنید. غذا‌های تازه، سالم و ارگانیک خانگی، بهترین گزینه برای کودکان است. سالم خوری در بلند مدت موجب بهبود روحیه، شیوه زندگی و سلامت جسمی و روانی عمومی کودک می‌شود.

 

کتاب خوانی کودک


۶. حفظ تعادل

ایجاد یک سیستم ثابت از وظایف و پاداش‌ها در خانواده، با کمی انعطاف پذیری، برای کودک بسیار موثر است. شما نمی‌توانید کودک شلخته را به دلیل بی نظمی شکنجه دهید! پدر و مادر مسئول به درستی می‌دانند که چه زمانی باید کودک را با عواقب کارهایش مواجه کنند و چه زمانی با او وقت بگذرانند تا ثابت کنند که علی‌رغم اشتباهاتش دوستش دارند و به او اهمیت می‌دهند. سعی کنید پدر و مادری مسئول باشید، نه دیکتاتور و اقتدارگرا.


۷. نادیده نگیرید

از مهم‌ترین نکات رفتار با کودک بیش فعال نادیده نگرفتن اوست. در طول روز کودک را رها نکنید تا خود به تنهایی با کار‌های مدرسه، فعالیت‌های روزانه خود درگیر شوید. به او آنقدری که تمایل نشان می‌دهد، توجه کنید. بیش فعالی ناشی از کمبود توجه و قدردانی در زمان‌هایی است که کودکان کار‌های خوب و سازنده انجام می‌دهند. اگر کودکان متوجه شوند که شما تلاش‌هایشان را دیده اید و قدردان آن هستید، آرام می‌شوند و بیش فعالی به طور خودکار از بین می‌رود. اطمینان حاصل کنید که کار کودک را زود قضاوت نکنید، بر نکات مثبت تمرکز و از نکات منفی چشم پوشی کنید.


۸. 
اهمیت گفتگو

احساسات کودکتان را درک کنید و اجازه دهید کودک در مورد خود صحبت کند و ابراز کند که هر اتفاقی در روز افتاده چه تاثیری بر روی او داشته است. به او احساس راحتی و امنیت بدهید تا افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد و کاملا به صحبت‌های او توجه کنید! 


۹. دادن شانس دوباره

کودک را تشویق کنید تا کارش را پیش از ارائه یا ارسال دوباره به دقت بررسی کند. اگر اشتباهی رخ داده، به او شانس ترمیم و درست کردن آن را بدهید تا فرصتی برای تجربه آموزی او شود.


۱۰. 
زمانی برای تخلیه احساسات

اهمیت زمان استراحت و تفریح را فراموش نکنید. هنگامی که کودک از کلاس و درس بیش از حد خسته شده، دادن یک زنگ تفریح باعث تخلیه احساسات و آرام شدن او می‌شود. این از کلیدی ترین نکات رفتار با کودک بیش فعال است. 

بازی و سرگرمی برای کودک بیش فعال

در ادامه چندین فعالیت و بازی برای سرگرم نگه‌داشتن کودکان بیش فعال معرفی کنیم.

  • انجام فعالیت اشتراکی با دیگران : یک پروژه مشترک با دیگر کودکان در کلاس درس تعریف کنید. شراکت کودک با همکلاسی هایش در یک فعالیت مشترک باعث آرام‌تر شدن و افزایش صبر و تحمل کودک می‌شود.
  • هنر‌های رزمی: اگر فرزند شما دارای انرژی فراوانی است، زمان آن رسیده که از انرژی او استفاده مفیدی بکنید. او را در کلاس هنر‌های رزمی مانند کونگ فو یا کاراته نام‌نویسی کنید. مشاهده خواهید کرد که علاوه بر تناسب اندام، آرامش و اعتماد به نفس بیشتری به دست می‌آورد.

 

هنر‌های رزمی

  • معجزه‌ای به نام توپ استرس: توپ‌های استرس باعث افزایش توجه و تمرکز کودک می‌شوند. توپ استرس یک راه فوق العاده برای مقابله با مشکلات پیچیده احساسی کودک است.
  • بازی کردن: بازی کردن با کودک را فراموش نکنید. بازی درون خانه یا بیرون از آن فرقی نمی‌کند. شطرنج، دبرنا، جنگا و UNO را امتحان کنید. اگر کودک جست و خیز را دوست دارد، خارج از منزل بازی‌هایی مانند تنیس روی میز، بدمینتون، فوتبال، دوچرخه سواری و بسکتبال گزینه خوبی هستند.
  • شنا: شنا فعالیتی شگفت انگیز برای کودکان بیش فعال است. کودک هنگام شنا، نظم جسمی پبدا می‌کند، کالری می‌سوزاند، هماهنگی حرکات دست و پا را پیدا می‌کند و لذت می‌برد! کسی چه می‌داند؟ شاید این نقطه شروعی برای تربیت یک ورزشکار حرفه‌ای باشد!

 

بازی کردن با کودک

سخن آخر

بیش فعالی یک دوره طبیعی در میان کودکان است و نیاز به آن دارد که پدر و مادر توجه بیشتری به کودک داشته باشند تا مشکلی رخ ندهد. کلید‌های رفتار با کودک بیش فعال را گام به گام اجرا کرده و صبوری پیشه کنید، به زودی نتیجه مثبت آن را خواهید دید.


شما چه تجربه ای در رفتار با کودک بیش فعال دارید. کدام رفتار را مثمرثمر و کدام رفتارها را نسبت به کودک بیش فعال مضر می‌دانید؟ سوالات و دیدگاه‌های خود را از طریق بخش «ارسال نظر» با ما در میان بگذارید.
برگرفته از: first cry

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا