توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهنان و شیرینی

آموزش درست کردن نبات در خانه

درست کردن نبات در خانه اگرچه یک کار زمان‌بر است ولی تهیه آن در رنگ‌ها و مزه‌های متنوع می تواند سرگرمی خوبی برای بچه‌ها باشد، به علاوه شما می‌توانید تجربه خوبی در این زمینه به دست آورید.

سیرافی ها| سرویس آشپزی نبات چوبی را معمولا برای شیرین کردن چای و دمنوش‌ها استفاده می‌کنند درحالی که نبات خوشه‌ای بیشتر برای تزیین سفره عقد و هفت سین کاربرد دارد. درست کردن نبات با استفاده از آب و شکر که در هر خانه‌ای وجود دارد، امکان پذیر است. با افزودن رنگ‌های خوراکی و طعم دهنده‌های مختلف می‌توان نبات با رنگ و طعم متنوع درست کرد و از آن به عنوان آب نبات برای بچه‌ها استفاده کرد. در ادامه روش صحیح تهیه نبات شاخه‌ای ارائه شده است.

روش درست کردن نبات در خانه

مواد لازم
شکر 3 فنجان
آب 1 فنجان
رنگ و طعم دهنده دلخواه (اختیاری) به میزان لازم

دستور تهیه:

  1. در یک قابلمه با سایز متوسط، آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آمده و شکر کاملا در آب حل شود، طوریکه شربت خیلی غلیظی درست شود.

    درست کردن نبات در خانه

  2. حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید شربت خنک شود و به دمای محیط برسد.
  3. در صورت تمایل طعم دهنده‌ مورد نظر را به شربت اضافه کنید.

    افزودن طعم دهنده

  4. چند لیوان شیشه‌ای باریک و بلند، چند عدد سیخ چوبی و چند عدد گیره (که طول آن‌ها حداقل به اندازه دهانه‌ی لیوان‌ها باشد) آماده کنید.
  5. گیره‌ها را به سیخ‌های چوبی وصل کنید، طوری که موقع قرار گرفتن سیخ‌ها در لیوان‌ها، گیره روی دهانه لیوان قرار بگیرد و انتهای سیخ چوبی به کف لیوان برخورد نکند.

    وسایل لازم برای تهیه نبات در خانه

  6. مقداری شکر در یک بشقاب بریزید، سیخ‌های چوبی را با آب مرطوب کنید سپس آن‌ها را در شکر بغلتانید تا دانه‌های شکر به چوب‌ها بچسبند.

    غلطاندن چوب ها در شکر

  7. اجازه دهید شکر‌های چسبیده به چوب، خشک شوند.

    خشک شدن شکرهای چسبیده به چوب

  8. اگر دوست دارید نبات‌های رنگی درست کنید، از رنگ خوراکی دلخواه خود به اندازه یک قطره در هر لیوان شیشه‌ای بریزید. سپس لیوان‌ها را با شربت خنک شده پر کنید طوریکه حدود ۲/۵ سانتی‌متر از بالای لیوان خالی بماند.
  9.  سیخ‌ها را در لیوان‌های پر شده از شربت غلیظ قرار دهید. 
  10. لیوان‌ها را در محلی قرار دهید که تکان نخورند.
  11. حدود یک هفته صبر کنید تا بلور‌ها در اطراف سیخ‌های چوبی شکل بگیرند. همچنین بلور‌ها ممکن است در سطح داخلی لیوان شکل بگیرند.

    درست کردن نبات در خانه

  12. پس از دو هفته، نبات‌ها به اندازه‌ی کافی ضخیم شده اند و شما می‌توانید چوب‌ها را از درون شربت خارج کنید.
  13. اجازه دهید نبات‌ها خشک شده و کاملا شکل بگیرند.

درست کردن نبات در خانه
نکات مهم

  • در روش درست کردن نبات در خانه،‌ اگر شربت خنک نشده باشد، پس از قرار گرفتن سیخ‌ها در آن، شکر‌های چسبیده به سیخ‌های چوبی حل شده و کریستالی در اطراف چوب‌ها تشکیل نخواهد شد.
  • مراقب باشید چوب با کف و کناره‌های لیوان تماس نداشته باشد.
  • در صورت تمایل می‌توانید از رنگ‌های طبیعی مثل زعفران برای تهیه نبات استفاده کنید که در این صورت نبات از خواص بیشتری برخوردار خواهد شد.

 

تفاوت نبات با قند

ماده اصلی نبات نیز مانند قند، شکر است، ولی کریستال‌های موجود در نبات با کریستال‌های قند و شکر فرق می‌کند و همین، علت تفاوت خاصیت نبات با قند و شکر است. در واقع نبات خاصیت گرم تری نسبت به قند و شکر دارد و به همین دلیل برای درمان خانگی نفخ و دل درد موثر است. نبات داغ نیز یکی از فراورده‌های نبات است که برای رفع سردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه در این مورد بررسی‌های علمی صورت نگرفته، ولی از نظر تجربی ثابت شده که نبات در بهبود چنین علائمی موثر است. با این حال استفاده بیش از حد از نبات مانند قند و شکر مضر بوده و عوارضی را برای افراد، به خصوص کسانی که مشکل دیابت دارند ایجاد می‌کند و باید در مصرف آن احتیاط شود.

روش شما برای تهیه نبات چگونه است؟ چه طعمی از آن را پیشنهاد می‌کنید؟ تجربیات خود را در انتهای این صفحه در قسمت “ارسال نظر” با ما و سایر مخاطبان سیرافی ها به اشتراک بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا