توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی ها مذهبیدعا و طلسم

معنی اسم حسن الخالقین از اسم های خداوند,عدد ابجد اسم حسن الخالقین

معنی اسم حسن الخالقین از اسم های خداوند,عدد ابجد اسم حسن الخالقین

در این پست از سایت ذکر و دعا و تعبیر خواب دعا سایت doasite.com معنی اسم احسن الخالقین از اسم های خداوند,عدد ابجد اسم حسن الخالقین را قرار دادیم . یکی دیگر از اسم های اعظم خداوند احسن الخالقین می باشد به معنی بهترین آفریننده و نیکوترین خلق کننده که از صفات خداوند می باشد و عدد ابجد اسم احسن الخالقین ۹۴۱ می باشد . دعا سایت …

,احسن الخالقین,احسن الخالقین یعنی چه,احسن الخالقین معنی,احسن الخالقین به چه معناست,احسن الخالقین در قران,احسن الخالقین چیست,احسن الخالقین یعنی چی,احسن الخالقین تفسیر,احسن الخالقین کلمات,احسن الخالقین سفر الدغیلبی کلمات,فتبارک الله احسن الخالقین یعنی چه,تبارک الله احسن الخالقین یعنی چه,فتبارک الله احسن الخالقین یعنی چه,یا احسن الخالقین یعنی چه,أحسن الخالقین معنى,فتبارک الله احسن الخالقین معنی,فتبارک الله احسن الخالقین به چه معناست,معنی فتبارک الله احسن الخالقین چیست,معنی تبارک الله احسن الخالقین چیست,منظور از احسن الخالقین چیست,فتبارک الله احسن الخالقین یعنی چی,تبارک الله احسن الخالقین یعنی چی,تبارک الله احسن الخالقین تفسیر المیزان,تبارک الله أحسن الخالقین تفسیر البرهان,أتدعون بعلا وتذرون أحسن الخالقین تفسیر,احسن الخالقین کلمات سفر,شیله احسن الخالقین کلمات,تبارک الله أحسن الخالقین کلمات,تبارک الله والله احسن الخالقین کلمات,أحسن الخالقین سفر الدغیلبی کلمات

ذکر احسن الخالقین,خواص و فواید احسن الخالقین,ترجمه فارسی اسم احسن الخالقین,مفهوم و شرح اسم احسن الخالقین,آثار و برکات گفتن اسم احسن الخالقین,احسن الخالقین به معنی بهترین آفریننده

معنی اسم حسن الخالقین از اسم های خداوند,عدد ابجد اسم حسن الخالقین

احسن الخالقین (اسم الله)

بهترین آفریننده

احسن الخالقین* ابجد: ۹۴۱ * معنا: نیکوترین خلق‌کننده

معنای احسن الخالقین

عبارت مبارکه احسن الخالقین که یکی از برجستگی های قرآن را برای ما بیان می کند، اولین بار در سوره مبارکه مومنون بیان شده است.

«ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَهَ مُضْغَهً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَهَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»(سوره مومنون-۱۴)

البته به شکلی دیگر در سوره سجده نیز از آن روایت شده است. این کلمه و معادل آن در سوره سجده، هر دو در ذیل خلقت انسان بیان شده که خود معنا و مفهوم خاصی را در ذهن تداعی می کند.

قبل از ورود به بحث اساسی مناسب است از کلمه “حَسَن” و “حُسن” و “احسن” که در فارسی به معنای زیبایی است، به شکل های مختلف از این کلمه و کلمه خلق و خالق بیان داشته باشیم زیرا در ورود بحث به مسائل معارف، از همین واژه های الهی و قرآنی و وحیانی است که همه درهای را به روی ما باز می کند.

حُسن و زیبایی معنایی بدیهی در بین همه مردم است، در عین حال معنایی مبهم دارد که باید آن را کنکاش کنیم. باید دید حسن و زیبایی چیست.

زیبایی در عبارات علمای وزین ما به معنای چینش درست و صحیح بین اجزای اشیا و بین آن شی و هدف خلقت است.

هر چه این چینش و تنظیم با حقیقت اشیاء نزدیک تر باشد، زیبایی خود را جلوه گرتر می‌کند و فهم آن مقدور کسانی است که دارای روح لطیف و آینه وار از حقیقت باشند.

بنابراین آنانی که در طی زمان و مکان روح خود را آلوده نموده اند، از حقیقت واقعی زیبایی دور و بی نصیب شده اند و تا آنجا که بتدریج همه عالم را تیره و تار می‌بینند.

تیره و تار بودن عالم به آینه وجودشان بر می گردد. که در آن به قول قرآن دسیسه کرده اند:«وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا»(سوره شمس-آیه۱۰) اما آنانی که روح خود را با حقایق رحمانی و لطایف سبحانی جلا داده اند، حقیقت و زیبایی را آن گونه که آفتاب حقیقت عالم درخشش دارد و به اندازه تقرب خود و ظرف و و عاء قلبشان دریافت می کنند

بنابراین زیبایی عالم که بر می گردد به حقیقت الهی، خود جلوه ای است از حقیقت عالم و این را هر فردی به اندازه وجود خود دریافت کرده و شیفته آن می شود.

زیبایی که در این کلمه قرآنی آمده، آن چنان مقهور کننده است که همه را شیفته و فریفته خود می کند تا جایی که مومن و کافر محو وجود آن شده و عقل را به کناری می اندازند و محو روی زیبای او می‌شوند.

اما کلمه دوم یعنی خلق و خالق، که در این آیه به کار رفته نیز یکی از واژه های درخور تامل است.

خلق به معنای قدر و اندازه است. قدر همان مهندسی اشیاء است. یعنی هر کسی که خلق شیء می کند به یک عنوان مهندسی آن شیء را به عهده دارد و این را هم در خارج می توان درک کرد چرا که عالم هستی در یک صورت کلی به دو بخش تقسیم می شود؛ عالم امر و عالم خلق.

در عالم امر حد و حدود خاصی وجود دارد که قابل مقایسه و قیاس قدری نیست.

عالم خلق بر خلاف آن عالم اندازه است. هر شیء علاوه بر این که به اندازه های خاصی ساخته شده است در جزئیات اجزا و چینش اجزاء آن نیز اندازه ها رعایت شده.

در انسان می بینیم انسان دارای قد، عرض و دست و پاهایی است قلب او انگشتان او و وهمه اشیایی که در جزئیات وجودی انسان به کار رفته دارای اندازه هایی است، در عین حال همین انسان با دیگر اشیاء دارای قدر و اندازه متناسبی است.

خلق به معنای دیگری هم به کار برده شده یعنی آفرینش وجود وی از عدم. خالق، اسم فاعل است به معنای سازنده و آفریینده.

در ابتدای امر باید گفت خالق تمام اشیا و موجودات خدای سبحان است، خدایی که همه اشیاء را از عدم به وجود آورد چون همه اشیاء فقیر بالذات اند و خدا غنی بالذات.

فقیر بالذات مایه وجودی خود و همه هستی اش را باید از غنی بالذات به دست آورد:

«یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»(سوره فاطر-آیه ۱۵)

با این عبارت می توان فهمید انسان در ذات هستی خود فقیر است هیچ ندارد و هر چه دارد از غنی بالذات است پس خالق واقعی و هستی بخش بالذات خدا است و لاغیر.

ولی خدای سبحان عطابخش به تمام عالم است و این صفت را به دیگر موجودات به اندازه وسع وجود آن عطا کرده هر ذی شعوری در هر مرتبه ای از مراتب خلقت از این عطای رحمانی نصیبی می برد و اسم خالق را به دست می آورد ولی خالق با واسطه.

مثلا کشاورزی که بذری می پاشد خود نوعی خالق است یا مهندسی که ساختمانی می سازد خود نوعی خالق است ولی با واسطه چون فکر او قدرت او مهندسی او همه و همه از طرف خداوند سبحان است.

حتی انسان هایی هستند که خالق انسان دیگر اند. مادر، خالق انسان است و آن را در وجود خود پرورش می دهد بدون اینکه به آن توجه داشته باشد.

البته در تمام این‌ها خالق واقعی باز خداست ولی بالواسطه به انسان ها برمی‌گردد. این در مراتب مادی. ولی از عالم مادی بدل شده و به عالم امر وارد شویم به عبارت دیگر از عالم خلق به درآییم و به عالم امر داخل شویم.

انسان هایی به واسطه تقرب به دستگاه حق و به دست آوردن قدرت روحی می توانند بدون واسطه اشیاء مادی خالق اشیاء یا تحولی جدید شوند و از خود خلق نمایند

مثلا حضرت عیسی ابن مریم (ع) بیماران را شفا می داد یا پرنده ای را از گِل درست می کرد و به آن می دمید، روح دمیده می شد و حیات جدید پیدا می کرد و مسمّا باسمه محیی می گردید؛ این هم نوعی خلق و خالقیت است که همه آنها با اذن تکوینی خداوند صورت می گیرد. لذا خلق و خالقیت به دو نوع تقسیم می شود،خالقیت بالذات یا بالواسطه یا بالغیر.

منبع : ویکی اهل بیت

,معنی احسن الخالقین,معنای احسن الخالقین,معنی احسن الخالقین,معنی فتبارک احسن الخالقین,معنی فتبارک الله احسن الخالقین,معنی فتبارک الله احسن الخالقین سوره مومنون,معنی فتبارک الله احسن الخالقین چیست,معنی تبارک الله احسن الخالقین چیست,معنی فتبارک الله احسن الخالقین به فارسی,معنی فتبارک الله و احسن الخالقین,معنای فتبارک الله احسن الخالقین,معنای تبارک الله احسن الخالقین,معنی الله احسن الخالقین,معنى احسن الخالقین,معنى تبارک الله احسن الخالقین,معنى ایه تبارک الله احسن الخالقین,معنى أتدعون بعلا وتذرون أحسن الخالقین,معنى کلمه تبارک الله احسن الخالقین,معنى الایه تبارک الله احسن الخالقین,معنی فتبارک الله احسن الخالقین,معنی عبارت فتبارک الله احسن الخالقین,معنی فتبارک الله احسن الخالقین قران هشتم,معنی آیه فتبارک الله احسن الخالقین سوره مومنون آیه ۱۴ چیست,ترجمه فتبارک الله أحسن الخالقین

برگرفته از سایت دعاگو

*************************************************

بازنشر : دعا سایت (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی و فال و تعبیر خواب و باستان شناسی )

doasite.com

همچنین بخوانید:  تعبیر خواب نیش زدن و کشتن عنکبوت از منابع مختلف

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا