توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تغذیه و رژیم غذاییسلامتورزش

رژیم غذایی ورزشکاران در مسافرت ۱

رژیم غذایی ورزشکاران در مسافرت 

همه افرادی که در تیم های ورزشی و ورزش را در هر رشته ای به صورت حرفه ای دنبال می کنند برای مسابقات به شهرها و کشورهایی سفر می کنند که نحوه و نوع تغذیه این افراد نقش زیادی در موفقیت آن ها دارد همراه ما باشید با رژیم غذایی ورزشکاران در مسافرت .

با توجه به اینکه خیلی اوقات مسابقات ورزشی در شهرها یا کشورها مختلف انجام می‌شود و ورزشکاران باید به محل برگزاری مسابقات بروند رعایت نکات زیر به آنها کمک می‌کند خود را با شرایط محیط برگزاری مسابقات و فق داده و در بهترین وضعیت آمادگی بدنی باشند.

رژیم غذایی ورزشکاران در مسافرت ۱
قبل از اعزام:

۱۲ هفته قبل از سفر از شرایط اقلیمی‌محل مسابقات، رطوبت، میزان آلودگی و ارتفاع آن از سطح دریا اطلاع پیدا کنید: لوازم وتجهیزات مورد نظر را خریداری کرده و از نحوه ارائه خدمات بهداشتی، پزشکی و کادر تیم پزشکی آگاه شوید. عادات غذایی، غذاهای رایج، کیفیت، نحوه ارائه غذا درمقصد اختلاف زمانی مبدا -مقصد، جدول زمانی دقیق مسابقات (روز، ساعت و محل دقیق) از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کرد.

از جمله مشکلاتی که یک ورزشکار در سفر با آن مواجه می‌شود می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

* دسترسی به رستوران‌هایی که ورزشکار به غذای آن عادت داشته باشد محدود می‌شود.

* به علت سفر هوایی در معرض دهیدراتاسیون به علت رقیق بودن هوا و نبود رطوبت هستند.

* احتمال مسمومیت غذایی وجود دارد.

* غذاها و نوشیدنی‌های ناآشنا ممکن است سبب بروز اسهال، یبوست، نفخ یا استفراغ شود.

* اسهال ناشی ازمصرف آب یا غذای آلوده به باکتری‌ها، ویروس‌ها یا انگل‌ها.

* بیماری حرکت و تهوع

* ابتلا به سندروم Jet lag و اختلال درساخت فیزیولوژیک فرد و بهم ریختن زمان خواب و بیداری. این یک سندروم موقت بالینی است که در پاسخ به اختلال در ریتم بیولوژ یک طبیعی بدن ایجاد می‌شود. علائم آن احساس کسالت، خواب آلودگی در روز و بی‌خوابی شبانه، اختلال شبانه، اختلال درتمرکز، بی‌قراری، اختلالات گوارشی، بی‌اشتهایی و خستگی می‌باشد.

غالبا وقتی مسافر از سه منطقه زمانی یا بیشتر عبور می‌کند و یا در مسافرت‌های از غرب به شرق که با عبور از شش ناحیه زمانی همراهست و باعث افت ۱۰ درصدی عملکرد فرد است این سندروم رخ می‌دهد. به همین دلیل هر چه تعداد نواحی زمانی بیشتر باشد زمان لازم برای تطابق بیشتر است.

در واقع به ازا هر ناحیه زمانی برای تطابق یک روز وقت لازم است و به ازا هر یک ساعت جابجایی ناحیه زمانی ۲۴ ساعت حضور پیش هنگام مناسب است.

قابل ذکر است جهت حرکت از شمال به جنوب یا بالعکس که همراه با گذر ازنواحی زمانی نباشد به تطابق زمانی نیاز است. در حرکت به سمت غرب تطابق بدن با ناحیه زمانی جدید ۳۰ تا ۵۰ درصد سریعتر از حرکت به سو شرق حاصل می‌شود. (با مسافرت سریع به سوی غرب آهنگ شبانه‌روزی به تاخیر افتاده و با حرکت به شرق جلو می‌افتد)

هرچه شخص درمحیط جدید با علائم تاثیرگذار خارجی به خصوص نور خورشید زودتر مواجه شود سریعتر تطابق پیدا خواهد کرد.

رژیم غذایی ورزشکاران در مسافرت ۱

توصیه‌ها:

* با رسیدن به محل جدید و عده‌های اصلی غذا را طبق زمان معمول آن منطقه بخورید.

* مایعات فراوان بنوشید.

* قبل از پرواز از غذاهای سبک استفاده کنید.

* صبحانه با پروتئین بالا و نهار و شام با کربوهیدرات بالا و پروتئین مصرف کنید.

* از مصرف کافئین تا پایان پرواز خودداری کنید.

* از مصرف الکل بپرهیزید.

* بعد از پرواز فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی خود را از سر بگیرید.

چند نکته درباره سفرهای طولانی همراه با تغییر مدار:

طوری برنامه‌ریزی کنید که به ازا هر مدار یک روز زودتر درمحل مورد نظر باشید.و در سفرهایی که باید از بیش از شش منطقه زمانی عبور کنید بهتر است از پرواز شرق به غرب استفاده کنید.در صورتی که نمی‌توانید درمدت زمان لازم زودتر به مقصد برسید سعی کنید تا آنجا که ممکن است به اندازه کافی استراحت کنید و از پرخوری و تغییر غیرمنتظره رژیم اجتناب کنید. درپرواز طولانی از نشستن زیاد بپرهیزید تا دچار ورم نشوید.

بهتر است از غذاهای پرکربوهیدرات در شب استفاده کنیدتا باعث ترشح سروتونین و خواب بهتر شود. در بدو ورود به مقصد نرمش سبکی انجام دهید.

از آنجا که استرس سفر نیاز شما را به پروتئین افزایش می‌دهد بهتر است پروتئین اضافه را در وعده صبحانه بگنجانید تا سبب ترشح کاتکولامین‌ها شود.
بیماری حرکت:
در مسافرت‌های زمینی و دریایی دراثرعدم تعادل بین دو سیستم دهلیزی و حس بینایی به وجود می‌آید. و با درد در بالای شکم، تعریق، رنگ پریدگی، تهوع، گیجی و استفراغ همراه است.

بهتر است قبل از سفر غذای سبک بخورید و با تکیه زدن به پشت سری حرکات سرو گردن را محدود کنید از مطالعه یا تماشای فیلم، مصرف سیگار و نوشابه الکلی بپرهیزید.
از داروهایی چون دیمن هیدرینات، دیفن هیدرامین، میکلیزین استفاده کنید.

در صورت ابتلا به تهوع در طی سفر نکات زیر را رعایت کنید:

* پرهیز از غذاهای چرب یا خیلی شیرین

* استفاده از غذاهای کم حجم مثل تست، کر‌اکر

* پرهیز از نوشیدن شیر و نوشیدنی‌های کافئین دار، نوشیدنی‌های شیرین، غذاهای نفاخ

* نوشیدن مایعات کافی

* سر را بالا نگه دارید
* آهسته غذا بخورید

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا