توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهسلامتفواید غذاها

خواص آب طالبی؛ ۶ خاصیت باورنکردنی آب این میوه کدامند؟

متعادل سازی فشار خون، بهبود عملکد دستگاه ایمنی بدن و تضمین سلامت چشم از جمله مهمترین خواص آب طالبی است. ویتامین B۶، نیاسین، ویتامین آ و فولات نیز در این میوه یافت می‌شود.

خواص آب طالبی

سیرافی ها| سرویس سلامت – در کشور ما آب طالبی یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین آب میوه‌ها است، اما آیا تا کنون به غیر از طعم آن به خواص آب طالبی فکر کرده اید؟ آیا این آب میوه می‌تواند فوایدی برای بدن شما داشته باشد یا همین تنها فایده آن این است که طعم مناسبی دارد؟ در این مقاله خواص آب طالبی را همراه با روش تهیه آن با شما در میان می‌گذاریم.

آب طالبی نه تنها خوشمزه، خنک کننده و سرزنده کننده است، بلکه منبعی سرشار از ویتامین ب۶، نیاسین، ویتامین آو فولات است. مقدار ویتامین ث نیز در این میوه بسیار بالاست. به همین دلیل یکی از خواص اصلی آن این است که سرشار از مواد غذایی و انتی اکسیدان‌هایی است که سیستم ایمنی بدن انسان را بهبود می‌بخشند.

مهمترین خواص آب طالبی

آب طالبی می‌تواند فواید بسیاری برای بدن شما داشته باشد. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی گوناگونی است که بدن انسان در طول روز به آن‌ها نیاز دارد. در اینجا تعدادی از فواید آب طالبی را بررسی می‌کنیم:

۱. قند کم و کالری‌های گوناگون = کاهش وزن

در ضمن اینکه طالبی حاوی کالری‌های گوناگون است (هرچند به مقدار کم)، اما قند موجود در آن اندک است. به همین جهت طالبی برای حفظ سلامت مفید بوده و نیز می‌تواند در کاهش وزن تأثیرگذار باشد.

۲. چربی میوآنزیتول = جلوگیری از بی خوابی

طالبی سرشار از چربی (لیپید) میو آنزیتول است، بنابراین می‌تواند برای بی خوابی مفید باشد. به همین دلیل افرادی که برای خوابیدن دچار مشکل هستند، حتماً نوشیدن مقداری آب طالبی را امتحان کنند.

۳. پتاسیم = کاهش فشار خون

متعادل ساختن فشار خون یکی دیگر از خواص آب طالبی است. محتوای پتاسیم موجود در طالبی می‌تواند برای فرو نشاندن فشار خون بالا مورد استفاده قرار گیرد.

۴. ویتامین ث = ایمنی بدن

این ویتامین می‌تواند در بالا بردن ایمنی بدن نقش داشته باشد. پیشگیری از تجمع رسوبات در رگ‌های خونی، کاهش ضعف و خستگی و کمک به استحکام و تشکیل استخوان‌ها و دندان‌ها از جمله مهمترین خواص ویتامیت ث است.

۵. ویتامین B۹ = سلامت نوزاد

ویتامین ب۹ همان اسید فولیک است. این ویتامین می‌تواند برای جلوگیری از نقصانی‌های هنگام تولد در نوزادان مفید باشد. پیشگیری از بیماریهای قلبی و بروز سکته، جلوگیری از سفید شدن موها و مقابله با سرطان از مهمترین خواص اسید فولیک (ویتامین ب۹) است.

۶. آنتی اکسیدان بتا-کاروتن = سلامت چشم

این آنتی اکسیدان می‌تواند احتمال ابتلا به آب مروارید را در افراد کاهش دهد. بتاکاروتن با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کند؛ بنابراین نقش مهمی در جلوگیری از سرطان دارد. 

دیگر خواص آب طالبی

خواص آب طالبی
آب طالبی خواص دیگری نیز برای شما خواهد داشت که در اینجا چند نمونه از آن‌ها را نام می‌بریم:

  • جامعه سرطان آمریکا اعلام کرده است که طالبی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
  • گرفتن آب طالبی می‌تواند در رفع مشکلات دستگاه گوارشی از قبیل یبوست مشکل گشا باشد.
  • کاهش احتمال ابتلای به سنگ کلیه
  • بی کلسترول

 

ارزش غذایی آب طالبی

یک دوم فنجان طالبی حاوی ۲۵ کالری و کمتر از یک گرم فیبر غذایی است. آب طالبی نیز، مانند دیگر انواع میوه‌های مشابه، شاید مقدار کالری فراوانی نداشته باشد، چون ۹۰ درصد این میوه را آب تشکیل داده است. اما از سوی دیگر، آب طالبی حاوی ویتامین‌ها مواد معدنی متعددی از قبیل: پتاسیم، ویتامین c، نیاسین، ویتامین B۶ و ویتامین A است. این میوه همچنین منبع مناسبی برای هر دو نوع فیبر حل شدنی و حل ناشدنی است.

دستور تهیه آب طالبی

در بخش‌های قبل خواص آب طالبی را مشاهده کردید، در اینجا قصد داریم چند روش تهیه آب طالبی با شما در میان بگذاریم. اما قبل از هر چیز یک توصیه: بهتر است به این نکته اشاره کنیم که معمولاً توصیه می‌شود که این میوه را به تنهایی بنوشید، و آن را دیگر انواع میوه‌ها یا سبزیجات ترکیب نکنید. جالب توجه است اغلب مواد مغذی موجود در تمام انواع میوه‌ها هنگامی به بهترین شکل ممکن به بدن شما می‌رسند که به تنهایی مصرف شده و مواد اضافی دیگری را همراه با آن‌ها مصرف نکنید. با این حال، دستورات تهیه بسیار خوشمزه و سالمی برای تهیه و ترکیب آب طالبی با دیگر میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

یکی دیگر از موارد جالب توجه در مورد آب طالبی این است که می‌توانید از تمام قسمت‌های میوه استفاده کنید؛ هیچ لازم نیست پوست طالبی را دور بریزید. در واقع با دور ریختن پوست طالبی مقدار فراوانی از مواد مغذی موجود در میوه را نیز دور ریخته اید. پس پوست طالبی را دور نریزید تا بتوانید از خواص فراوان موجود در آن نیز بهره‌های لازم را برده باشید. اما یک نکته را به یاد داشته باشید، در صورتی که قصد دارید در حد ممکن از طالبی بهره ببرید، و به ویژه اگر می‌خواهید از پوست آن نیز استفاده کنید، باید میوه‌های ارگانیک را خریداری کنید؛ و نکته دیگر اینکه، چه میوه‌های ارگانیک مصرف کنید و یا غیر ارگانیک، فراموش نکنید که میوه را قبل از شروع فرآیند آب میوه گیری کاملاً بشوئید.

طالبی را در قطعاتی به اندازه سر آب میوه گیری خود ببرید و آب میوه را بگیرید. آن را به محض تهیه بنوشید تا بیشترین خواص آب طالبی را به بدن خود رسانده باشید.

آب طالبی با دیگر میوه‌ها

خواص آب طالبی
همانطور که قبلاً هم اشاره شد، بهتر است آب هر میوه‌ای را به صورت جداگانه میل کنید؛ اما واضح است که روش‌های خوشمزه و سالم مختلفی برای تهیه و ترکیب میوه‌های گوناگون وجود دارند. در اینجا به چند نوع از تهیه آب طالبی همراه با میوه‌های دیگر اشاره می‌کنیم:

توت فرنگی و طالبی

  • یک چهارم طالبی
  • چهار عدد توت فرنگی بزرگ
  • خواص: مقدار فراوانی منگنیز، ویتامین C و فیبر در توت فرنگی وجود دارد. همچنین، آب توت فرنگی می‌تواند از ایجاد جرم‌های ناسالم روی دندان جلوگیری کند.

 

پرتقال، دارچین و طالبی

  • یک چهارم طالبی
  • یک عدد پرتقال
  • مقداری دارچین
  • خواصپرتقال یکی از سالم‌ترین میوه‌هایی است که می‌توان مصرف کرد، و گرفتن آب این میوه نمونه‌ای از فوایدی را که به سیستم ایمنی بدن می‌رساند، به شما نشان خواهد داد. دارچین هم متابولیسم بدن را تا اندازه‌ای بالا برده و احساس طعم خاصی را بدون هیچ کالری یا چربی و یا سدیمی به وجود می‌آورد.

طالبی را می‌توان با میوه‌های فراوان دیگری از قبیل هویج، موز و … نیز ترکیب کرد و از خواص آب طالبی همراه با خواص دیگر میوه‌ها و سبزیجات بهره برد.

 به نظر شما بهترین روش مصرف طالبی چیست؟ تجربیات خود را در انتهای این صفحه در قسمت “ارسال نظر” با ما و سایر مخاطبان سیرافی ها به اشتراک بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا