توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسی

مدیریت احساسات در محل کار چگونه است؟

مدیریت احساسات در محل کار چگونه است؟

مدیریت احساسات در محل کار یکی از بزرگ ترین چالش هایی است که هر شخص شاغلی با آن رو به رو می شود، گاهی افراد در محیط کاری در شرایطی قرار می گیرند که ممکن است برای آن ها عواقب خوبی نداشته و باعث بروز بعضی از احساسات نامطلوب در شخص شود. در چنین شرایطی کنترل و مدیریت نکردن احساسات منفی می تواند مشکلات بزرگی را در حیطه کاری برایشان پیش بیاورد.

مدیریت احساسات در محل کار

عوامل مختلفی در محیط کاری شما از قبیل تاخیر و کسری در حقوق، تعلیق کارکنان، تغییر سمت، برخورد اشتباه همکاران، انتظارات بیجای رییس یا مدیران و … می تواند شما را دچار احساسات منفی و تخریب گر کند که بروز آن ها قطعا شرایط را برای شما سخت تر خواهد کرد، به یاد داشته باشید بروز مشکلات این چنینی در همه محیط های کاری امری طبیعی است اما این شما هستید که تصمیم می گیرید در برخورد با چنین معضلاتی چگونه رفتار کنید و این شما هستید که باید به بهترین شکل احساسات منفی خود را مدیریت و کنترل نمایید تا بتوانید شرایط بهتری را برای خود رقم بزنید.

نحوه صحیح کنترل احساسات در محل کار

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به عواطف و احساسات منفی که ممکن است در محیط کار برای شما مخرب باشند، همچنین راهکار های رهایی از این احساسات مخرب نیز عنوان شده است.

ناراحتی، آزردگی و ناامیدی خود را مدیریت کنید

ممکن است به دلایل مختلفی مانند پیش نرفتن روند کار آن طور که برنامه ریزی کرده بودید، بی نظمی همکاران و یا انتظارات بیجا رییستان از شما، باعث ناراحتی، ناامیدی و یا آزردگی شما در محیط کارتان شود، دلیل هرچه که باشد شما باید بتوانید خود را از شر چنین احساسی برهانید.

چگونگی کنترل عصبانیت در محیط کار

بهتر است ابتدا مکث کرده و ذهن خود را آرام کنید، سپس به نکات مثبت آن اتفاق فکر کنید، زمانی که شما ذهنتان را به سمت مثبت اندیشی سوق می دهید، باعث می شود شما به آن موضوع از جنبه های دیگر بنگرید، بهتر است به این مساله فکر کنید که دیگران از روی عمد و برای ناراحت کردن شما این کار را انجام نداده اند و قصدی در کار نبوده است. بعد از این که کمی آرام شدید آخرین باری که احساس نا امیدی داشتید را به یاد بیاورید و به نتیجه آن فکر کنید، متوجه خواهید شد که این احساس آزردگی و ناراحتی در حل مشکل به شما کمکی نکرده، پس اکنون نیز قرار نیست مشکل شما با این احساسات منفی برطرف شود، زمانی که به همه این ها فکر کنید راحت تر می توانید از این احساسات رهایی یابید.

آموختن نکات مهم درباره مدیریت احساسات در محل کار

نگران بودن را از خود دور کنید

برای مدیریت احساسات در محل کار در چنین شرایطی باید نگرانی ها و اضطراب را از خود دور کنید و افکار خود را با نگرانی های بی مورد درباره مسائل مختلف مشغول نکنید، اگر به نگرانی ها میدان بدهید بازدهی شما در محیط کارتان کم خواهد شد، برای دوری از اضطراب و نگرانی نفس های عمیق بکشید و آنقدر تمرین کنید تا ضربان قلبتان آرام شود، آنقدر روی تنفستان تمرکز کنید تا باعث شود تمام افکار از ذهن شما خارج شوند، سپس برای بهبود اوضاع و رفع مشکلی که باعث نگرانی تان شده است تمرکز کنید و سعی کنید از اتفاق پیش آمده به عنوان یک فرصت جدید برای بهتر شدن اوضاع استفاده کنید. نگرانی و اضطراب اعتماد به نفس شما را کاهش خواهد داد پس اجازه ندهید این دلایل بی هوده مانعی برای ابراز عقیده شما شوند.

عواطف منفی در محیط کار

اگر نگرانی های متعددی ذهن شما را آشفته کرده است بهترین روش نوشتن آن ها می باشد، می توانید آن ها را به صورت یک لیست در جایی یادداشت کنید، در این صورت زمانی که نگرانی ها به ذهن شما می آیند خیالتان راحت است که آن ها را جایی نوشته اید و طبق برنامه ریزی قرار است برایشان فکری بکنید، پس به راحتی فراموشتان می شوند. اما به محض اینکه زمان مناسب فرا رسید  به سراغ لیستتان بروید و به آن ها رسیدگی کنید و هر اقدامی که لازم است را بررسی کرده و انجام دهید.

روابط غیر حرفه ای در محیط کار

عصبانیت و خشم خود را کنترل کنید

خشم خارج از کنترل یکی از مخرب ترین احساساتی است که حتما باید در همه محیط ها از آن جلوگیری شود، یادگیری کنترل چنین خشم و عصبانیتی برای محیط کار و حفظ شغل بسیار ضروری است. برای مدیریت خشم ابتدا باید شما علائم به وجود آمدن آن را در خود بدانید و سعی کنید در همان مراحل اولیه اش آن را تشخیص داده و مهار کنید، اگر احساس کردید عصبانیت شما شروع شده است کاری را که در حال انجامش هستید متوقف کنید، چشمان خود را ببندید و تمرین تنفس عمیق را انجام دهید، این کار باعث می شود خشم تان تا حدودی کنترل شود و ذهنتان رهایی یابد، اگر هنوز هم عصبانی هستید خود را در وضعیت عصبانیت شدید تجسم کنید، کار ها، رفتارها و حرف هایی که ممکن است انجام دهید یا به زبان بیاورید را مجسم کنید و با خود فکر کنید آیا واقعا قرار است چنین اعمالی از شما سر بزند؟ قاعدتا به این نتیجه خواهید رسید که چنین رفتار و سخنانی شایسته شما در محیط کار نخواهد بود و این مساله قطعا به آرامش شما کمک خواهد کرد.

مدیریت احساسات در محل کار و شغل خود

تنفر و غرور را کنار بگذارید

برای همه و یا تعداد بسیاری از افراد پیش آمده که در محیط کاری خود نسبت به برخی از اشخاص و یا نسبت به انجام کاری حس تنفر و یا انزجار داشته باشند، اگر شما مجبورید با کسی کار کنید که دوستش ندارید و نمی توانید به هر دلیلی با او کنار بیایید بهتر است به جای نشان دادن این موضوع به او غرور خود را کنار بگذارید و با کمال ادب و احترام با او رفتار کنید و سعی کنید رفتارتان با او مانند دیگر همکارانتان باشد زیرا به صرف اینکه شخصی با شما رفتاری غیر حرفه ای دارد نباید شما هم با او غیر حرفه ای برخورد کنید. یکی از مهم ترین نکات در مدیریت احساسات در محل کار این است که اگر دیدید فردی در محیط کار غیر حرفه ای و بی ادبانه رفتار می کند بهتر است به او تذکر داده و سپس محیط را ترک کنید زیرا در محیط کار چنین رفتاری به دور از نزاکت می باشد.

چگونه در محیط کار شاد باشیم

باید بدانید قرار نیست همیشه همه چیز بر وفق مراد شما باشد، اگر اتفاقی بر خلاف برنامه ریزی و هدف شما پیش آمد دلیل بر شکست شما نیست، با تلاش دوباره بایستید و از نوع شروع کنید، یادتان باشد برای موفقیت در محیط کار همیشه لبخند بزنید تا هم خودتان احساس خوبی داشته باشید و هم دیگران با دیدن شما این احساس خوب را دریافت کنند.

برای آشنایی با مشکل در محیط کاری برای کارمندان و پیامدهای محیط کار ناسالم می توانید این مطالب را دنبال کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga-mag.com

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا