توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بیماری هاتوصیه های پذشکی

درباره عوارض آپنه خواب بیشتر بدانید

درباره عوارض آپنه خواب بیشتر بدانید

درباره عوارض آپنه خواب بیشتر بدانید

درباره عوارض آپنه خواب بیشتر بدانید
آپنه خواب یک اختلال جدی در خواب است که در آن تنفس مکررا متوقف شده و شروع می شود. اگر دچار خر و پف در هنگام خوابیدن می شوید، ممکن است آپنه خواب داشته باشید و حتی بعد از یک شب کامل خوابیدن احساس خستگی می کنید.
انواع اصلی آپنه خواب عبارتند از:
آپنه انسدادی خواب، فرم شایع تر است که وقتی عضلات گلو را آرام می کند، رخ می دهد.
آپنه مرکزی در خواب، زمانی اتفاق می افتد که مغز شما سیگنال های مناسب را برای عضلات کنترل تنفس ارسال نمی کند.
سندرم آپنه خواب کمپلکس، همچنین به عنوان آپنه مرکزی خواب در حال ظهور شناخته شده است و زمانی رخ می دهد که کسی هر دو آپنه انسدادی خواب و آپنه مرکزی خواب را داشته باشد.
اگر فکر می کنید ممکن است هر نوع آپنه خوابی داشته باشید، به پزشک خود مراجعه کنید. درمان می تواند نشانه های شما را کاهش دهد و ممکن است به جلوگیری از مشکلات قلبی و سایر عوارض جانبی کمک کند.
علائم
علائم و نشانه های آپنه انسدادی و مرکزی خواب همپوشانی دارند، گاهی اوقات تعیین نوع آپنه خواب مشکل می شود. شایع ترین علائم و نشانه های آپنه انسدادی و مرکزی خواب عبارتند از:
خروپف با صدای بلند، که معمولا در آپنه انسدادی خواب دیده است
بخش های قطع تنفس در هنگام خواب که توسط فرد دیگری مشاهده می شود
بیداری ناگهانی همراه با ضعف نفس، که احتمالا نشان می دهد نوع آن، آپنه مرکزی خواب است.
بیدار شدن با دهان خشک یا گلو درد
سردرد صبحگاهی
مشکل در هنگام خواب (بی خوابی)
خواب بیش از حد در طول روز (Hypersomnia)
مشکلات تمرکز
تحریک پذیری
علل آپنه انسدادی خواب
آپنه انسدادی خواب وقتی رخ می دهد که عضلات پشت گلو شما آرام باشند. هنگامی که ماهیچه ها آرام می شوند، راه های هوایی شما در حین نفس کشیدن بسته می شوند و شما نمی توانید هوای کافی را دریافت کنید. این ممکن است سطح اکسیژن را در خون شما کاهش دهد. مغز شما این ناتوانی در تنفس را احساس می کند و به طور خلاصه شما را از خواب می کند تا بتوانید راه هوایی خود را دوباره باز کنید. این بیداری معمولا خیلی کوتاه است که شما آن را به یاد نمی آورید.
شما ممکن است مشکل خروپف، خفه شدن یا گاز گرفتگی را داشته باشید. این الگو می تواند تمام شب بین پنج تا ۳۰ بار در هر ساعت تکرار شود. این اختلالات باعث کاهش توانایی شما در رسیدن به فازهای مورد نظر عمیق و آرام بخش خواب می شود و احتمالا در طول ساعات خواب بیدار خواهید شد.
افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب ممکن است متوجه باشند که خواب آنها قطع شده است. در واقع، برخی از افراد مبتلا به این نوع آپنه خواب فکر می کنند که همه شب به خوبی می خوابند.
علل آپنه مرکزی خواب
آپنه خواب مرکزی یک نوع کمتر رایج از آپنه خواب است و زمانی رخ می دهد که مغز شما قادر به ارسال سیگنال به عضلات تنفسی شما نیست. این به این معنی است که شما برای مدت کوتاهی تنفس نمی کنید. شما ممکن است با تنگی نفس بیدار شوید یا اوقات سختی برای خوابیدن داشته باشید.
عوامل خطر
آپنه خواب می تواند بر هر کسی، حتی کودکان تاثیر بگذارد. اما عوامل خاصی باعث افزایش خطر آپنه خواب شما می شود:
آپنه انسدادی خواب
اضافه وزن
افرادی که چاق هستند، چهار برابر بیشتر آپنه خواب را در مقایسه با افرادی دارای وزن طبیعی دارند. رسوبات چربی در اطراف راه هوایی فوقانی ممکن است تنفس شما را مختل کند. اما همه کسانی که آپنه خواب دارند، دارای اضافه وزن هستند.
دور گردن ضخیم
افراد مبتلا به گردن ضخیم ممکن است راه های هوایی باریکی داشته باشند. برای مردان خطر افزایش می یابد اگر دور گردن ۱۷ اینچ (۴۳ سانتیمتر) و بزرگتر باشد. در زنان، اگر گردن حدود ۱۵ اینچ (۳۸ سانتیمتر) یا بیشتر باشد، خطر افزایش می یابد.
راه هوایی محدود
ممکن است یک گلو که به طور طبیعی باریک باشد را به ارث برده باشید یا ممکن است لوزه ها یا آدنوئید ها بزرگ شوند و راه هوایی را مسدود کنند که مخصوصا در کودکان مبتلا به آپنه خواب دیده می شود.
مرد بودن
مردان دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به آپنه خواب را دارند. با این حال، زنان در صورت اضافه وزن، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند و خطر پس از یائسگی نیز افزایش می یابد.
پیر شدن
آپنه خواب عمدتا در افراد مسن رخ می دهد.
سابقه خانوادگی
اگر شما دارای اعضای خانواده با آپنه خواب هستید، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرید.
مصرف الکل یا آرام بخش
این ماده ها عضلات را در گلویتان آرام می کنند.
سیگار کشیدن
سیگاری ها سه برابر بیشتر در معرض خطر آپنه انسدادی نسبت به کسانی هستند که هرگز سیگار نکشیده اند. سیگار کشیدن ممکن است میزان التهاب و احتباس مایعات در راه هوایی بالا را افزایش دهد. این خطر احتمالا بعد از ترک سیگار از بین می رود.
گرفتگی بینی
اگر دچار مشکل تنفس در بینی خود هستید، احتمال بیشتری برای ایجاد آپنه انسدادی خواب دارید.
آپنه مرکزی خواب
مسن شدن
مردان مسن و سالخوردگان بیشتر در معرض آپنه مرکزی خواب قرار دارند.
اختلالات قلبی
افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلبی در معرض خطر آپنه مرکزی خواب هستند.
استفاده از داروها
داروهای ضد درد، داروهای ضد افسردگی، به ویژه داروهای دارای مصرف طولانی مدت مانند متادون، خطر آپنه مرکزی خواب را افزایش می دهند.
سکته مغزی
افرادی که دچار سکته مغزی شده اند در معرض خطر آپنه مرکزی خواب قرار دارند.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا